Startpagina Veeteelt

Reesink ontwikkelt elektrische voermengwagen

Reesink Agri heeft in samenwerking met Motrac Industries een elektrische aandrijving ontwikkeld voor de nieuwe serie voermengwagens van Kuhn, namelijk de Kuhn Profile 24.2 DL. Voordelen zijn onder meer brandstofbesparing, CO2-reductie en het feit dat de voercyclus kan worden uitgevoerd door slechts één voertuig.

Leestijd : 2 min

Zowel Reesink Agri als Motrac Industries behoren tot de Reesink-groep in Nederland. Het systeem is ontwikkeld voor alle Kuhn Profile-mengwagens van 9 tot en met 34 kuub. Deze mengwagen kent onder meer een gezette mengkuip, brede vijzel en een 5-puntsweegsysteem.

Doordat de Kuhn voermengwagen volledig elektrisch is, kan alle brandstof die normaal tijdens het mengen verbruikt wordt uitgespaard worden. Geen detail want de olieprijzen stijgen. Het dieselgebruik is afhankelijk van de mengwagen en het rantsoen, maar komt volgens de fabrikanten uit op gemiddeld 8.000 liter per jaar. Het milieu is hiermee ook geholpen. Bij een verbruik van 8.000 liter komt de besparing neer op circa 25.000 kg CO2.

Indien op de daken van landbouwbedrijven al zonnepanelen liggen of in de nabije omgeving een windturbine schone stroom opwekt, draait de voermengwagen nagenoeg volledig op groene energie. Het is een element dat volgens de fabrikanten mogelijk ook kan worden gebruikt richting de consument.

De fabrikanten zien nog meer voordelen van de elektrische aandrijving. Zo kan het energieverbruik worden geoptimaliseerd door het downsizen van de aandrijflijn. De batterijcapaciteit kan worden aangepast aan de inzet van de eindgebruiker. De voermengwagen is voorzien van een elektromotor met frequentieregelaar. Door middel van een app op de smartphone en afstandsbediening kan de voermengwagen worden gestart en het mengproces aangepast worden op het rantsoen. Door middel van deze bediening is de gehele machine op afstand te bedienen en hoeft de chauffeur het ladende voertuig niet meer uit.

De chauffeur kan de voermengwagen meenemen met het ladende voertuig naar de kuilplaats. Hier kan hij alle producten laden en vanuit de cabine het mengproces starten, aanpassen of stoppen. Als het rantsoen geladen is, kan de wagen worden meegenomen naar de stal om het voer te lossen. Door middel van de afstandsbediening kunnen de losdeuren van de wagen geopend worden en kan het rantsoen gedoseerd uitgereden worden.

Hierdoor is een tweede, relatief zware tractor niet langer nodig voor het voerproces en het aandrijven van de vijzels van de voermengwagen. Dit bespaart onderhoudskosten, afschrijving en verzekering.

Het toerental van de vijzels is 16/29 rpm. Het koppel naar de haakse overbrenging is volgens een veldtest die het Duitse mechanisatieblad Profi deed minimaal 2.000 NL. De batterijcapaciteit werd getest op een boerderij in de Noord-Nederlandse provincie Friesland. Het bedrijf telt 200 melkkoeien en 100 stuks jongvee. De batterij bleek afdoende om tweemaal daags te worden ingezet zonder op te laden.

De aandrijfunit is volgens de fabrikanten onderhoudsarm. Alleen de olie van de haakse overbrenging moet eens per 1.500 uur worden ververst.

Lees ook in Veeteelt

Nederland keurt vaccin tegen blauwtongvirus goed

Veeteelt De Nedelandse minister van Landbouw Piet Adema heeft met een versnelde procedure een vaccin tegen het blauwtongvirus goedgekeurd voor gebruik. Het vaccin wordt geproduceerd door het Spaanse bedrijf Syva. De verwachting is dat er binnen enkele dagen tot een week 1 miljoen dosissen beschikbaar zijn voor de Nederlandse markt.
Meer artikelen bekijken