212.173 bezoekers, en veel optimisme

Dit jaar ging de jaarlijkse landbouwbeurs van Libramont door van 28 tot 31 juli. Tijdens de beurs passeerden 212.173 bezoekers de deuren. Net iets minder dan de verwachte 220.000, maar bijna 17.000 meer dan vorig jaar. Het was zelfs het vierde meest succesvolle jaar ooit. Het hele gebeuren stond in het kader van het thema: ‘In actie voor het klimaat’.

De organisatie spreekt van een groot succes. Zo ook commercieel directeur Caroline Willems: “De sfeer was dit jaar echt heel positief. Iedereen lijkt tevreden. Er was ook heel veel volk op de beurs, meer dan vorig jaar. Bovendien hebben we geen incidenten gehad. Echt een heel positieve sfeer.”

1 op 3 bezoekers professioneel

Ze nuanceerde meteen: “De conjunctuur is nog steeds niet optimaal, natuurlijk. Iedereen moet op zoek gaan naar oplossingen om het hoofd boven water te houden. Een eerste bezorgdheid van onze exposanten is dat er professionele bezoekers naar de beurs komen, en dat die mensen dan ook concrete projecten kunnen opzetten.”

Dat eerste lijkt niet meteen een probleem te zijn, volgens de commercieel directeur. “Vrijdag was een eerder professionele dag. Op zondag waren er meer familiale bezoekers. In het algemeen is één bezoeker op drie een vakmens.” Ook uit Vlaanderen is er veel enthousiasme. Eén bezoeker op twee kwam uit Vlaanderen. Dat is een stijging in vergelijking met vorig jaar.

Wachten op Agribex?

Hoe ervaarden de exposanten de editie van 2017? Vaak viel een “niet slecht” te horen. Of nog: “Beter dan vorig jaar, maar ja slechter dan toen kan bijna niet”. De voorbije twee edities van Libramont waren voor hen geen succesverhaal, maar dit jaar zit het gevoel beter. De prijzen voor de landbouwproducten zijn niet top, maar ook niet dramatisch.

De barometer stond niet bij iedere exposant op ‘goed weer’. Zo gaf iemand aan al op de eerste beursdag een tractor verkocht te hebben. Tevredenheid hier dus. Anderen gaven aan dat het maar kalmpjes was, en dat de boer zijn portefeuille dicht houdt. Er wordt nog veel verwacht van Agribex, het landbouwsalon op het einde van dit jaar.

Graanoogst veelbelovend

Blijkbaar is er bij boeren een gevoel om tot dan te wachten, zodat ze op het salon kunnen kopen. Verkopers zijn met deze houding niet echt blij, het maakt immers de fabrieksplanning, onderdelenvoorziening en levertermijnen er niet makkelijker op. Maar het is een gegeven waar we nog lang mee om zullen moeten gaan.

Tegelijk kregen we tijdens Libramont een zicht op de graanoogst. De gerstoogst was immers achter de rug, net als de koolzaadoogst. De opbrengsten hier blijken behoorlijk mee te vallen. En ook de wintertarweoogst die tijdens de Libramontbeurs bezig was, gaf goede opbrengstindicaties.

Aandacht voor lokale producten

Al bij al geen slechte vooruitzichten. “Ik ben trots op het optimisme van de landbouwsector”, benadrukte mevrouw Willems. “Zowel bij onze exposanten als bij de landbouwers zie ik dat er positieve initiatieven worden genomen. Mensen willen echt vooruitgaan. Niet alles is positief in de landbouwsector, dat weet iedereen, maar er wordt toch aan gewerkt om optimistisch te blijven.”

Ook de organisatie zelf steekt de handen uit de mouwen. “Wij doen ons uiterste best voor lokale producten op de beurs. We proberen contacten te leggen tussen de producenten en onze horecapartners, zodanig dat die lokale vlees- en melkproducten integreren”, gaf mevrouw Willems mee.

“Een heel goed voorbeeld daarvan is het ijs dat dit jaar op de beurs wordt verkocht en ook de melk die bij de koffie wordt meegegeven (beide zijn producten van Fairebel, nvdr). Dat nieuwe partnership zal waarschijnlijk worden uitgebreid naar de komende jaren toe. We doen dat ook met de hamburgers die door onze horecapartner worden verkocht over de hele beurs.”

Fairebel aan boord

Erwin Schöpges, voorzitter van Fairebel, gaf meer uitleg over die samenwerking: “Vorig jaar waren we hier op de beurs om te manifesteren. We zijn toen met onze tractoren hierheen gereden. Dit jaar hebben we een akkoord gesloten met de organisatie. Om de dialoog tussen de landbouwers en de consumenten gaande te houden is het belangrijk iedere dag aanwezig te zijn en contact te hebben met elkaar. De beurs biedt daarvoor een mooie kans, en we zijn de organisatie dankbaar voor onze plaats op de beurs.”

Die positieve communicatie werpt zijn vruchten af, volgens de voorzitter. Hij merkt dat meer en meer consumenten warm lopen voor Fairebelproducten, maar het is niet eenvoudig om de supermarkten ervan te overtuigen die te verdelen. “Nu is het aan de consument om naar de supermarkt te stappen en te zeggen: Ik wil de faire melk van Fairebel kopen”, deed de heer Schöpges een warme oproep.

In actie voor het klimaat

Het thema van de beurs en de bosdemo was dit jaar ‘In actie voor het klimaat’. “De bedoeling van dat thema is om te bekijken hoe land- en bosbouw kunnen bijdragen aan een vermindering van de broeikasgassen, en ook hoe land- en bosbouw worden geraakt door de klimaatverandering”, legde de commercieel directeur uit.

In het kader van dit thema gingen heel wat lezingen en activiteiten door. Van de interessantste daarvan mag u in de komende edities verslagen verwachten. Maar hebben die inspanningen ook wat opgeleverd wat bewustwording betreft? “De verandering is er al natuurlijk. Dat is een feit. Iedereen moet zich daar bewust van zijn, en moet dan ook kijken welke oplossingen er bestaan”, meende mevrouw Willems.

Volgend jaar zal de 84ste editie zich richten op de zin en onzin van stadslandbouw. Van 27 tot 30 juli vindt de klassieke beurs plaats, terwijl op 31 juli de vierjaarlijkse ‘Dag van het Gras’ doorgaat in Bras.

D.C. en T.D.

Meest recent

Meest recent