Drie business units
Die structuur bestaat voortaan uit drie duidelijke business units: Ysco (ijs), CPS (consumer products en services, zoals verwerkte melk, consumentenkaas), en DPI (dairy products en ingredients, poeder, industriële kaas en boter). Elk van de business units heeft duidelijke taken gaande van marketing over verkoop tot productie en onderhoud. Zij worden ondersteund door support-afdelingen zoals HR, aankoop, administratie en IT.
Bij de nieuwe structuur horen ook een bijgewerkte visie, missie en kernwaarden. Die kernwaarden laten zich voortaan samenvatten door de letters M.E.L.K.: Moed, Eerlijkheid, Loyaliteit en Kwaliteit.
Groei bijhouden
Maar Milcobel grijpt de wereldmelkdag ook aan om zichzelf als werkgever te profileren. “Wij zijn eigenlijk altijd op zoek naar personeel. Dat gaat van melkophalers en informatici tot operatoren en ver
Millennials
Dat zuivel goed is voor je botten, dat weten 7 op de 10 van de millennials. Maar voor de rest is hun kennis over de gezondheidsaspecten van melk en zuivel geen hoogvlieger. Zo denkt ongeveer de helft van hen dat veel mensen lactose-intolerant zijn (wat bij ons helemaal niet zo is) en weten 6 op de 10 millennials niet dat veel mensen die lactose-intolerant zijn wél nog een zekere hoeveelheid zuivelproducten mogen eten.
Inge Coene, voedingsdeskundige en voedingsvoorlichter bij VLAM: “Dat zijn opmerkelijke resultaten. We zien dat de feitelijke kennis van melk en zuivel bij de jongere generatie achteruitgaat en dat baart ons zorgen. Daarom hebben we als VLAM besloten om diverse initiatieven te nemen richting millennials: we lanceren meteen een quiz over melk en zuivel, waar millennials hun eigen kennis kunnen testen. Daarnaast plannen we vanaf het nieuwe academiejaar ook acties op sociale media en in real life. VLAM zal de actuele kennis – en de melkveehouder zelf – letterlijk naar het kot van onze studenten brengen!”
Het beeld dat millenials hebben van zuivel is echter positief. 87% van hen vindt zuivelproducten lekker en een soortgelijk aantal (86%) vindt ze passen in een hedendaagse levensstijl. 82% vindt ze kwaliteitsvol en voor 81% zijn ze een essentieel onderdeel van gezonde voeding. De favoriete zuivelproducten van de millennials zijn kaas, roomijs en yoghurt.