Milcobel pakt uit op Wereldmelkdag

Op vier vestigingen zette Milcobel zichzelf in de kijker. In Langemark kregen de personeelsleden een goodie bag, mochten ze twee kazen op smaak vergelijken, aten ze een croque monsieur met eigen kaas en kregen ze een videoboodschap van de CEO Peter Koopmans te zien. Ook de leden-levaars kregen via de melkophalers een kleine goodie bag met een folder over de nieuwe structuur.

Drie business units

Die structuur bestaat voortaan uit drie duidelijke business units: Ysco (ijs), CPS (consumer products en services, zoals verwerkte melk, consumentenkaas), en DPI (dairy products en ingredients, poeder, industriële kaas en boter). Elk van de business units heeft duidelijke taken gaande van marketing over verkoop tot productie en onderhoud. Zij worden ondersteund door support-afdelingen zoals HR, aankoop, administratie en IT.

Bij de nieuwe structuur horen ook een bijgewerkte visie, missie en kernwaarden. Die kernwaarden laten zich voortaan samenvatten door de letters M.E.L.K.: Moed, Eerlijkheid, Loyaliteit en Kwaliteit.

Groei bijhouden

Maar Milcobel grijpt de wereldmelkdag ook aan om zichzelf als werkgever te profileren. “Wij zijn eigenlijk altijd op zoek naar personeel. Dat gaat van melkophalers en informatici tot operatoren en verkopers”, aldus Thijs Keersebilck, site director DPI bij Milcobel.

Dat personeel is nodig om de groei van het bedrijf bij te houden. In vergelijking met 2013 werd er in 2017 een kwart meer poeder verwerkt en dubbelzoveel industriële kaas. Ook de boterverwerking steeg met 10 %. “Die groei komt vooral van eigen leden, maar we verwerken ook nog zo’n 300 miljoen liter voor derden”, aldus nog Keersebilck.

Millennials

Naar aanleiding van Wereldmelkdag vandaag liet VLAM een omvangrijke enquête uitvoeren naar het zuivelgebruik van jongvolwassenen. Duizend millennials, jongeren die op dit moment tussen 18 en 30 jaar oud zijn, namen deel. Uit de resultaten blijkt dat ze zuivelproducten vanzelfsprekend, gezond, kwaliteitsvol en lekker vinden.

Dat zuivel goed is voor je botten, dat weten 7 op de 10 van de millennials. Maar voor de rest is hun kennis over de gezondheidsaspecten van melk en zuivel geen hoogvlieger. Zo denkt ongeveer de helft van hen dat veel mensen lactose-intolerant zijn (wat bij ons helemaal niet zo is) en weten 6 op de 10 millennials niet dat veel mensen die lactose-intolerant zijn wél nog een zekere hoeveelheid zuivelproducten mogen eten.

Inge Coene, voedingsdeskundige en voedingsvoorlichter bij VLAM: “Dat zijn opmerkelijke resultaten. We zien dat de feitelijke kennis van melk en zuivel bij de jongere generatie achteruitgaat en dat baart ons zorgen. Daarom hebben we als VLAM besloten om diverse initiatieven te nemen richting millennials: we lanceren meteen een quiz over melk en zuivel, waar millennials hun eigen kennis kunnen testen. Daarnaast plannen we vanaf het nieuwe academiejaar ook acties op sociale media en in real life. VLAM zal de actuele kennis – en de melkveehouder zelf – letterlijk naar het kot van onze studenten brengen!”

Het beeld dat millenials hebben van zuivel is echter positief. 87% van hen vindt zuivelproducten lekker en een soortgelijk aantal (86%) vindt ze passen in een hedendaagse levensstijl. 82% vindt ze kwaliteitsvol en voor 81% zijn ze een essentieel onderdeel van gezonde voeding. De favoriete zuivelproducten van de millennials zijn kaas, roomijs en yoghurt.

IDC

Meest recent

Meest recent