Startpagina Veeteelt

Vlaanderen en Nederland willen voor uitbouw PAS-strategie een gelijk speelveld in grensregio

Op een overleg tussen Nederland en Vlaanderen is overeengekomen om de stikstofproblematiek grensoverschrijdend aan te pakken. “Het engagement werd aangegaan voor samenwerking en informatiedeling met het oog op het realiseren van een gelijk speelveld in de grensregio”, zegt Vlaams minister Zuhal Demir (N-VA).

Leestijd : 3 min

Eind verleden jaar werd een vergunning voor een veehouderij in Ravels door de Raad voor Vergunningsbetwistingen vernietigd. De argumentatie voor de vernietiging luidde dat “Vlaanderen een grotere zorgvuldigheid aan de dag had moeten leggen omdat het Nederlandse Natura 2000-gebied vlakbij ligt. Het legde op een onzorgvuldige en onredelijke wijze de inhoudelijke argumentatie van de verzoekende partijen zonder meer naast zich neer.”

Verlenen vergunningen

Ravels is geen alleenstaand geval. “Bij het verlenen van de vergunningen is de impact van de uitstoot op gebieden over de grens te weinig ingeschat”, zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Mieke Schauvliege (Groen). “Daarnaast stellen we ook vast dat buitenlandse bedrijven, onder meer omwille van de regelgeving in hun eigen land, naar Vlaanderen uitwijken. Daardoor dreigen ze de milieugebruiksruimte van onze Vlaamse landbouwers (onder meer in verband met stikstof) in te nemen, waardoor die voor onze eigen landbouwers wordt beperkt”, gaat Mieke Schauvliege verder.

Volgens haar creëert de onduidelijkheid over de huidige wetgeving heel wat onzekerheid. “In Nederland wordt de depositie van stikstofuitstoot via een verschillende methode berekend, met andere resultaten als gevolg. De Raad voor Vergunningsbetwistingen spreekt dan ook over een onzorgvuldigheid van de Vlaamse procedure in de vernietiging van de vergunning in Ravels”, aldus Mieke Schauvliege.

“De Raad heeft de vergunning vernietigd wegens een motiveringsgebrek”, antwoordt Vlaams Omgevingsminister Zuhal Demir. “Die gegevens en berekeningen zouden erop duiden dat er wel een betekenisvol effect zou zijn op de kort bij de grens gelegen Nederlandse speciale beschermingszone. In de omgevingsvergunning werd nergens gemotiveerd dat deze gegevens en berekeningen de wetenschappelijke zekerheid dat er geen significante effecten zullen optreden (wat zou blijken uit de berekening via de in Vlaanderen gehanteerde depositiescan), niet aantasten. De Raad voor Vergunningsbetwistingen achtte dit dus onzorgvuldig en onredelijk en besloot daarom dat de vergunning gebrekkig gemotiveerd is”, zet Zuhal Demir de puntjes op de i.

Impact op omgeving

Andere vergunningen die tot een procedure voor de Raad van State of de Raad voor Vergunningsbetwistingen hebben geleid omwille van de mogelijke impact op een in de nabijheid van het vergunde bedrijf gelegen Nederlandse speciale beschermingszone, zijn bij Vlaanderen niet bekend.

“In Nederland heeft de Nederlandse Raad van State geoordeeld dat de Nederlandse Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) niet langer meer als toestemmingsgrond mag dienen voor nieuwe activiteiten in Nederland. Deze uitspraak betekende niet dat er geen enkele vergunning meer mag worden verleend en evenmin dat er geen ruimte meer zou zijn voor vergunningverlening, de uitspraak geeft vooral aan dat de deugdelijke onderbouwing van het PAS-programma ontbrak.”

De Nederlandse provincies moeten nu van al hun stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden nauwgezet in kaart brengen hoeveel stikstofreductie er nodig is en hoe die geëffectueerd kan worden. De Nederlandse provincies zijn momenteel druk bezig met het opstellen van deze ‘gebiedsgerichte aanpak’. Het Nederlandse kabinet streeft ernaar om dit jaar, in nauw overleg met de provincies afspraken te maken over onder andere het werken met een regionale drempelwaarde, het bijbehorende maatregelenpakket (generiek en gebiedsgericht), een stikstofregistratiesysteem en de ontwikkelingen van nationaal belang.

Bijzondere aandacht

“Zowel Nederland als Vlaanderen kiezen voor een structurele aanpak van de stikstofproblematiek. In Vlaanderen loopt momenteel de plan-MER-procedure op het Vlaamse PAS-programma waarbij de impact van de maatregelen van het programma (onder meer toetsingskaders bij vergunningsverlening) op de stikstofuitstoot en -depositie in Habitatrichtlijngebieden wordt onderzocht. Het plan-MER-proces volgt hierbij de grensoverschrijdende procedure, met andere woorden Nederlandse instanties zullen advies kunnen geven op zowel ontwerp-plan-MER als op Vlaamse ontwerp-PAS”, zegt minister Zuhal Demir.

“De grensligging van Nederlandse en Vlaamse Natura 2000-gebieden vraagt bijzondere aandacht en afspraken voor grensoverschrijdende bijdragen aan stikstofdepositie.” Eind februari had overleg plaats tussen Vlaanderen en Nederland inzake de grensoverschrijdende stikstofproblematiek. “Hierbij werd engagement aangegaan voor samenwerking en informatiedeling met het oog op het realiseren van een gelijk speelveld in de grensregio van Vlaanderen met Nederland (gemeenschappelijk toetsingskader). Het departement Omgeving neemt de coördinatie op en fungeert als aanspreekpunt.”

Lieven Vancoillie

Lees ook in Veeteelt

Meer artikelen bekijken