Startpagina Actueel

Limburgse horecazaken ontmoeten lokale landbouwers

Elk restaurant wil smaakvolle en verse producten op de kaart zetten. Toch zoekt men het vaak nog te ver. Horeca Vorming, Puur Limburg en de provincie Limburg willen de horeca stimuleren om bewust te kiezen voor lokale producten. Hierom nodigden ze vorige maand medewerkers uit de horeca uit om gedreven Limburgse land- en tuinbouwers die eerlijke, originele en streekgebonden topproducten brengen te ontdekken.

Leestijd : 3 min

Op het programma voor de horecamensen stond een bezoek aan de biologische groententuinen, serres en zelfoogsttuin van De Wroeter in Hasselt, Kaasmakerij Karditsel en geitenboerderij ’t Goerenhof in Lummen, Distillerie ’t Stookkot in Stevoort, Beenhouwerij Martenshoeve in Alken, Wijndomein Hoenshof in Borgloon en Brouwerij Jessenhofke in Hasselt.

De korte keten

Producten aankopen via de zogenaamde ‘korte keten’ betekent kiezen voor kwaliteitsvolle producten met een duidelijke herkomst aan een eerlijke prijs. De producten zijn niet alleen kraakvers, maar ook uniek en origineel. Kiezen voor korte keten is kiezen voor seizoensgebonden en duurzame producten.

Eén van de deelnemers was topchef Laurens Snykers. In restaurant Zoethout (Wellen) brengt hij een creatieve, pure én streekgebonden keuken. “In onze pure keuken staat productkwaliteit centraal. Dit vinden we terug bij de lokale producenten waarmee we de liefde voor de producten delen. De persoonlijke aanpak is een grote troef en bovendien zijn ze de perfecte gids voor de seizoenen.”

Ontmoeting met lokale producent

Pieter Tratsaert, directeur Horeca Vorming: “We willen horecamensen inspireren om hun kaart te vernieuwen en te verrijken met lokale producten. Een ontmoeting met de lokale producenten is in dat opzicht interessant. Omdat we met een kleine groep op stap zijn is er echt een persoonlijk contact. De passie van de producenten werkt aanstekelijk. De Limburgse kwekers en boeren behandelen hun producten met zorg en respect. De kwaliteit, smaak en versheid zijn navenant… Een horecazaak die bewust kiest voor zo’n kwaliteitsproducten, maakt volgens mij veel klanten blij!”

Ook voor de Limburgse land- en tuinbouwer is deze vernieuwde interesse in lokale producten vanuit de Horeca een positieve tendens. “Hoeve- en streekproducten zitten duidelijk in de lift. Hun smaak, echtheid en versheid maken dat steeds meer mensen bewust kiezen voor een product van eigen bodem. Onze Limburgse hoeve- en streekproducten zijn als het ware het smakelijke visitekaartje van onze regio. Ze geven onze streek een typische identiteit en zijn een weerspiegeling van de veelzijdigheid van onze Limburgse land- en tuinbouwsector,” aldus Inge Moors, gedeputeerde voor landbouw.

Platform

Puur Limburg CVBA biedt een sterk uitgebouwd logistiek en communicatie platform voor kwaliteitsvolle, seizoensgebonden, ambachtelijke producten van Limburgse bodem. De doelstellingen van de coöperatie zijn het ondersteunen van innovatief ondernemerschap en het ontwikkelen en versterken van intelligente distributievormen voor landbouw- en streekproducten. Vanuit Puur Limburg wordt er dit jaar extra sterk ingezet op het ondersteunen van de Limburgse horeca. Sander Dragt, coördinator Puur Limburg: “We vinden het belangrijk dat de Limburgse horecazaken ook goede culinaire ambassadeurs van de provincie kunnen zijn. Voor het komende jaar willen we een 20-tal Limburgse horecazaken intensief begeleiden als het gaat om het aanbieden van lokale producten. Het contact tussen producenten en horecaondernemers is hierbij essentieel.”

Puur Limburg CVBA start met de oprichting van Puur Limburg verkooppunten, die door hun herkenbaarheid en opname in een groter coöperatief geheel hun omzet kunnen vergroten. In eerste instantie beoogt de coöperatie over te gaan tot de oprichting van 10 Puur Limburg boerderijwinkels, 20 Puur Limburg shops en 20 Puur Limburg horecazaken/B&B’s.

Lees ook in Actueel

Meer artikelen bekijken