Startpagina Archief

Kansen met korte keten

Nog tot 12 mei vindt in heel Vlaanderen de ‘Week van de Korte Keten’ plaats. Lokale producenten stellen de deuren van hun bedrijf open voor het grote publiek. Men kan streekmarkten bezoeken, op de boerderij komen proeven van ter plekke gemaakte voeding, workshops volgen of na een lunch tussen de koeien een introductiecursus melken volgen. De korte keten is er één van

echte ondernemers met lef en creativiteit.

De korteketenafzet groeit. Volgens de Vlaamse organisatie voor de promotie van landbouwproducten, VLAM, nam de verkoop van voedingsmiddelen vanaf de hoeve zelf in 2017 met 3% toe. De omzet van boerenmarkten nam zelfs met 43% toe. De Vlaamse consument hecht vandaag blijkbaar steeds meer belang aan verse, diverse, traceerbare en misschien ook wel authentieke kwaliteitsproducten. Men kiest daarom bewust vaker voor producten van eigen bodem. Voor landbouwers betekent de korte keten als het meezit een groter deel van de marge.

Deze week...

Dit artikel is alleen voor abonnees

U heeft uw maandelijkse limiet van gratis beschikbare artikels bereikt

Abonneer nu

Al abonnee of geregistreerd?

Log in of Activeer uw abonnement

Actueel

‘De 23 ha zaai-uien maken het verschil’, vindt akkerbouwer Jeffrey Prins

Aardappelen De Nederlandse akkerbouwer Jeffrey Prins zit in maatschap met zijn vader Harry en zijn oom Jan André Prins. De 3 gezinnen leven van het 200 ha grote akkerbouwbedrijf. Op het moment van ons bezoek worden net de Seresta-zetmeelaardappelen gerooid en de uien geladen. Bijzonder dit jaar is dat de zetmeelaardappelen meer opleveren dan de consumptieaardappelen die Jeffrey ook heeft.
Voir plus d'articles
Meest gelezen