Animal Rights: Lidl misleidt klanten met reclame over konijnenvlees

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) besliste dat Lidl misleidende reclame maakt voor konijnenvlees.
De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) besliste dat Lidl misleidende reclame maakt voor konijnenvlees. - Foto: Lidl

Animal Rights klaagde eerder ook al aan dat Lidl klanten misleidt met reclame over vlees van konijnen ‘met een meer diervriendelijke huisvesting’, omdat de dieren ‘niet in een kooi maar in een groter park zitten, met klimplateaus, tunnels en knaagmateriaal’.

“De voorwaarden om te mogen spreken van parkkonijnen is dat de dieren in groepen van 20 worden gehouden op een oppervlakte van 800 cm2 per dier, omgerekend is dat voor een groep van 20 konijnen amper 1,6 m2", zegt Rowena Vanroy van Animal Rights. “Dat is niet om vrolijk van te worden.”

De JEP oordeelt nu volgens Animal Rights dat delen van de reclameboodschap inderdaad de consument misleiden. “Lidl mag haar konijnenvlees 'meer diervriendelijk' blijven noemen, maar de combinatie van 'park' en 'niet in kooien' creëert volgens JEP ten onrechte bepaalde verwachtingen bij de consument”, meldt de ngo, die de beslissing van de JEP citeert.

Animal Rights heeft nog geen antwoord ontvangen of Lidl het oordeel van de JEP aanvaardt, klinkt het nog. Lidl kan ook tegen de beslissing in beroep gaan. “Wij zijn blij met deze uitspraak en hopen dat dit een precedent zal scheppen om de huichelachtige goednieuwsshow rond parkkonijnen te stoppen. (Konijnen-)vlees is niet diervriendelijk, punt”, zegt Vanroy nog.

“Het was zeker niet de bedoeling om te misleiden", reageert de woordvoerster van Lidl. "Het label 'parkkonijn' is niet van Lidl, maar het is een standaard waaraan een lastenboek gekoppeld is, dat bepaalt hoe de konijnen moeten opgroeien. Dat is wat beschreven stond in de folder, dat is niet misleiden. Maar we zullen het niet meer zo formuleren.” Het label werd destijds na kritiek uitgewerkt met Gaia, klinkt het nog.

Belga

Meest recent

Meest recent