Startpagina Actueel

Explosie van kosten duwt Belgische voedingsindustrie in een bijzonder turbulente periode

Het zijn zware tijden voor iedereen, ook de Belgische voedingsindustrie zit in een turbulente periode. Ondanks alles draagt de sector bij aan een duurzaam voedingssysteem met kwalitatieve voeding en dranken. “Dat kan alleen als de consument een correcte prijs betaalt”, zegt Fevia-voorzitter Anthony Botelberge.

Leestijd : 2 min

Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie (700 bedrijven, directe tewerkstelling 95.000 medewerkers) lanceerde op de jaarvergadering een nieuwe duurzaamheidsroadmap, opgebouwd rond 4 pijlers en 15 thema’s. Vanuit de vraag ‘Wat eten we morgen?’ wil de sector de komende jaren het voortouw nemen om met consumenten, ketenpartners en andere stakeholders samen te werken aan een duurzaam voedingssysteem.

Woelige wateren

Op de online jaarvergadering nam Anthony Botelberge, CEO van Frigilunch, officieel de voorzittersfakkel over van Jan Vander Stichele (Lotus Bakeries). Hij doet dat op een moment waarin ook de Belgische voedingsindustrie in woelige wateren zit.

“Onze bedrijven zagen de voorbije jaren een opeenvolging van golven op zich afkomen”, stelt Anthony Botelberge. Het gaat onder meer over de Brexit, de Covid-crisis, de explosie van kosten, het tekort aan medewerkers en de miljoenen euro’s schade door ethyleenoxide.

“Maar we mogen trots zijn dat we als sector niet kopje onder zijn gegaan en dat onze bedrijven veel veerkracht tonen.”

Sterk gestegen kosten

Toch waarschuwt de nieuwe Fevia-voorzitter. “Ondanks de coronapandemie moeten onze bedrijven open kunnen blijven. Daarnaast is de explosie van kosten de grootste kopzorg van veel bedrijven, vooral wanneer ze die niet kunnen doorrekenen.”

Enkele voorbeelden van gestegen kosten: voedingsgrondstoffen +32 %, transport per container +144 %, aardgas +411 %, automatische indexering lonen +3,2 %, plastic verpakkingen +22 %, aluminium verpakkingen +46 %, houten paletten +133 % en karton verpakkingen +17 %.

“We willen als sector bijdragen aan een duurzaam voedingssysteem met kwalitatieve voedingen en dranken. Dat kan alleen als de consument op het einde van de rit de correcte prijs betaalt, rekening houdend met de kosten en investeringen die alle spelers in de voedingsketen maken.”

Kompas op toekomst

Ondanks de turbulente periode blijft de Belgische voedingsindustrie haar kompas op de toekomst richten. “Uit een unieke bevraging blijkt dat consumenten alsmaar gevoeliger worden voor duurzaamheid bij de aankoop van de voeding. We werkten samen met onze leden een nieuwe duurzaamheidsroadmap uit. Als voedingsindustrie erkennen we onze voortrekkersrol om samen met de andere ketenpartners en stakeholders een duurzaam voedingssysteem te creëren”, aldus CEO Bart Buysse.

Lieven Vancoillie

Lees ook in Actueel

Meer artikelen bekijken