Package Vlan/VL_LANDBOUW/2017-07-14/GENERALE/1/29

De wetgever heeft de elektrische fietsen opgedeeld rekening houdende met de soort van aandrijving en de maximale snelheid die ze op basis van de aandrijving kunnen behalen.

Elektrische fietsen met een trapondersteuning tot 25 km/u en een vermogen van maximaal 0,25 kW worden door de wetgever aanzien als een gewone fiets. Elektrische fietsen met trapondersteuning tot 25 km/u, maar waarvan de motor een vermogen van maximaal 1 kW heeft en met als hoofddoel trapondersteuning, worden aanzien als een “gemotoriseerde fiets”. Elektrische fietsen met trapondersteuning tot 45 km/u en een motor met een nominaal continu maximumvermogen van 4 kW en met als hoofddoel trapondersteuning, werden door de wetgever als “speed pedelec” gecatalogeerd.

Rijbewijs. Om te rijden met een elektrische fiets met trapondersteuning tot 45 km/u moet men beschikken over een rijbewijs. Een gewoon rijbewijs B voor de auto volstaat, maar wie dat niet heeft, moet een rijbewijs halen. Voor elektrische fietsen met trapondersteuning tot 45 km/u is een rijbewijs AM (bromfiets) het minimum.

Verzekering. Als een elektrische fiets kan rijden zonder te trappen, is een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid motorvoertuigen verplicht.

Helm. Enkel voor elektrische fietsen met een trapondersteuning van meer dan 25 km/u is er een verplichting om een helm te dragen. Daarbij kan de fietser zelf vrij kiezen of hij een fietshelm of een bromfietshelm wil dragen. Voor de bestuurders van een elektrische fiets met ondersteuning tot 25 km/u is het dragen van een helm niet verplicht, maar wel aangeraden...

Meest recent

Meest recent