Week van de Korte keten in heel Vlaanderen

In de Week van de Korte Keten worden boeren en burgers dichter bij elkaar gebracht, zoals hier een melkveehouder zelf zuivel verkoopt.
In de Week van de Korte Keten worden boeren en burgers dichter bij elkaar gebracht, zoals hier een melkveehouder zelf zuivel verkoopt. - LBL

Drie jaar geleden startten de provincie West-Vlaanderen met een campagne om de korte keten te promoten en zo lokale producten dichter bij de consument brengen. Op die manier steunt de campagne ook duurzaam ondernemerschap. "De interesse voor hoeve- en streekproducten groeit. Via de Week van de Korte Keten vinden consumenten gemakkelijker de weg naar de verkooppunten", zegt de West-Vlaamse gedeputeerde voor Landbouw Bart Naeyaert (CD&V).

De campagne kende de voorbije jaren zoveel succes dat ze nu uitgerold wordt naar heel Vlaanderen, met steun van de Vlaamse provincies, het Departement Landbouw en Visserij, VLAM, de Vereniging van de Vlaamse provincies, de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten en het Steunpunt Hoeveproducten. In heel Vlaanderen vinden tientallen evenementen plaats. In West-Vlaanderen alleen al zijn er 100 evenementen. Die zijn allemaal te vinden op de website www.weekvandekorteketen.be. Blikvanger van de week wordt ongetwijfeld een unieke recordpoging in het West-vlaamse provinciedomein Lippensgoed Bulskampveld.

Op 3 juni gaan de initiatiefnemers op zoek naar 3.050 lekkerbekken die samen proeven van een hoeve-ijsje. "Hoeve- en streekproducten hebben niet alleen een grote economische waarde. Ze zorgen voor bijzondere couleur locale en unieke beleving", zegt de West-Vlaams gedeputeerde voor Toerisme Franky De Block (sp.a).

Belga

Meest recent

Meest recent