Europese Commissie lanceert infocampagne voor bedrijven

Brexit

De campagne richt zich vooral op kmo's die handel drijven met het Verenigd Koninkrijk. Ze moeten nagaan of ze klaar zijn om met de douaneprocedures om te gaan. De campagne stelt hen een stapel materiaal ter beschikking, waaronder een eenvoudige checklist in vijf stappen met een overzicht van de maatregelen die ze moeten nemen. Het campagnemateriaal is beschikbaar in alle EU-talen. "De Europese Commissie en de nationale douaneautoriteiten zijn hard aan het werk om controles in te voeren op de goederenstroom tussen de EU en het VK. Deze controles zijn essentieel voor de bescherming van onze consumenten en interne markt. Veel hangt af van de vraag of bedrijven die handel drijven met het VK zich snel laten informeren over de douaneregels die vanaf dag één van toepassing zullen zijn als er geen overeenkomst is", zo lichtte eurocommissaris voor Belastingen en Douane Pierre Moscovici de campagne toe. De Europese campagne komt bovenop de nationale campagnes die op touw zijn gezet om bedrijven te informeren over de gevolgen van de brexit. Zo kunnen ondernemingen in België beroep doen op de Brexit Impact Scan, een vragenlijst waarmee ze de impact van een eventuele "no deal" op hun activiteiten in kaart kunnen brengen. Meer dan 17.500 ondernemingen hebben hiervan al gebruikgemaakt. Het Verenigd Koninkrijk verlaat de Europese Unie op 29 maart om middernacht. De Britse premier Theresa May bereikte eind vorig jaar een echtscheidingsakkoord met haar Europese ambtgenoten, maar dat werd in januari afgewezen in het Britse parlement. Krijgt het akkoord alsnog groen licht, dan treedt een overgangsperiode tot eind 2020 in werking waarin het VK deel blijft uitmaken van de douane-unie en interne markt.

BELGA

Meest recent

Meest recent