Startpagina Economie

Charcuteriemaker wil helft van de omzet met vegetarische producten realiseren

Imperial Meat Products wil dat over 5 tot 7 jaar de helft van zijn omzet geboekt wordt met vegetarische producten. Dat zegt de CEO van het bedrijf achter de merken Aoste en Marcassou, Remco Kok, tegen De Tijd. Ham, salami en kippenwit zijn volgens Kok mooie producten, maar de markt verandert. De stap staat niet op zichzelf: een hele serie vleesbedrijven investeert in het maken van ‘vleesvervangers’.

Leestijd : 2 min

Nu al maakt Aoste vegetarische smeersalades, burgers en vegetarisch broodbeleg dat op vleesworst lijkt. Het bedrijf telt 5 fabrieken in Europa en 1 in Nederland. Kok, die eerder bij Albert Heijn werkte, zegt tegen het financiële dagblad dat Belgen steeds minder vlees eten. In 5 jaar tijd, 2 kg per jaar minder. “Als we ons niet op de vegetarische markt werpen, verliezen we omzet aan onze oude en nieuwe concurrenten”, zegt Kok.

Met nieuwe concurrenten bedoelt Kok wellicht bedrijven als Beyond Meat, die zich puur op plantaardige producten richten. Imperial Meat Products is onderdeel van het Mexicaanse Sigma Alimentos. Dit bedrijf telt sinds de overname van het Spaanse Campofrio in 2014 tientallen fabrieken in heel Europa. Kok wil binnen het concern kennis en kunde mobiliseren, maar zoekt ook samenwerking met externe bedrijven.

Trend

Andere vleesproducenten maken eenzelfde beweging. De meest directe concurrent van Imperial Meat Products, het Oost-Vlaamse Terbeke, overigens nog niet. CEO Francis Kint zei eerder in een interview met Landbouwleven wel hierover na te denken.

De Nederlandse varkens- en rundsveeslachterij Vion bijvoorbeeld maakte in oktober 2019 bekend een vegetarische productielijn te starten. Het bedrijf, goed voor zowat 5 miljard euro jaaromzet, telt nu 5 vleesvervangers. een veganistische hamburger, schnitzel, gehaktballen, gehakt en kipstukjes. De producten worden als huismerk verkocht in supermarkten.

De grootste varkensvleesproducent ter wereld is het Amerikaanse Smithfield Foods, dat vorig jaar 15 miljard dollar omzet boekte. Het bedrijf uit Virginia kondigde in augustus vorig jaar aan een vegetarisch merk op de markt te brengen onder de naam Pure Farmland. Ook de grootste kippen-en rundsvleesproducent in de VS, Tyson Foods, heeft vegetarische initiatieven opgezet met het oog op vooral de binnenlandse markt.

De grootste voedingsmiddelenconcerns ter wereld, het Zwitserse Nestlé en Nederlandse Unilever, bewegen ook. Nestlé is in België al enkele jaren actief met het veggiemerk Garden Gourmet. Enkele weken geleden lanceerde De Vegetarische Slager van Unilever nieuwe producten in België.

Jan Cees Bron

Lees ook in Economie

Meer artikelen bekijken