Startpagina Economie

DMK gaat mozzarella maken voor FrieslandCampina

DMK Group gaat in 2019 mozzarella maken voor FrieslandCampina. FrieslandCampina levert hiervoor zijn ledenmelk, kennis en recepten en gaat de mozzarellakaas zelf vermarkten. Het bericht volgt op de bekendmaking dat FrieslandCampina een mozzarellafabriek in Bree wil sluiten, waarmee het zich uit de mozzarellamarkt leek te plaatsen. FrieslandCampina maakte de afgelopen weken ook bekend een Amerikaanse kaasimporteur en een Spaanse kaasdistributeur over te nemen.

Leestijd : 4 min

DMK gaat vanwege de productieovereenkomst de locatie in het Duitse Georgsmarienhütte verder moderniseren en uitbreiden om een optimale mozzarellaproductie voor FrieslandCampina mogelijk te maken. De samenwerking is volgens een verklaring van de bedrijven een echte win-win situatie voor beide zuivelondernemingen. FrieslandCampina is een Nederlandse coöperatie met ook honderden leveranciers in België. DMK Group is eigendom van een Duitse en Nederlandse coöperatie. De te sluiten fabriek in Bree had in 2015 - het laatste jaar waarvan cijfers bekend zijn - een jaarlijkse productiecapaciteit van 30 miljoen kilo mozzarella.

Hans Meeuwis, President van FrieslandCampina Dairy Essentials licht toe: “We hebben een sterk portfolio in kaas en willen verder groeien in kaassoorten zoals mozzarella. De samenwerking met DMK past goed in onze strategie om onze procescapaciteit verder uit te breiden door middel van selectieve partnerships, naast eigen netwerkinvesteringen. De overeenkomst stelt ons in staat om onze portfolio in onder andere mozzarella uit te breiden, waarde te creëren met de melk van onze leden en de service richting onze klanten te verbeteren.”

DMK verwerkt jaarlijks ongeveer 8 miljard kilo melk, zegt CEO Ingo Müller: “De samenwerking met FrieslandCampina is onderdeel van ons plan voor rauwe melk. In de toekomst zal onze rauwe melk van verschillende bronnen komen. In de eerste plaats verwerken we de melk van onze leden en brengen we onze producten op de markt. Ten tweede verwerken we melk in het kader van een productieovereenkomst, zoals de overeenkomst die we met FrieslandCampina zijn aangegaan. Op deze manier verkrijgen we een positie waarmee we onze fabrieksstructuur maximaal kunnen benutten.”

Er wordt geen verdere informatie over de specifieke kenmerken van het contract gepubliceerd.

Spanje en Portugal

Onlangs maakte FrieslandCampina ook de overname bekend van de Spaanse kaasverpakker en distributeur Millán Vicente. Met de overname wil FrieslandCampina haar positie op de Spaanse en Portugese consumentenmarkt voor kaasproducten verder versterken. De bedrijven deden al jaren zaken met elkaar. FrieslandCampina hoopt met de overname haar positie met kazen in Spanje en Portugal te versterken.

Roel van Neerbos, president FrieslandCampina Consumer Dairy, benadrukt dat FrieslandCampina met haar kazen al tientallen jaren op de Spaanse en Portugese markt beweegt. “Met deze acquisitie waarbij we gebruik maken van de lokale commerciële expertise en slagkracht van Milán Vincente aanwenden, kunnen we ons productaanbod voor consumenten en klanten in Spanje en Portugal verder ontwikkelen, innoveren en versterken.”

Millán Vicente is een van de grootste Spaanse verpakkers en distributiebedrijven voor kaas in Zaragoza, wat een van de belangrijkste logistieke centra in Spanje is. Het bedrijf werd in 1995 opgericht door zijn huidige CEO Antonio Millán en biedt een breed assortiment aan kazen aan de retail. Millán Vicente is al jarenlang een belangrijke partner van FrieslandCampina in Spanje. Antonio Millán, voormalig eigenaar en CEO van Millán Vicente, denkt dat onder de vlag van een multinational, zijn bedrijf verder kan groeien.

VS

FrieslandCampina neemt ook de Amerikaanse importeur en distribiteur Jana Foods over. De zuivelcoöperatie - die ook melk ophaalt bij enkele honderden Belgische melkveehouders - wil zo haar positie in de distributie verkoop van Nederlandse speciaalkazen aan de Amerikaanse consument versterken. “Deze acquisitie ondersteunt onze strategie om te investeren in groei”, zegt Van Neerbos. “Deze investering past in onze strategie om onze kaasactiviteiten te laten groeien en versterkt onze positie in Noord- en Zuid-Amerika. Met deze deal kunnen we consumenten een breder portfolio van innovatieve producten bieden voor de Amerikaanse markt.”

Jana Foods importeert en verkoopt de Nederlandse kaas van FrieslandCampina in de Verenigde Staten, samen met andere kazen uit het Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Australië, Ierland en andere landen. Het bedrijf is al vele jaren een belangrijke strategische partner van FrieslandCampina in de Verenigde Staten, aldus het bedrijf. Zo heeft Jana Foods bijgedragen aan het vestigen van een sterke positie voor de internationale kaas van FrieslandCampina met de distributie van de merken Kroon, A Dutch Masterpiece en Gayo Azul.

De producten van FrieslandCampina in de Verenigde Staten bestaan volgens een persverklaring uit een breed assortiment geïmporteerde Nederlandse speciaalkazen, van milde, gerijpte en gerookte Gouda tot Edam. Ook Zwitserse Emmentaler en Geitenkaas behoren tot het assortiment. Verkrijgbaar in verschillende formaten van wielen, broden en stukken tot plakjes, snacks en geraspt. Specialiteitskaasmerken van FrieslandCampina in de Verenigde Staten zijn te vinden op de delicatessenafdelingen van supermarkten, in speciaalzaken en in grootwinkelbedrijven.

Jana Foods zal worden geïntegreerd in de bestaande activiteiten van FrieslandCampina in de VS. Dan Lynch, voormalig eigenaar en CEO van Jana Foods, blijft betrokken bij het bedrijf in een commerciële rol.

Lees ook in Economie

Meer artikelen bekijken