Startpagina

De basis is voorbereiden op de toekomst

In Poperinge startte de brede eerste graad reeds op 1 september met het eerste jaar in De Keiwijzer. In deze graad komen de leerlingen in contact met diverse technieken waarbij “Plant, Dier en Milieu” er één is. Leerlingen maken hierbij kennis met de verschillende facetten die in de hedendaagse land- en tuinbouw aan bod komen.

Leestijd : 3 min

L eerlingen leggen onder andere elk een eigen moestuintje aan om vertrouwd te geraken met diverse technieken van het zaaien en verzorgen van gewassen. Natuurlijk zijn de leerlingen in de wolken wanneer dat ze hun zelf gekweekte groentjes kunnen oogsten en proeven.

In de tweede graad (BSO en TSO) maken de leerlingen van Plant, Dier en Milieu kennis met diverse teelten en diersoorten uit hun eigen leefomgeving. Leerlingen met interesse in landbouw werken specifiek met de landbouwdieren, zowel varkens, runderen, kippen, … komen aan bod tijdens het werkplekleren.

Ze voeren basiswerkzaamheden uit met dieren op deze verschillende bedrijven en pikken hier en daar de nieuwste evoluties op. Ook de verschillende land- en tuinbouwteelten uit de regio komen aan bod, onze school beschikt trouwens ook over een eigen hoeve waar de leerlingen diverse taken helpen uitvoeren met de ervaren teeltleiders.

Er gaat ook veel aandacht naar het onderhoud van het groene en open schooldomein. Leerlingen met minder interesse in de pure landbouw, maar meer in de dierenzorg en groenonderhoud, komen op deze manier zeker aan hun trekken. Zo is er in school een “dierenpark” waar de leerlingen de diverse kippenrassen, konijnen, geiten, schapen en vogels in hun eigen omgeving kweken, verzorgen en opvolgen. In de derde graad volgen de leerlingen een meer gespecialiseerde richting landbouw of tuinbouw. In deze tweede graad kan zowel voor TSO als BSO gekozen worden binnen de studierichting “Plant, dier en milieu”.

Schoolhoeve

Voor de richting BSO landbouw en TSO Dier- en Landbouwtechnische wetenschappen speelt de schoolhoeve met praktijkproefvelden, De Schipvaarthoeve, een belangrijke rol. De leerlingen uit de studierichtingen kunnen hier de theorie aan de praktijk koppelen met reële praktijkcijfers. Het VTI Poperinge bereikt dit door de leerlingen zoveel als mogelijk in aanraking te laten komen met praktijkomstandigheden. Op de diverse proeven in deze typische landbouwteelten leren ze ziektebeelden en groeistoornissen herkennen, berekenen ze de bemesting, helpen bij de gewasbescherming en bepalen ze de opbrengst.

Binnen de lessen koppelen ze dit aan de huidige wetgeving en leren ze omgaan met het administratieve deel op landbouwbedrijven. Voor het luik veehouderij werken we samen met up-to-date bedrijven waar we de leerlingen zoveel mogelijk bij de dagdagelijkse werkzaamheden betrekken. Door te werken op verschillende bedrijven met een doorschuifsysteem leren ze ook de voor- en nadelen van verschillende werkwijzen of inrichtingen kennen en kritisch beoordelen. Voor deze leerlingen komen op regelmatige basis gastsprekers die gespecialiseerd zijn in hun vakgebied doceren en worden er bedrijfsbezoeken gepland.

Blokstage

Ook een blokstage van twee weken zorgt ervoor dat de leerlingen het reilen en zeilen op een boerderij goed ervaren. Deze stage kunnen de studenten zowel in België als in het buitenland uitvoeren op een gespecialiseerd landbouwbedrijf. Om een brede kijk op landbouw te blijven behouden trekken de leerlingen van de 3° graad jaarlijks op buitenlandse reis.

Dit kunnen zowel traditionele of alternatieve bedrijven zijn binnen de sectoren veehouderij, akkerbouw of mechanisatie. Zo maken de leerlingen kennis met de visie rond landbouw in het buitenland wat eigenlijk alleen maar verrijkend kan werken.

In het 7de BSO specialisatiejaar land- en tuinbouwmechanisatie leren de jongeren eerst de basistechnieken aan, om van daaruit verder te bouwen naar de moderne land- en tuinbouwmechanisatie. De theorie wordt gekoppeld aan de praktijk en we realiseren dit door het maken van bedrijfsbezoeken, door lessessies met specialisten uit de mechanisatiesector en nieuwe machines binnen de school te brengen die de leerlingen leren afstellen. Onlangs werd er nog een demodag rond “Smartfarming” georganiseerd op school waarbij de leerlingen een kijk kregen hoe we landbouw in de toekomst misschien zullen uitvoeren.

Drone-technologie, plaatsspecifieke behandelingen voor plantgoed, fytomiddelen of bemesting, automatische besturing en automatische toepassing om het milieu te beschermen kwamen hierbij aan bod. We vullen de opleiding eveneens aan met stages op de werkvloer van mechanisatiebedrijven om de leerlingen voor te bereiden op de arbeidsmarkt. Deze voorbereiding heeft zeker een positieve invloed op het vinden van een job in een sector die een acuut tekort ondervindt van arbeidskrachten.

VTI Poperinge

Lees ook in

Meer artikelen bekijken