Startpagina Auto

Een trio lichte bedrijfswagens

Een modern platform, Euro 6 motoren en hightech gadgets zijn de belangrijkste aantrekkingspunten van de nieuwe generatie van de Citroën Jumpy, Peugeot Expert en Toyota Proace. Daarmee zet de PSA-groep en Toyota ontegensprekelijk in op het segment van de lichte bedrijfswagens.

Leestijd : 4 min

Wat uw bedrijfsvoering de dag van vandaag ook is, het lijkt dat een ‘camionette’ voor velen een ideaal voertuig is om het dagelijks leven te vergemakkelijken. Een bestelwagen kan immers zware goederen vervoeren, zoals de vruchten van uw bedrijf. Dreigt uw oude bestelwagen dit jaar de geest te geven, panikeer vooral niet! Want op vlak van de middelgrote bestelwagens is er volop een vernieuwing bezig.

De laatste maanden werden er in snel tempo nieuwe bedrijfswagens geïntroduceerd. Denk hierbij aan de Volkwagen Transporter, maar zeker ook aan de afgeleiden ervan zoals de Renault Trafic of de Opel, Fiat en recent ook de Nissan versie. De PSA-groep en Toyota laten nu hun drieling zien. De Jumpy, Expert en Proace moeten absoluut niet vrezen om zich met de concurrentie te meten. De reden hiervoor? Zij bevatten net zoveel solide argumenten als hun concurrenten.

Ruime keuze

Tussen voornoemde drie modellen zijn de opvallende verschilpunten van esthetische orde en zijn de benamingen verschillend als we van de ene catalogus naar de andere bladeren.

Meer concreet zijn deze modellen leverbaar volgens vier silhouetten: als bestelwagen, als bestelwagen met dubbele cabine, als busje voor personenvloer en er is een uitvoering van cabine met vlakke laadvloer. Dit alles is er in drie lengtes (4m60, 4m95, 5m30) en één hoogte (1m90). Enkel de PSA-versie met een lengte van 5m30 kan beschikken over een verhoogd dak (2m28).

Wat de uiteindelijke keuze ook is, we beschikken over een nuttig laadvolume van 5,1 tot 6,6 m3. Deze laadruimte is toegankelijk via één of twee schuifdeuren aan de zijkant, maar ook via scharnierende deuren aan de achterkant of eventueel via een groot kofferdeksel (luik) aan de achterkant.

Voor deze modellen bedraagt de maximale laadcapaciteit 1.400 kg. En dit zonder dat een pneumatische ophanging noodzakelijk wordt. De treklast die uitgeoefend mag worden bedraagt 2.500 kg.

Gevoel van gastvrijheid

De cabine is een ander sleutelelement op deze modellen. De hedendaagse tendens dat een lichte bestelwagen ook zijn inzittenden goed weet te verwelkomen, lijkt zich alleen maar te bevestigen. Als de cabine zowel de chauffeur als de passagiers weet te behagen, lijkt ze goed doordacht.

De cabine is niet meer minimalistisch en maakt voortaan ook gebruik van een moderne inrichting die beschikt over meerdere makkelijk bereikbare opbergruimtes en enkele handige en praktische hulpmiddelen. Zo kan onder de zetel een opbergruimte zitten. In optie kan de zitplaats van de passagier weggenomen worden zodat er een luik ontstaat waarlangs lange voorwerpen kunnen geplaatst worden en de volledige lengte van het voertuig gebruikt kan worden.

Met een vrij klassieke ergonomie, zijn de bedieningsinstrumenten binnen handbereik gebleven. We wilden enkel dat het gaspedaal iets lager geplaatst is dan deze van het koppelings- en rempedaal.

Lichte vracht 2.0

De moderniteit vinden we ook terug als we de veiligheidsfiches bestuderen van deze modellen. Wat betreft veiligheids- en comfortvoorzieningen, moet het trio niet blozen. De Jumpy, Expert en Proace kunnen beschikken over een navigatiesysteem met aanraakscherm, adaptieve cruise control, een systeem om de verkeersborden te herkennen en een automatisch remsysteem als de voertuigsnelheid lager ligt dan 30 km/u.

Wat zeker vermeld mag worden is dat dit trio lichte bestelwagens in optie kan beschikken over een systeem dat de beste trekkracht garandeert in functie van de klimatologische omstandigheden. Zo is er de beschikking om over een integrale transmissie te beschikken die ontwikkeld werd door 4x4-expert Dangel.

Sobere en propere motoren

Om deze bestelwagens aan te drijven, laten de constructeurs de keuze uit twee diesel motorblokken die een verschillend vermogen leveren en allen beantwoorden aan de Euro 6 norm. De viercilinderversie van 1,6 liter ontwikkelt 95 of 115 pk. Het tweeliterblok levert vermogens van 120, 150 of 180 pk. In functie van hun vermogen wordt ook de versnellingsbak gekozen van de manuele uitvoering tot de automatisch schakelende versie.

Deze motorblokken uitten zich sobet, het instapmodel laat zo een verbruik zien van 5,5 l/100km en het krachtigste motorblok laat een verbruik van 6,1 l noteren. Deze verbuikscijfers komen overeen met een CO2 waarde gaande van 133 tot 151 g/km.

Voor een eerste test hadden we de beschikking over een bestelwagenuitvoering van de Toyota Proace (L2H1) aangedreven door een 2 l motor van 150 pk en een manuele versnellingsbak met zes versnellingen. Na een roadbook gevolgd te hebben, dat diverse wegen bood, mogen we zeggen dat deze generatie lichte bedrijfsvoertuigen er echt staat. De cabineruimte en -inrichting biedt nagenoeg hetzelfde niveau als dit van een monovolume personenwagen. Als we bovendien kiezen voor een moderne geluidsinstallatie en andere gadgets die een optimale connectiviteit bieden, dan moeten we geen grote geleerde zijn om te verstaan dat we hier een werkinstrument hebben die aan de verwachtingen van velen voldoet.

Lees ook in Auto

SsangYong Torres zorgt voor nieuw leven

Auto Nu de Zuid-Koreaanse constructeur eindelijk verlost is van zijn financiële problemen, keert hij terug, met een nieuwe SUV die de kaart van de verleiding trekt. De nieuwe Torres wil meespelen met enkele gevestigde waarden op de markt.
Meer artikelen bekijken