Startpagina Economie

Suiker Unie legt met nieuwe naam en strategie nadruk op circulaire economie

Suiker Unie gaat verder als Cosun Beet Company. De naam past volgens CEO Paul Mesters bij de nieuwe strategie van de suikergroep, die ook Belgische bieten verwerkt. In die strategie staat de circulaire economie centraal, met onder meer een bietenpulp-raffinage-fabriek in de pijplijn. “Wij willen de groenste, innovatiefste en succesvolste bietenverwerker zijn.”

Leestijd : 2 min

Suiker Unie behoort met Tereos, British Sugar en Südzucker tot de grootste suikerbedrijven van de EU. In de Benelux en Europa concurreert Cosun met bijvoorbeeld de Tiense Suikerraffinaderij, een dochterbedrijf van Südzucker. Cosun Beet Company verwerkt ook bieten in maakloon voor Iscal Sugar, een Belgische suikergroep. Het gaat om bieten uit de grensstreek. De prijs die telers ontvangen, is de Iscal Sugar prijs.

Cosun Beet Company moet meer zijn dan een bedrijf dat suiker maakt. Feitelijk is dat al zo, want het bedrijf maakt onder meer bietenpulp (veevoeder), melasse (grondstof fermentatie-industrie), biogas en schuimaarde (bekalking zure gronden). De nadruk komt in de toekomst wat Mesters betreft echter nog meer op circulaire economie te liggen. Het tot waarde maken van de hele biet, komt centraal te staan, net als de klant. De nieuwe strategie heet niet voor niets “Plants Powering People”.

“Elke dag halen wij, samen met zo’n 9.000 telers het beste uit de biet”, zegt Mesters. “Denk aan duurzaam geproduceerde suiker in voeding, maar ook diervoeding, eiwit uit bietenblad, groene energie, biobased huishoudartikelen, inhoudsstoffen voor cosmetica en zelfs desinfecterende alcohol voor handgels.”

De bewijzen voor deze belofte zijn er al volop, vindt de firma. Mesters: “We zijn de grootste groengas producent van Nederland. We ontwikkelen biobased producten uit bietenpulp, wat in onze strategie gaat leiden tot een eerste bietenpulp-raffinage-fabriek in de praktijk.” De verscherpte strategie is gevolg van veranderende consumentenbehoefte, marktkansen en een focus op duurzaamheid die bij een moderne onderneming past, aldus Mesters.

Wat duurzaamheid betreft ziet het bedrijf noodzaak tot efficiënter omgaan met hulpbronnen. “Door bijvoorbeeld eiwitten te winnen uit bietenblad, sluiten we aan bij de eiwittransitie en de groeiende behoefte aan plantaardige eiwit. Verder kunnen nieuwe biobased producten meehelpen aan het voorkomen van micro-plastics in het milieu. Wij kennen geen afvalstromen en daarmee is de suikerbiet volledig circulair.”

Cosun Beet Company is onderdeel van Cosun, een coöperatie van Nederlandse bietentelers die ook eigenaar is van (natte) veevoederproducent Duynie, en frietfabrikant Aviko.

Jan Cees Bron

Lees ook in Economie

Meer artikelen bekijken