Startpagina Mechanisatie

Nieuwe manier van gras oprapen gedemonstreerd

Ludo Pauwels, invoerder van Fliegl en ROC, demonstreerde tijdens de laatste hittedagen van september een nieuwe manier van gras oprapen. In zijn aanbod nam hij immers recent de verdeling van ROC bandharken op én de Fliegl Büffel komt beschikbaar.

Leestijd : 5 min

De Zuid-Duitse fabrikant van aanhangwagens Fliegl verraste tijdens de Agritechnica van 2017 iedereen met de presentatie van haar ‘Büffel’. Een correct Nederlands woord om de machine te omschrijven vinden we niet direct, daar het een nieuw werktuig is. De Büffel valt het makkelijkst te omschrijven als een heel kleine grasopraapwagen met een transportband om het gras over te laden op naastrijdende aanhangwagens.

Ophefmakend concept

Het concept dat net geen 3 jaar terug werd gelanceerd, deed heel wat stof opwaaien in de machinewereld. Het is onbedoeld een beetje tegen de schenen schoppen van fabrikanten van veldhakselaars en opraapwagens; maar tevens gedurfd om een nieuw onbeproefd concept te lanceren. Er zijn er dat hierin geloven, anderen verwijzen het naar de prullenbak. Feit is dat het ontwerp van drie jaar terug is uitgewerkt en er nu staat. Deze winter wordt de Büffel commercialiseerbaar.

Benelux Fliegl invoerder, Ludo Pauwels, zag de interesse in de machine en was er als de kippen bij om de machine naar onze contreien te halen. Na thuisland Duitsland demonstreert de Büffel als eerste in de Benelux.

De Büffel in actie.
De Büffel in actie. - Foto: TD

Voordeel

Het grote voordeel van de Büffel is de voordelige manier van gras op te rapen, te snijden en op wagens te laden. Hiermee is het een echt alternatief voor de klassieke veldhakselaar en opraapwagen. Ten opzichte van een hakselaar is de vermogensvraag en het bijhorend brandstofverbruik veel lager. Ook de slijtage en het eigengewicht ligt lager. De Büffel kan beter omgaan met suikerrijk en natter gras dan een hakselaar. Ten opzichte van een opraapwagen perst de Büffel het gras helemaal niet samen. Het gras wordt simpelweg opgeraapt, gesneden en overgeladen op aanhangwagens. Hierdoor blijft de structuur en de voederwaarde veel beter, zeker bij najaarsgras

Het rendement exact in cijfers uitdrukken is een moeilijke: hoeveel gras ligt er op een perceel, is het een mooi gevormd zwad enzovoort. Tijdens de demonstratie die wij zagen, was een tractor met behoorlijk veel vermogen ingespannen. Duidelijk meer vermogen dan nodig. Eerder werd door de invoerder al gereden met een 150 pk viercilindertractor met cvt aan een werksnelheid van 15 km/u. Minder tractorvermogen zal ook nog wel lukken. De invoerder geeft in zijn promofolder zelf een overlaadcapaciteit van 130 ton per uur. Een voordeel ten opzichte van de opraapwagen is dat de Büffel altijd blijft werken op het veld. Een opraapwagen – en zijn pickup – verdwijnen van het grasland als de laadruimte vol is.

Bouw

Daar Fliegl geen enkele toeleverancier vond om een pick-up en rotor te leveren, gingen ze deze zelf bouwen. Wel is gebruik gemaakt van een ‘standaard’ snijmes met twee snijvlakken. Deze zijn goed in de handel verkrijgbaar en het dubbele snijvlak zorgt voor een langere werkinterval. De 49 omkeerbare snijmessen zijn veerbelast beveiligd tegen vreemde objecten en zijn te wisselen zonder hulpapparatuur. De 1m50 brede rotor zorgt voor een theoretische snijlengte van het gras van 3,05 cm. Drankblikjes die in het gras liggen worden niet in tientallen stukken gehakseld, maar hoogstens in enkele stukken gesneden, die de koe wel zal mijden aan het voerhek.

Nadat het materiaal is opgeraapt en gesneden komt het in een tussenbunker van 10 m3 terecht. Deze tussenbunker is ideaal als er van naastrijdende kar wordt gewisseld. Zo kan je gewoon doorgaan met gras oprapen, maar ook als je keert op de kopakker of even een moeilijke hoek moet oprapen. Tijdens de demo zagen wij dat met Fliegl afschuifwagens werd gewerkt. Af en toe namen de chauffeurs op de wendakker even de gelegenheid om het gras samen te duwen in de kar, alvorens terug onder de afvoerband te rijden. Op deze wijze nemen de afvoerwagens heel wat materiaal mee.

Twee dwars geplaatste horizontale doseerwalsen in de tussenbunker zorgen ervoor dat het gras mooi verdeeld op de afvoerband komt. Deze is 1m breed en kan gemakkelijk 4m hoge karren laden. Aan het einde van de afvoerband zit een hydraulisch bedienbare uitwerpklep om wagens mooi te vullen.

Om de Büffel meer stabiliteit mee te geven in het veld is hij voorzien van een hydraulisch uitschuifbare wielas. Aan de zijde waar de afvoerband zit, schuift het wiel naar buiten. Banden met de maatvoering 750/45R26,5 zijn gemonteerd.

Standaard wordt de Büffel zeer compleet geleverd. De enige optie die nog rest is een extra camera. Bij bestelling kan de klant nog kiezen om de afvoerband links of rechts van de machine te monteren. De aanschafprijs van de Büffel ligt nog niet exact vast, maar gaat richting de kost van een kleine opraapwagen. Beide machines hebben immers veel gelijkaardige componenten. De Büffel is dan wel iets kleiner uitgevoerd, hij heeft een telescopische wielas en een overlaadband die een zekere productiekost met zich mee brengt.

De ROC RT 730 banhark.
De ROC RT 730 banhark. - Foto: TD

Bandhark

Omdat Fliegl zich met de Büffel duidelijk richting de grasoogst beweegt, zocht onze invoerder hier iets bij dat nog in zijn aanbod past. Zo neemt hij nu de verdeling op van de Italiaanse ROC bandharken. Het typeert de filosofie van Ludo Pauwels een beetje. Tien jaar terug ging hij aanhangwagens invoeren, maar geen gewone, gestart werd met afschuifwagens. Ook om gras te oogsten richt hij zich met de Büffel op een aparte manier. Nu om gras te harken doet hij het weer, met een bandhark.

Hij wijst op het grote voordeel van deze machine: een veel properder zwad, egaler en luchtiger gevormd. Een traditionele cirkelhark sleept het gras over de bodem tot in het zwad. Hierdoor kan dit zich bevuilen met stenen, aarde, zand. Kortom het asgehalte van het ruwvoeder ligt hoger en de kwaliteit lager.

Invoerder Pauwels ziet hier de grote kracht van dit werktuig: “veehouders willen immers kwaliteitsvol ruwvoeder.” Zelf ziet hij een goede toekomst voor de bandhark: jaar na jaar wordt er meer gras geoogst, maar ook het areaal snijrogge, luzerne en klaver zit in de lift.

Het aanbod van de ROC bandharken is heel ruim van 3 tot 12m werkbreedte. Alle uitvoeringen hier bespreken zou ons te ver leiden. De machine die wij aan het demonstreren zagen was de RT 730. Deze uitvoering heeft een werkbreedte van 6m tot 7,30m.

De RT730 is opgebouwd uit twee pick-ups met hierachter een dwars geplaatste afvoerband. Er is de mogelijkheid om het materiaal links of rechts af te leggen. Maar als beide units uit elkaar worden geschoven en de afvoerbanden naar elkaar toe draaien, kan er een zwad in het midden worden afgelegd.

Grote werkbreedtes gras snel samen in zwad leggen is met deze machine veel makkelijker mogelijk dan met traditionele cirkelharken met middenafleg.

Tim Decoster

Lees ook in Mechanisatie

Meer artikelen bekijken