Startpagina Mechanisatie

Nederland voert kentekenplicht in voor (land)bouwmachines

In Nederland is er na jaren van debat een beslissing gekomen over het invoeren van een kenteken (nummerplaat) voor landbouwvoertuigen.

Leestijd : 2 min

Concreet is het zo dat vanaf 1 januari 2021 eigenaren van nieuwe (land)-bouwvoertuigen die op de openbare weg rijden hun voertuigen moeten laten registreren én kentekenen. In België verstaan we dit onder ‘inschrijven’ en voorzien van een ‘nummerplaat’.

Niet eenvoudig

Het is niet eenvoudig om te weten welk voertuig, welke verplichting heeft. Ook voor bestaande (land)-bouwvoertuigen verandert er iets. Daarom werkte Fedecom (het Nederlands equivalent van onze Fedagrim) een beslisboom uit om duidelijkheid te scheppen. Dit schema wordt als poster en flyer verdeeld.

Net als bij ons worden in Nederland voertuigen in categorieën ingedeeld. Zo is er sprake van categorie ‘R’, ‘S’, ‘MMBS’, getrokken werktuig, … Het zijn afkortingen en termen die voor sommigen misschien voor zich spreken maar voor de meeste mensen niet direct duidelijk zijn. Zeker als je er niet wekelijks of maandelijks mee te maken hebt. Daarom geeft de Fedecom beslisboom met icoontjes aan welk type voertuig de wetgever precies bedoelt. Want een verkeerde inschatting kan grote gevolgen hebben.

De wetswijzigingen maken onderscheid tussen bestaande (land)bouwvoertuigen in gebruik vóór of nieuwe geleverd vanaf 1 januari 2021 wat betreft de kentekenplaatplicht, maximum-constructiesnelheid, rijsnelheid en/of ontheffingsplicht.

Overgangstermijn

Voor (land)bouwvoertuigen die vanaf 1 januari 2021 worden geleverd aan gebruikers geldt dat deze geregistreerd en gekentekend moeten zijn. Voor bestaande voertuigen die voor deze datum in gebruik zijn genomen, geldt tot 2025 een overgangstermijn.

Er geldt voor zowel nieuwe als bestaande voertuigen een vrijstelling voor bijzondere categorieën (land)bouwvoertuigen. Naast de registratieplicht gaat de wettelijke maximum rijsnelheid op bepaalde wegen voor (land)bouwvoertuigen omhoog van 25 km/u naar 40 km/u.

Via een stroomschema met korte en duidelijke toelichtingen creëert de beslisboom die Fedecom nu opstelde, snel een overzicht en duidelijkheid. In één oogopslag is duidelijk of het nieuwe of reeds in gebruik zijnde (land)bouwvoertuig geregistreerd moet worden en of er een kentekenplaat moet worden gemonteerd. En het wordt duidelijk voor welke categorieën voertuigen een vrijstelling of uitzondering geldt.

Meer info via www.fedcom.nl/kenteken

Gebruik overgangsjaar

Fedecom heeft met andere belangengroepen bereikt dat 2021 een overgangsjaar is. Fedecom adviseert eigenaren van (land)bouwvoertuigen die in gebruik zijn vóór 1 januari 2021, optimaal gebruik te maken van dit overgangsjaar 2021. Volgens directeur Gerard Heerink van Fedecom biedt het voordelen om:

- de (land)bouwvoertuigen te registreren: in 2021 is er geen technische beoordeling vereist en geldt een speciaal, aantrekkelijk tarief. Registratie voorkomt kostbare administratieve handelingen bij verkoop/export;

- de (land)bouwvoertuigen te voorzien van een kentekenplaat: daarmee is rijden sneller dan 25 km/u legitiem;

- de feitelijke maximumconstructiesnelheid te registreren; bij APK-plichtige voertuigen staan de kosten niet in verhouding tot eventuele boetes;

- ontheffingen aan te vragen voor voertuigen met overschrijdende afmetingen en/of aslasten.

TD

Lees ook in Mechanisatie

Eerste dealerday over precisielandbouw groot succes

Mechanisatie Fedagrim, Thomas More Geel en RTC Antwerpen organiseerden 28 oktober een eerste dealerday. Tractordealers, landbouwmechanisatiebedrijven, leerkrachten uit het land-en tuinbouwonderwijs kwamen samen met de studenten van de landbouw en landbouwmechanisatierichting in Geel samen voor dit event rond precisielandbouw.
Meer artikelen bekijken