Startpagina Economie

Een online shop biedt klant en producent comfort

Online shoppen, iedereen deed het wel eens. Vooral door de coronacrisis werd duidelijk dat een webshop zijn voordelen heeft. De klant kan wanneer het hem past en op zijn gemak producten kiezen en bestellen, en de verkoper heeft er misschien enkele klanten bij. Ook voor hoeve- en streekproducenten is een webshop een mogelijkheid om hun verkoop te verbeteren.

Leestijd : 5 min

De laatste jaren werd online shopping steeds populairder bij de Belgische consument. Uit de BeCommerce Market Monitor bleek dat 2019 een topjaar was, met een totale online uitgave van 11,46 miljard euro, wat 0,9 miljard euro meer is in vergelijking met 2018. De Belg spendeerde online gemiddeld 1.363 euro uit in 2019. Toen door de coronacrisis vele winkels verplicht of uit noodzaak moesten sluiten, vond de Belgische consument nog meer de weg naar online verkoop. Uit de cijfers van de BeCommerce Market Monitor bleek dat de uitgaven aan producten online gegroeid is met 33% in de eerste jaarhelft van 2020. In september berichtte het onderzoeksbureau dat sinds maart het aantal online aankopen steeg naar 59,1 miljoen.

Ook de hoeve- en streekproducent kan profiteren van die trend. “Meer en meer detailhandelaars en retailers vinden de weg naar online bestellen”, geeft Katrien Grauwet mee. Zij werkt bij Inagro rond het thema korte keten en landbouwverbreding. Rond korte keten zorgt Inagro in de eerste plaats voor eerstelijnsadvies, zowel voor starters als voor korteketenproducenten die al langere tijd bezig zijn. “Een groot deel van onze ondersteuning rond korte keten kadert binnen het netwerk 100% West-Vlaams hoeve- en streekproducten. Samen met POM, Unizo, VIVES en de provincie West-Vlaanderen willen we zo alle hoeve- en streekproducten een gezicht geven en hen professionaliseren.”

Te weinig inspelen op noden consument

Echter, bij Inagro wordt opgemerkt dat korteketenproducenten nog te weinig inspelen op de wensen van de consument. “We zijn ervan overtuigd dat als ze dat nog meer doen zij hun verkoop kunnen verbeteren. In het PDPO-project ‘Farmer Business +’ begeleiden we samen met VIVES een tiental hoeveproducenten om hun korteketenverkoop beter af te stemmen op de consument”, vertelt Grauwet. Die verkoop zou bijvoorbeeld omhoog kunnen gaan door het opzetten van een online shop. Dankzij de steun van het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling ‘Europa investeert in zijn platteland en de Vlaamse Landmaatschappij’ en de Provincie West-Vlaanderen kunnen we korteketenproducenten ondersteunen om de mogelijkheden hiervan te verkennen of te optimaliseren. Volgens e-commerce expert Lieven Van de Velde biedt het alvast veel mogelijkheden.

Consument zoekt gemak

In de eerste plaats biedt een online shop volgens Van de Velde de klant een soort gemoedsrust. “Opeens is de winkel 24u op 24u open, en 7 dagen op 7. De klant moet zich niet meer haasten om nog op tijd in de winkel te zijn. Shoppen kan ook zonder dat de verkoper constant ter beschikking staat. Hij kan shoppen wanneer hij wil en gewoon vanuit zijn zetel thuis. Ik denk ook dat ondertussen iedereen wel eens iets online kocht.”

Het valt hem de laatste jaren op dat de prijs bij productkeuze niet de grootste rol speelt, maar wel het gemak van de consument. “Dat betekent niet dat de consument heel veel meer zal willen spenderen”, geeft hij nog mee.

Specialer aanbod mogelijk

Een ander voordeel is het aanbod. Zo kan een hoeve- of streekproducent een exclusiever aanbod brengen dat enkel online te verkrijgen is, zoals een geschenkmand of een BBQ-schotel. “Dit kan je anders ook doen, maar online kan je nog creatiever zijn. Je kan zoveel pagina’s aanmaken als je wil, en producten samenbrengen in manden, schotels, enzovoort. Dat kost je niets. Bovendien hoef je het product pas samen te stellen als de bestelling er is.”

Vooral een dienst, met lichte omzetstijging

Uit een enquête die gevoerd is bij zo’n 1.000 handelaars uit allerhande sectoren, blijkt wel dat heel wat mensen ontgoocheld zijn over de omzet die een online shop genereert. Van de Velde geeft aan dat soms de verwachtingen verkeerd liggen. “Natuurlijk kan de omzet stijgen, maar het is ook zo dat mensen meer en meer verwachten dat je gemakkelijk kan bestellen en dat dit ook digitaal of online kan. Voor de klant is het vooral een extra dienst die je aanbiedt. Als verkoper krijg je digitaal wel meer visibiliteit.”

Vooral naar de vaste klant is die extra dienst een meerwaarde. Zij kennen meestal de producten en kunnen hierdoor wanneer het past hun bestelling doorgeven. “Bovendien zullen mensen dan ook de tijd nemen om te kiezen. Vaak bestellen mensen meer dan in de winkel zelf.” Bij www.bakkersonline.be bijvoorbeeld, worden de klanten niet opgejaagd door de rij klanten achter zich. Ze nemen de tijd voor hun aankoop en bestellen naast hun gebruikelijk brood ook eens extra gebak of patisserie. “Als je een duidelijk overzicht geeft op de site, is die kans nog groter”, klinkt het.

Nieuwe klanten aantrekken

Als je online te vinden bent met een mooie site en aanbod, is de kans groot dat mensen ook eens fysiek de winkel willen bezoeken. En als je gemakkelijk te vinden bent via Google is die kans nog groter. “Sommige dingen willen mensen immers ook in het echt bekijken voor ze iets aankopen. Zo kan een optieker zijn aanbod zonnebrillen misschien wel beter online presenteren maar voor de brillen zelf komen de klanten het liefst nog eens langs.”

Promotie is de sleutel!

Echter, het is niet zo dat een webshop automatisch wordt opgemerkt en werkt. “Voor een winkel zijn 3 dingen belangrijk: locatie, locatie en locatie. Voor een webwinkel geldt dan weer: bezoek, bezoek en bezoek is belangrijk. Je moet je shop promoten. Je kan moeite doen voor een prachtige shop met mooie producten, maar als niemand erop komt, dan sta je daar met je shop.”

En dat promoten van je shop kan op alle mogelijke manieren: mond-tot-mondreclame, vermelding op je bestelwagen, op zakjes, verpakkingen, sociale media, enzovoort. Van de Velde geeft bovendien aan dat Google een belangrijke factor is. “Zorg ervoor dat Google je opmerkt en je bovenaan plaatst, want 40 tot 60% van het bezoek van je site komt via Google.” Ook e-mail is een krachtig middel. Hij tipt om de e-mailadressen van je klanten te verzamelen, en die te gebruiken om nieuwtjes te verzenden over de winkel, e-shop en je producten. Ten slotte is de ouderwetse flyer nog een efficiënt middel. “Tegenwoordig is dat gemakkelijk te maken, en zijn er veel tools op het internet waarmee je dat snel en mooi kan ontwerpen”, geeft Van de Velde nog mee. Pixlr.com of canva.com zijn alvast sites waarbij je gratis al heel ver komt.

Marlies Vleugels

Lees ook in Economie

Meer artikelen bekijken