Startpagina Mechanisatie

Tractoren en laders worden steeds krachtiger, praktischer en bedrijfszekerder

Dit jaar werden in het kader van Agribex twee gouden en drie zilveren aren toegekend aan nieuwigheden in de plantaardige sector. We gaven er vorige week reeds een overzicht van. Naast die bekroonde technologieën werden in de plantaardige sector nog een 40-tal nieuwigheden voorgesteld aan de jury. We bekijken hierna deze bij de tractoren en de laders.

Leestijd : 7 min

Zowel bij de tractoren als bij de verreikers en wielladers is de elektronica sedert meerdere jaren alomtegenwoordig. Ze heeft vooral tot doel om het werk van de bestuurders gemakkelijker te maken. Parallel daarmee besteden de constructeurs ook een groeiende aandacht aan de veiligheid, een criterium dat vandaag de dag meer en meer in rekening wordt genomen bij de aankoop van een nieuwe machine.

Meerdere nieuwigheden bij CNH

Met zijn twee merken New Holland en Case IH stelt CNH op Agribex een behoorlijk aantal nieuwigheden voor.

Met het CustomSteer systeem van New Holland kan de bestuurder het aantal omwentelingen van het stuurwiel dat nodig is om volledig van rechts naar links te sturen wijzigen.
Met het CustomSteer systeem van New Holland kan de bestuurder het aantal omwentelingen van het stuurwiel dat nodig is om volledig van rechts naar links te sturen wijzigen.

New Holland stelt op zijn T6 en T7 tractoren een nieuwe stuurfunctie met variabele verhouding CustomSteer voor, waarbij de tractoren met minder omwentelingen van het stuurwiel dezelfde volledige manoeuvreerbaarheid behouden. De bestuurder kan het aantal omwentelingen van het stuurwiel dat nodig is om volledig van rechts naar links te sturen wijzigen. Er zijn drie regelingen mogelijk: 1:1 (= 1 omwenteling van het stuurwiel is nodig om volledig van links naar rechts te sturen), 2:1 en 3:1. Op de tractoren uitgerust met de Intelliview IV monitor kan de bestuurder zijn eigen verhouding selecteren en zelfs afzonderlijk instellen voor vooruit en achteruit rijden.

New Holland rust zijn T6 tractoren eveneens uit met de DynamicCommand, een nieuwe 8-traps halfautomatische Powershift-transmissie met 3 groepen. In de kern zit het concept van de dubbele koppeling. De 4 oneven versnellingen en één koppeling bevinden zich op één as, de 4 even versnellingen en de andere koppeling zitten op een tweede as. Het vermogen wordt gemoduleerd tussen de twee koppelingen. Terwijl een oneven versnelling wordt ontkoppeld met één koppeling, schakelt de tweede koppeling de even versnelling in. Zo verloopt het schakelen vlot, eenvoudig en uiterst efficiënt. Twee specifieke koppelingen voor vooruit en achteruit garanderen een gecontroleerde omkering van de rijrichting zelfs op steile hellingen, terwijl de verandering van groep volledig gerobotiseerd verloopt.

Overschakelen van een filterniveau 2 naar een filterniveau 4 is zeer gemakkelijk op de Quantumtrekkers van Case IH.
Overschakelen van een filterniveau 2 naar een filterniveau 4 is zeer gemakkelijk op de Quantumtrekkers van Case IH.

Case IH van zijn kant presenteert zijn gamma van gespecialiseerde tractoren Quantum waarvan de cabine is uitgerust met een nieuw systeem van luchtfiltering. Dit is in staat om, dankzij de filtering op niveau 2 stof uit de lucht te filteren, maar eveneens, dankzij de filtering op niveau 4, om de lucht die in de cabine komt te zuiveren van gassen en dampdeeltjes van fytoproducten die op de gewassen worden toegediend. De gebruiker kan vanuit de cabine overschakelen van filterniveau 4 naar filterniveau 2, wat toelaat om de levensduur van het filter van niveau 4 te verlengen wanneer er geen spuittoestel aan de trekker is gekoppeld.

Nog steeds bij Case IH kunnen de Maxxum Multicontroller trekkers voortaan uitgerust worden met een nieuwe halfautomatische powershift transmissie ActiveDrive 8 die toelaat over 8 onder last schakelbare trappen in drie groepen te beschikken (24 versnellingen in totaal). Groep één dekt snelheden tot 10,2 km/uur en is specifiek bedoeld voor zware trekwerkzaamheden. Groep twee, de belangrijkste groep om te werken, dekt bijna 90% van alle vereisten voor veld-, grasland- en ladertoepassingen. In deze groep kan de tractor zonder enige koppelonderbreking onder volle belasting werken, op snelheden van 1,6-18,1 km/uur. Voor ritten over de weg kan de transmissie in groep drie worden gestart, en een functie voor het overslaan van versnellingen maakt het mogelijk om snel door de powershiftversnellingen te schakelen. Dankzij een automatische schakelfunctie kan de tractor worden ingesteld om automatisch hoger te schakelen binnen een groep van acht versnellingen op het land, en binnen alle 16 de versnellingen in de twee hoogste groepen voor ritten op de weg.

Naast de ActiveDrive 4 en CVX Drive kunnen de Maxxum Multicontroller trekkers van Case IH ook uitgerust worden met de ActiveDrive 8 transmissie.
Naast de ActiveDrive 4 en CVX Drive kunnen de Maxxum Multicontroller trekkers van Case IH ook uitgerust worden met de ActiveDrive 8 transmissie.

Ten slotte onthult Case IH op Agribex ook zijn Quadtrac CVX Drive, de eerste kniktractor op rupsen en uitgerust met een continu variabele transmissie. De nieuwe CVX Drive transmissie gaat traploos van 0-40 km/uur bij vooruit rijden, en van 0-18 km/uur in achteruitversnelling, en biedt de mogelijkheid tot opslag van drie instelbare doelsnelheden van 0 km/uur tot 40 km/uur, regelbaar via het duimwiel en de knoppen op de Multicontroller. De Quadtrac CVX is uitgerust met Cursor 13 zescilindermotoren met een inhoud van 12,9 liter en die volledig conform de Stage IV emissienormen zijn. Ze kunnen voor het zwaarste model een vermogen leveren van 613 pk bij 1.900 toeren/min.

Fendt vergemakkelijkt het werk

Bij de Duitse constructeur Fendt, in ons land gecommercialiseerd door Hilaire Van der Haeghe, zijn er twee nieuwigheden te ontdekken.

Met de VarioPull stelt Fendt een werktuigkoppeling met automatische regeling voor.
Met de VarioPull stelt Fendt een werktuigkoppeling met automatische regeling voor.

Zo stelt Fendt de VarioPull voor, een werktuigkoppeling die automatisch kan geregeld worden, wat tot doel heeft een betere verdeling van de lasten op de voor- en achteras van de trekker te bekomen en daardoor het gewicht van het voertuig op een optimalere manier over de bodem te spreiden. De Variopull is onder de achteras van de trekker gemonteerd, en kan 80 cm in of uitschuiven. Door de trekhaak na het aankoppelen van het werktuig in te trekken, verschuiven de krachten die de getrokken machine op de trekker uitoefenen van de achteras naar de vooras. In de trekhaak is daarvoor een hydraulische cilinder gemonteerd die mechanisch vergrendeld wordt. De bestuurder van zijn kant wordt permanent geïnformeerd over de werkelijke positie van de VarioPull, dankzij een geïntegreerd systeem van bepaling van de stand en hij kan dus op elk ogenblik aanpassingen doorvoeren vanuit zijn bestuurderspost.

De Variotronic Turn Assistant van Fendt biedt twee nieuwe types van automatisch omkeren op de wendakker (rechts).
De Variotronic Turn Assistant van Fendt biedt twee nieuwe types van automatisch omkeren op de wendakker (rechts).

Om automatisch te manoeuvreren, welke ook het gebruikte werktuig is, heeft Fendt de Variotronic Turn Assistant ontworpen. Alle actuele systemen van omdraaien werken bij het vooruit rijden en passen dus perfect voor getrokken machines. In de praktijk tonen deze types van automatische manoeuvreren nochtans een aantal beperkingen. Het Keyhole Turn systeem (zie schema) heeft een brede wendakker nodig om naar de volgende werkgang te rijden. Met het U-Turn systeem kan de wendakker veel smaller zijn, maar is aansluitend rijden niet mogelijk. Men moet dan rijsporen overslaan wat mogelijk is bv. in de bietenteelt. Nieuw zijn de Y-Turn en K-Turn systemen. Deze laten toe met smalle wendakkers te werken, maar ook om processen van automatisch maneuvreren uit te voeren met driepuntsgedragen werktuigen, zoals bv. bij het ploegen.

Met de frontlader

Het systeem van ondersteuning bij het werken met de frontlader Q-Companion van Quicke, in België ingevoerd door Joskin Distritech, is samengesteld uit intelligente high-tech sensoren die de positie van de arm en van het werktuig en ook de druk op de cilinders meten, uit een rekenmodule die is geïntegreerd in de dwarse balk en uit een elektronische kast die in de cabine van de lader kan gekleefd worden door middel van een zuignap. Deze kast laat o.m. toe om het geladen gewicht van het werktuig te visualiseren, de huidige en overblijvende hefkracht, de hoogte en de huidige hoek van het werktuig in werking….

De Q-Companion van Quicke helpt de bestuurder bij het werken met de frontlader.
De Q-Companion van Quicke helpt de bestuurder bij het werken met de frontlader.

Richtwaarden voor de hefhoogte en van de hoek kunnen eveneens geregistreerd worden. Q-Companion is eveneens in staat om diverse dignoses te stellen (uren dienst, het aantal laadcycli, de hydraulische druk,….). Hij geeft ook indicaties in verband met het onderhoud: twee indicatoren geven aan wanneer smering moet worden uitgevoerd of wanneer de bevestigingsbouten van het werktuig moeten aangeschroefd worden.

Trekkracht en motorisatie

In dit domein zijn twee nieuwigheden te ontdekken op Agribex.

De NextGear Tracks van Zuidberg laten toe om de ‘klassieke’ wielen van de trekker te vervangen door rupsen.
De NextGear Tracks van Zuidberg laten toe om de ‘klassieke’ wielen van de trekker te vervangen door rupsen.

Ontwikkeld door Zuidberg vormt de HighSpeed NextGear Tracks (tentoongesteld bij BLB) een nieuwe generatie van rupsen die oorspronkelijk werden gebouwd voor montage op tractoren, maar vervolgens ook voor oogstmachines geschikt werden gemaakt. Vertrekkend van de vaststelling dat de trekkers die af fabriek op rupsen worden voorzien in die vorm moeten blijven, heeft Zuidberg een systeem ontworpen dat toelaat om de ‘klassieke’ wielen te vervangen door de NextGear Tracks. Dit concept omvat een tandwielkastreductie waardoor de voorwielen verder kunnen gebruikt worden zonder aan snelheid in te boeten. Een uniek snelwisselsysteem verzekert de montage en demontage van de rupsen. Daartoe moet een aanbouwframe onder de trekker worden gemonteerd, maar dat kan ter plaatse blijven wanneer men de rupsen demonteert en de trekker terug op banden plaatst.

Met zijn motor TTCD 6.1 is Deutz de eerste motorbouwer op de wereld die de Stage V certificatie van milieunormen ontvangt. Deze zullen vanaf 2019 in voege treden.

Laders

Terwijl Manitou vooral het accent legt op veiligheid, lanceert Volvo zich eveneens op de landbouwmarkt.

Op de MC18 verreiker van Manitou verbindt slechts een fijne dwarsbalk het panoramische dak met de voorruit.
Op de MC18 verreiker van Manitou verbindt slechts een fijne dwarsbalk het panoramische dak met de voorruit.

Voordien was het dak van de Manitou verreikers samengesteld uit een gedeelte eenvoudig gelaagd glas met een totale dikte van 5 mm en een metalen structuur. Vanaf nu is het dak van de MC18 verreiker geheel gevormd uit twee lagen gehard glas van elk 8 mm dik en gescheiden door een gelaagd glas van 1,5 mm dik. Dit geheel laat een optimaal zicht in de hoogte toe, terwijl het ook de veiligheid van de bestuurder verzekert wanneer voorwerpen op de verreiker zouden vallen.

Volvo lanceert zich op de landbouwmarkt met een aangepaste versie van zijn wielladers L45H, L50H en L60H.
Volvo lanceert zich op de landbouwmarkt met een aangepaste versie van zijn wielladers L45H, L50H en L60H.

De wielladers van Volvo zijn voortaan ook beschikbaar in een aangepaste versie voor de landbouw. Ze omvatten bredere banden, een krachtige trekbalk, werklichten voor- en achteraan, een trekhaak en spatborden. Het gamma omvat drie modellen: L45H (motor van 99 pk), L50H (116 pk) en L60H (167 pk). Ze zijn uitgerust met Stage IV motoren met roetfilter. Dubbele wielen en een systeem van laadarmvering zijn in optie verkrijgbaar.

Naar J.V.

Lees ook in Mechanisatie

Meer artikelen bekijken