Startpagina Economie

Helft van Vlamingen houdt geen rekening met herkomst van voeding

Ruim de helft van de Vlaamse consumenten (51 procent) let niet op de herkomst van eten en drank. Bij Vlamingen jonger dan 35 jaar loopt dit op tot 65 procent, blijkt uit een onderzoek bij 1.000 Vlamingen van iVox in opdracht van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM). Daarnaast zegt de Vlaming dat hij wel te vinden is voor Vlaamse kost, maar een echte verdediger van de eigen keuken is hij meestal niet.

Lokaal kopen is hip tegenwoordig, maar uit het onderzoek van VLAM blijkt dat het toch nog niet helemaal ingeburgerd is. Zo is de Vlaming amper bewust van de herkomst van de producten die hij eet en drinkt. De helft van de consumenten zegt er geen idee van te hebben, bij jongeren tot 35 jaar gaat het om 65 procent en bij 55-plussers om 35 procent. Zo denkt 48 procent van de Vlamingen dat Pink Lady een Belgische appelsoort is. Verder is het juiste seizoen van vissen, groente- en fruitsoorten niet goed gekend. Wie wel bezig is met de herkomst van voeding, verkiest vaak lokale producten. Deze...

Dit artikel is alleen voor abonnees

U heeft uw maandelijkse limiet van gratis beschikbare artikels bereikt

Abonneer nu

Al abonnee of geregistreerd?

Log in of Activeer uw abonnement
Meest recent Bekijk al het nieuws >

Lees ook in Economie

Nat voorjaar heeft impact op melkproductie

Economie Raf Beyers, adviseur bedrijfsontwikkeling en risk management bij United Experts, overliep op 7 mei met ons zowel de financiële situatie in de wereld als de internationale zuivelmarkten. Net zoals hier, spelen in heel wat andere regio’s de slechte weersomstandigheden parten bij de melkproductie. In de VS heeft men dan weer te maken met onrustwekkende vogelgriep in de veestapel.
Meer artikelen bekijken