Startpagina Mechanisatie

Duurzamer rijden met de methaantractor

De methaantractor kan men onderscheiden van de gewone tractor door zijn dikke cabinestijlen. “De T6.180 Methane Power Tractor, zoals we het noemen, is wel een gewone tractor, maar dan gemaakt met een blik op de toekomst. We kozen namelijk methaangas als brandstof, wat veel duurzamer is”, vertelt Tomas Lekens, Marketing Manager Benelux van New Holland, enthousiast. Hoewel deze tractor nog een prototype is, wordt het definitieve model vermoedelijk verwacht in 2020.

Leestijd : 6 min

D e roep naar minder emissies bestaat al langer dan vandaag. Verschillende bedrijven springen op de kar van duurzaam gebruik. Zo ook New Holland. CNH industrial, waar New Holland toe behoort, noteert in de Dow Jones duurzaamheidsindex, en voor het zesde jaar op rij werd in die lijst de hoogste score behaald op vlak van duurzaamheid. Rond klimaatbeleid behoren ze tot de 9 procent die het meest inzetten op klimaat.

Verschillende bedrijven kwamen al op het idee van een tractor op biogas. Ook New Holland hoort daar bij met zijn T6.180 Methane Power Tractor. Ze beslisten om de methaanreus proef te laten draaien bij Rova. Rova en New Holland hebben dezelfde bedrijfsfilosofie omtrent duurzaamheid en het inzetten van alternatieve brandstoffen op vlak van productinnovatie.

Demo draaien bij Rova

Rova (kort voor Regionaal Orgaan Verwijdering Afvalstoffen) is een publieke dienstverlener van en voor 23 gemeenten in Nederland. Ze regelen de afvalverzameling, beheren de openbare ruimten, en werken mee aan het beleid en de communicatie voor die gemeenten. Alexander Dammers, teamcoördinator technische dienst bij Rova vertelt: “Op een bepaald moment zagen we afval niet meer als afval, maar als grondstoffen. Snoeiafval kan terug ingezet worden als grondstof voor voertuigen zoals tractors. Die tractors kunnen dan ingezet worden bij het beheer van de openbare ruimte. Hiermee zijn we gestart in 2011 in de gemeente Winterswijk, en daarna pas in Zwolle. Dit is dan ook het plan later voor de andere gemeenten.”

Een groot deel van hun wagenpark, zoals de afvalverzamelingsvoertuigen en veegmachines, rijdt al op GFT dat wordt vergist tot biogas. Op het terrein staat dan ook een vergister, waarmee ze begonnen zijn met andere afvalinzamelaars. Het gegenereerde gas wordt geleverd op het aardgasnetwerk van Nederland. Het is een logische stap dat New Holland Rova koos om de methaantractor hier voor twee weken proef te laten draaien. Zelfs tanken op het bedrijf is mogelijk door de aanwezigheid van een slowfiller. Hoewel dit systeem erg traag is (het duurt 5 uur bij een volledige vulling), gaat het veel sneller aan een normaal CNG-station.

GFT wordt in de vergister omgezet tot biogas.
GFT wordt in de vergister omgezet tot biogas.
Rova kan tanken op hun eigen terrein.
Rova kan tanken op hun eigen terrein.

Kiezen voor hernieuwbare energie

New Holland startte in 2006 met het promoten van hernieuwbare brandstoffen en duurzame landbouw om hun klanten een brede keuze aan oplossingen te geven om de productiviteit en efficiëntie van hun bedrijf te verhogen. Het bedrijf stelt nu het tweede prototype van de methaantractor voor, maar startte in 2006 al met de strategie. Dit was echter niet het enige project. Vanaf 2007 draaien alle New Holland motoren 100 % op biodiesel. In 2009 zelfs al was het prototype waterstoftractor klaar voor productie. De markt ervoor was dat echter niet zodat dat project voor even stil werd gelegd.

Energieonafhankelijk bedrijf

In 2010 ontstond het idee om een energieonafhankelijke landbouwbedrijf te ontwikkelen. Het concept van de methaantractor past hier perfect bij, met het gevolg dat het eerste prototype klaar was in 2013. Na er wat ervaring mee opgedaan te hebben en aanpassingen doorgevoerd zijn, vloeide in 2015 hieruit het tweede generatie prototype uit. Deze machine is nog verder op landbouwtoepassingen geënt. De tractor is ontwikkeld om vooral voorladerwerk, transport en licht veldwerk te verrichten.

Vanaf de zomer van 2015 werd die tractor ingezet in verschillende bedrijven, zoals een wijnbouwbedrijf en olijfproducent in Spanje en een bedrijf in cheddarkaas in Engeland. Ook in Italie deed het veldwerk voor en na het zaaien. Dit proces duurde een jaar, maar gaat verder ‘op tournee’ naar andere bedrijven met een biogasinstallatie, zoals bij Rova.

Van biogas naar aardgas

Het prototype kan worden aangedreven door energie die op het bedrijf geproduceerd wordt, namelijk op basis van restafval uit de voedselindustrie en gewassen. Hoe het werkt? De biomassa van gewassen wordt in een biogasinstallatie omgezet naar biogas. De nevenproducten in dit proces kunnen worden gebruikt als meststof voor het land. Het biogas zelf wordt aangewend voor de productie van warmte en elektriciteit. Als je het biogas upgrade en comprimeert, kan het gebruikt worden als brandstof voor landbouwvoertuigen. Ongezuiverd biogas mag men dus niet gebruiken als brandstof.

Kan je niet tanken op je bedrijf, dan kan je dat wel op vele andere plaatsen. Het netwerk van tankstations met aardgas, of CNG-stations, is best goed uitgewerkt België, met DATS 24 als voornaamste distributeur.

Minder CO2 en kosten

In vergelijking met de standaard dieselmotor wordt zo’n 80 % minder schadelijke uitlaatgassen uitgestoten. Daarnaast produceert die ook 10 % minder CO2. Bij New Holland denkt men dat er in de toekomst mogelijks een normering zal komen voor de CO2 uitstoot voor vrachtwagens en dus ook voor tractors. Als bedrijf willen ze anticiperen op deze normering. De Tier 5 norm die voor trekkers in deze PK-klasse pas in 2020 in voege treedt wordt behaald zonder dat een complexe nabehandelingssysteem nodig is, wat de kost zal drukken. New Holland beschouwt het daarom als een waardig alternatief naast de dieselmotor. De Tier 5 norm vindt zijn ingang in 2020 voor het T6 segment van de tractoren. Door het gebruik van biomethaan dat door het bedrijf geproduceerd kan worden, is het zelfs mogelijk om de koolstofimpact tot 0 te herleiden.

Besparing op brandstof

Italiaanse studies drie jaar geleden vergeleken hoeveel bespaard kon worden op brandstof, door methaan te vergelijken tegenover diesel. 25 tot 40 % lager, was het resultaat. Aangezien de prijzen fluctueren, kan dit in de toekomst heel anders uitvallen. Nu kost 1 kg aardgas ongeveer evenveel als 1 liter diesel, rond 1 euro. Twee jaar terug was het verschil groter: men betaalde 50 tot 60 cent voor 1 kg aardgas, en rond 1 euro voor diesel.

Nef 6 cilinder motor

Bij de eerste generatie werd nog gewerkt met een f1c motor afkomstig van Iveco Daily, om het concept van de methaanmotor in een landbouwtractor te bewijzen. Hier werd gastechnologie aangepast aan offroadtoepassingen. Het werkt op een technologie die FPT sinds 1995 heeft ontwikkeld, waarbij de juiste ratio lucht naar gas omzet wordt.

De T6.180 Methane Power Tractor is uitgerust met een Nef 6 cilinder motor, en dus een industriële motor, en heeft een opslagcapaciteit van 300 liter methaan, wat overeenkomt met 52 kg. Wat je niet zou verwachten is dat het vermogen identiek is aan de T6.175, of de conventionele dieseltractor: 179 pk of 132 kW. Ook het koppel is hetzelfde en wordt bereikt bij 1.400 toeren, en het maximaal vermogen bij 1.800 toeren. Het tweede prototype is dan ook een stuk stiller dan het eerste prototype. Verder is deze motor wat sterker om stress tijdens landbouwactiviteiten in het veld op te vangen. In vrachtwagens en bestelwagens zit de motor opgehangen in het frame. Bij landbouwtractoren is er een ‘dragende’ motor dus daarmee dat deze sterker zijn.

Negen tanks

In het algemeen lijken deze twee tractoren qua uitzicht ook op elkaar.Voor de methaanopslag is de tractor voorzien van negen tanks: drie bovenaan in de cabine, twee rechts en vier aan de linkerzijde. Het type tank is afgeleid uit de automotive sector. Het zijn stalen tanks type 1. Voor een commercialiseerbaar model met een hogere autonomie wordt bekeken of een grotere methaanopslag mogelijk is door tanks te gebruiken die uit een ander materiaal zijn vervaardigd zoals glasvezel of carbonfiber.

Nog steeds een prototype

Alexander Dammers en testchauffeurs Gerrit-Jan Scholten en Alwin Grootenhuis van Rova bij de methaantractor.
Alexander Dammers en testchauffeurs Gerrit-Jan Scholten en Alwin Grootenhuis van Rova bij de methaantractor.

In het algemeen heeft deze methaantractor al vele voordelen, zoals 80 % minder emissies, 10 % minder CO2 en de laagste koolstofuitstoot op de markt, besparing op brandstof, lager geluidsniveau en de kost die vergelijkbaar is met de huidige Tier 4b tractor. Toch is nog wat werk aan de winkel. Naast het zoeken naar een ander materiaal van tank, kan de motortuning nog een stuk verbeteren. Bij voetgas reageert de tractor namelijk anders dan bij de dieseltractor.

Ten slotte is er nog geen zwaar veldwerk mee uitgetest, wat in de landbouw nuttig is. Tot nu is enkel het lichtere werk gedaan. Voor loonwerk en zwaardere grondbewerking is een zwaardere tractor nodig. Wat niet is, kan nog komen. Misschien zal New Holland overstappen van CNG naar LNG, wat een kleinere opslagruimte vereist en dus kleinere tanks op de tractor. Onze hypothese? Er rijden al trucks op LNG, waarom zou het dan niet nuttig zijn voor landbouwvoertuigen?

MV

Lees ook in Mechanisatie

Meer artikelen bekijken