Startpagina Bedrijfsnieuws

Vleesreus Vion boekt hogere winst, niet pessimistisch over 2020

Vion heeft in 2019 haar nettowinst ruimschoots zien verdubbelen tot 26,6 miljoen euro. De Nederlandse slachterij zag door hogere varkensprijzen de omzet met 390 miljoen toenemen tot 5,1 miljard euro. Het coronavirus betekent een onzeker 2020, aldus het bedrijf, waarbij vooralsnog de verkopen aan supermarkten fors toenemen en de verwachtingen voor de Aziatische markt positief blijven.

Leestijd : 3 min

Door de coronacrisis is er een enorme verandering in het consumptiepatroon: mensen eten niet meer buiten de deur maar thuis. Afzet van vlees naar restaurants en hotels is stilgevallen, merkt Vion op, en leveringen aan supermarkten is fors toegenomen. De omzet van vrij gemakkelijk te bereiden vleesproducten, zoals gehakt, neemt volgens het vleesbedrijf toe ten opzichte van de luxere producten.

Toch hoop voor 2020

Deze verschuivingen hebben grote invloed op de verwaarding van vlees waardoor inkoopprijzen en verkoopprijzen naar een nieuwe verhouding gaan. In elk geval ziet topman Ronald Lotgerink 2020 niet alleen maar somber in. Door corona is het nu lastig varkensvlees naar Azië te brengen. Toch biedt Azië voor Lotgerink ook in 2020 nog steeds kansen, mede door de hardnekkige Afrikaanse Varkenspest die heerst.

Vion benadrukt dat de hoogste prioriteit wordt gegeven aan de veiligheid van de medewerkers terwijl er alles aan wordt gedaan om productie op verantwoorde wijze voort te zetten. Vion heeft een essentiële rol in de voedselvoorziening van de samenleving en werkt nauw samen met de overheden in Nederland en Duitsland om te kunnen blijven produceren.

Nieuwe strategie

In 2019 initieerde Vion de nieuwe strategie “Building Balanced Chains.” Met deze strategie bouwt Vion aan duurzame ketens die moeten bijdragen aan een gezonde voedselvoorziening. Doel is te beantwoorden aan de toenemende vraag van klanten ver van huis – waar de bevolking of de rijkdom snel toeneemt. Het bedrijf zette bijvoorbeeld in navolging van Deense concurrenten vol in op het beleveren van Japan.

Daarnaast wil het bedrijf door nauwer met boeren en andere schakels in de keten samen te werken, klimaat- en dierenwelzijnsconcepten bouwen. In financiële zin was 2019 een goed jaar door de resultaten van de varkensvleesdivisie. Het bedrijf behaalde goede marges in Europa en de toegenomen vraag in Azië waar Vion naar eigen zeggen door haar ervaring en kanalen in Azië in 2019 profijt van heeft gehad.

Cijfers verbeteren

Vion boekte meer omzet en ook een beter bedrijfsresultaat en een hogere nettowinst. Het bedrijf mag weer omhoog kijken, na jaren door een diep dal te zijn gegaan. Het bedrijf werd in 2014 door haar financiers gedwongen voor 1,6 miljard euro afscheid te nemen van haar grote winstmaker, het ‘kroonjuweel’: de divisie die slachtbijproducten verwerkt. Sindsdien moet het geld dus echt met vlees alleen worden verdiend.

Geen sinecure, omdat het bedrijf een grote investeringsachterstand had wat betreft haar slachterijen. Ook vorig jaar werd nog meer dan 50 miljoen in verbetering van haar productielocaties geïnvesteerd.

Varkensvlees draait beter dan rundsvlees

De varkensvleesdivisie Vion Pork profiteerde in 2019 door de stijgende vraag naar Europees varkensvlees vanuit Azië en goede resultaten in de Europese markten. De goed ingerichte aanvoerstructuur naar Azië met een al jaren robuust klantenbestand heeft zijn vruchten afgeworpen. De verwachting is dat de vraag ook in 2020 sterk zal blijven. Echter de onrust op de markten begin 2020 door het Coronavirus (COVID-19) zorgt voor meer volatiliteit.

Voor de rundvleesdivisie Vion Beef was het een uitdagend jaar. Zowel de vraag als het aanbod van runderen en rundvlees was lager. Dit was onder andere het gevolg van de fosfaat maatregelen in Nederland van de afgelopen jaren en toenemende concurrentie op de markt door de import van goedkoop rundvlees uit Zuid Amerika. Daarnaast was voor het tweede jaar op een rij de vraag naar runderhuiden zwak. In het derde kwartaal van 2019 maakte Vion bekend de runderslachterij in Leeuwarden om te bouwen voor plantaardige producten.

De gemengde (varkensvlees en rundvlees) locatie in Altenburg (Duitsland) specialiseert zich vanaf het eerste kwartaal van 2020 in rundvlees.

Jan Cees Bron

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Milcobel kondigt reorganisatie aan

Bedrijfsnieuws Op een Bijzondere Ondernemingsraad kondigde zuivelcoöperatie Milcobel de intentie aan om haar organisatie de komende maanden te hervormen om het bedrijf efficiënter en weerbaarder te maken voor de toekomst.
Meer artikelen bekijken