Startpagina Bedrijfsnieuws

Korteketenplatform EigenBodem.be wil zowel de consument als de producent een totaaloplossing bieden

Er zijn al heel wat afzetkanalen voor lokale verse producten, maar dit jaar kwam er weer een gloednieuwe bij: EigenBodem.be. Oprichters Bart Callaert en Jasper Schelfhout, die beiden affiniteit hebben met landbouw, kwamen op het idee. “We zochten zelf een gericht en betaalbaar systeem dat flexibel genoeg was om mee te kunnen in de constant veranderende markten, maar dat vonden we niet in de huidige korteketeninitiatieven.” Daarom ontwierpen ze zelf maar hun eigen platform www.eigenbodem.be.

Leestijd : 5 min

Nog een korteketenplatform erbij, is de producent daarnaar op zoek? Het antwoord is duidelijk: ja! Eigenbodem.be bestaat nog maar een klein jaar, maar is op die korte tijd enorm gegroeid.

In Vlaanderen kan je nu al wekelijks in het Scheldeland en Waasland producten laten leveren of ophalen. We spraken met oprichter Bart Callaert.

Wat is het concept van EigenBodem.be?

BC: “In het kort gezegd biedt Eigen Bodem een webshop voor de producenten, waar ze hun producten kunnen tentoonstellen en verkopen. We dekken momenteel al een een groot deel van Oost-Vlaanderen en Klein-Brabant, waar klanten beleverd worden of via verzamelpunten kunnen afhalen. Daarnaast werken we met kassasystemen die de mogelijkheid bieden om onverpakt te verkopen. Eigen Bodem heeft tot doel de drempel voor consumenten te verlagen om lokaal, duurzaam en gezond te ‘consuminderen’. Dit doen we door meer informatie te geven en door transparantie te bieden. Voor de producenten vereenvoudigen we het proces, en maken we het vooral betaalbaar.

Heerlijk, Eerlijk, Lokaal en Duurzaam zijn bovendien onze sleutelwoorden. Ook ‘gedecentraliseerd’ vinden we een belangrijke term: de producent of de verantwoordelijke van een leverpunt beheert zijn eigen netwerk. Eigen Bodem biedt het platform aan en waakt over het lokale en duurzame karakter ervan.”

Waarom zijn jullie hiermee gestart? Hoe weet je dat er nood was aan dit concept?

Als landbouwer en producent ontbrak het ons aan een gericht en betaalbaar systeem dat flexibel genoeg was om mee te kunnen in de constant veranderende markten. Er bestaan al enkele grotere en kleinere korteketeninitiatieven, maar er was er geen enkel dat een totaaloplossing bood voor al onze noden.

We startten het platform dus vanuit de visie van een landbouwer en die focus behouden we. Heel wat platformen en oplossingen vandaag zijn nog steeds te duur of beperkt voor de producent en daar willen wij het verschil maken. Bovendien moet de drempel voor de klanten naar beneden en het gebruiksgemak sterk omhoog. De nood aan een intuïtief systeem dat gemakkelijk en aantrekkelijk is voor consumenten is nog steeds hoog.

Wie bedacht dit – of waar komt de mosterd vandaan?

Ik ben reeds van in 2015 actief in de korte keten en kwam al in contact met heel wat initiatieven, zoals Boeren & Buren, Bee Drop, Lokaalmarkten, Lekker Oost-Vlaams…, maar te vaak konden we als kleinschalige producent niet mee en bleken de commissies die we moeten afdragen tot rond de 30% op te lopen. Technisch gezien bleven heel wat websites ook vele jaren in de tijd steken. Omdat er met heel wat van onze eigen inbreng niets gedaan werd, gingen we zelf aan de slag.

Dit gaat niet enkel over voeding, maar vooral over het lokale karakter. Hoe breed willen jullie het trekken?

Het authentieke en lokale karakter van een producent is belangrijk. Uiteraard zijn landbouwers heel belangrijk in ons concept en heeft iedereen dagelijks nood aan gezonde groenten, fruit, zuivel en meer. De korte keten is vandaag echter veel meer dan dat en we willen de consument een totaaloplossing bieden om hen te laten onthaasten. We willen ze weghouden van de snelle keten, namelijk de supermarkten. Een producent van natuurlijke zeepjes of handgemaakte tapasplankjes, likeuren of koffie is dus ook welkom. We willen alle lokale ambachten binnen handbereik brengen van het grote publiek.

Ga je ermee akkoord dat jullie concept lijkt op de lokale kruidenier van vroeger?

Het hangt er wat van af wat je ziet als een lokale kruidenier. Ik denk dat heel wat kruidenierszaken vroeger geëvolueerd zijn van een lokale winkel naar een minisupermarkt of geleidelijk geïndustrialiseerd zijn. Je ziet nu nog steeds heel wat kleine zaken waar men eigen producten mengt met producten uit de grote distributie en dat is jammer.

Bij elk product via ons platform moet je kunnen zien vanwaar het komt. Dat zal bijna altijd rechtstreeks en van een kleine producent of boer zijn. Dat was niet altijd het geval bij een traditionele kruidenier.

De lokale kruidenier van vandaag en morgen is dat idealiter wél en die willen we eveneens graag ondersteunen. Daar gaan we dan ook nog een stap verder, door tevens zo duurzaam en onverpakt mogelijk te werken en onze partners daar ten volle in te ondersteunen.

Er zijn al heel wat initiatieven, wat maakt Eigen Bodem uniek?

Eigen Bodem is volledig Belgisch en onafhankelijk, gedecentraliseerd. De producent of uitbater van een regio kan dus in grote mate zelf beslissingen nemen.

We trachten de kosten zo laag mogelijk te houden en verder te verlagen. Dat willen we doen door meer gebruikers aan te trekken, en zo in de toekomst de kosten te drukken. Vandaag bedraagt de totaalkost voor de producent slechts 5%, of maximum 15% in het geval van de verdeling door een lokale verant-woordelijke. We gebruiken geen trucjes of ingewikkelde tarieven met btw of extra kosten, zodat het bij die commissie blijft.

Jullie schoten al heel wat op. Hoeveel landbouwers zijn er momenteel aangesloten?

Er zijn ondertussen al meer dan 50 lokale producenten en landbouwers aangesloten, maar we willen dat aantal het komende jaar nog zien vermenigvuldigen.

Hoe draaien de zaken momenteel?

We wekken heel wat interesse vanuit verschillende hoeken en we werken hard om dit jaar op te schalen, maar merken ook dat de druk tegenover de gangbare handel en kanalen sterk toeneemt. ‘Farmerwashing’, ‘greenwashing’ en nu ook ‘local washing’ nemen steeds meer toe. De nood aan een alternatief netwerk groeit dus alleen maar voor de lokale producenten.

Wat is jullie uiteindelijke doel? Wat zijn de volgende stappen in de uitbouw?

We willen het volledige Vlaamse grondgebied bedekken, zonder leemtes, zodat we de korte keten samen met onverpakte producten aan huis kunnen brengen voor iedereen. We willen het netwerk van producenten uitbreiden tot minstens enkele honderden landbouwers en producenten. We zijn ook volop op zoek om per regio in Vlaanderen een verdeler of afhaalpunt aan te trekken. Mogelijk vinden we die onder de bestaande producenten of landbouwers. Ons model zal in principe pas winstgevend genoeg zijn als we over heel Vlaanderen actief zijn. Het is dus nog lang geen fulltime bezigheid, maar wel een project waar we alle dagen hard aan werken.

Marlies Vleugels

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Milcobel kondigt reorganisatie aan

Bedrijfsnieuws Op een Bijzondere Ondernemingsraad kondigde zuivelcoöperatie Milcobel de intentie aan om haar organisatie de komende maanden te hervormen om het bedrijf efficiënter en weerbaarder te maken voor de toekomst.
Meer artikelen bekijken