Startpagina Melkvee

Consument mag de melkprijs bepalen

Mag een koe wel of geen genetisch gemodificeerde gewassen in zijn voer, mag een boer een beetje winst maken en is weidegang belangrijk? Een nieuw online-platform laat consumenten kiezen, en zo mede de melkprijs bepalen.

Leestijd : 3 min

Een nieuw online-platform biedt Belgische consumenten de mogelijkheid zelf te beslissen over de verschillende criteria waaraan een voedingsproduct moet voldoen. De gekozen criteria bepalen de prijs. Het platform is een formule van de van oorsprong Franse coöperatie “C’est qui le patron?” (wie is de baas?), dat na een succesvolle introductie in Frankrijk nu in 14 andere landen wordt uitgerold. Het eerste product is een brik halfvolle melk, maar later kunnen ook bijvoorbeeld pizza of boter volgen.

De coöperatie is een initiatief van ondernemer Nicolas Chabanne, die eerder met Les Gueules Cassées (gebroken gezichten) een merk oprichtte voor het tot waarde brengen van misvormde groente en fruit. Met “C’est qui le patron” wil Chabanne de consument meer betrekken bij het productieproces. De consument kan zelf invloed uitoefenen en krijgt inzicht in de kostenstructuur. In België wordt zaken gedaan met melkerij Inex en circa 200 melkveehouders.

De melk zal vanaf midden januari verkocht zal worden via de circa 800 supermarkten van Carrefour in België. Eerst moeten consumenten bepalen aan welke criteria de melk moet voldoen. Ze doen dat door online een vragenlijst op de website van de coöperatie in te vullen. De vragen gaan over 8 criteria, zoals de oorsprong van de melk, de al dan niet lokale oorsprong van veevoer, het loon van de boer en de verpakking.

De formule werkt met een startprijs van 64 cent en afhankelijk van de veeleisendheid kan de prijs oplopen tot 1,06 euro. De startprijs dekt wel de kosten maar maakt de onderneming niet winstgevend. Dat betekent dus dat de melkveehouder niet in staat is geld te sparen voor investeringen in het bedrijf, ook op het gebied van duurzaamheid. Als een consument de boer winst gunt, komt er 18 cent bij.

Opvallend is dat de initiatiefnemers voor ten minste 6 maanden weidegang geen extra geld reserveren. Wel komt bijvoorbeeld 2 cent bovenop de prijs als gekozen wordt voor Belgische grondstoffen en nog eens 2 cent voor voeding waardoor meer omega-3 in de melk terechtkomt. Ter vergelijk: een brik van het huismerk van Carrefour kost momenteel op de website 79 cent, waarmee de premie dus op 37 cent kan uitkomen.

Meer en meer klanten vragen volgens Carrefour om duurzame producten en het initiatief helpt de supermarktketen aan de vraag te beantwoorden. Daarbij benadrukt de onderneming dat de coöperatie achter het stuur zit. Carrefour heeft geen invloed over de prijs of de keuze voor eventuele volgende producten die via dezelfde formule gelanceerd kunnen worden.

Sinds de lancering in Frankrijk werden in minder dan een jaar 25 miljoen producten verkocht. Het assortiment bedraagt in Frankrijk nu 19 producten, waaronder naast halfvolle melk ook onder meer appelsap, witte kaas, gehakt, boter en salade. Het melkvolume kwam neer op 23 miljoen liter. De producten werden niet alleen verkocht in Carrefour maar ook in onder meer Monoprix en Intermarché.

J.C.B

Lees ook in Melkvee

Meer artikelen bekijken