Isuzu D-Max AT35: Gereedschap voor het gezin

Isuzu D-max biedt meer luxe opties voor het interieur.
Isuzu D-max biedt meer luxe opties voor het interieur.

De huidige generatie van deze pick-up werd geboren in 2012. In 2017 kreeg hij een update, waardoor hij nu onder meer is uitgerust met een nieuwe turbomotor, een 1.9 diesel. Deze motor is op alle vlakken moderner dan de oude motor. Niet snel tevreden voerde Isuzu nog een aantal wijzigingen door ten opzichte van de editie 2018.

Meer comfort

Deze veranderingen zijn voornamelijk bedoeld om de D-Max (een beetje) luxueuzer en (veel) comfortabeler te maken. Ten eerste is er de afwerking van het interieur. In sommige versies is het interieur gemaakt van gewatteerd kunstleer, en ook geperforeerde (???) leren stoelen staan op de lijst met opties (in serie op de AT35) alsook nieuwe USB-poorten.

Dankzij deze aanpassingen wint de cabine, ruim genoeg voor 5 volwassenen, inderdaad aan sfeer, terwijl deze toch zijn praktische kant behoudt. Op het gebied van comfort hebben de ingenieurs de stuurbekrachtiging herzien, en speciaal de bladen van de achterschokdempers aangepast. We hebben het gecontroleerd op slechte wegen: het klopt dat deze nieuwe bladen de D-Max veel meer ‘vergevingsgezind’ maken, en veel minder laten veren wanneer de tank vrij leeg is. En misschien hebben ook de enorme banden bijgedragen aan deze indruk. Hé, nu we het toch over banden hebben...

Arctic Truck

De banden (35 inch buitendiameter) vormen slechts een deel van wat de AT35 onderscheidt. AT staat voor Arctic Truck, de naam van een Engels bedrijf dat SUV's transformeert om hen voor te bereiden op de omstandigheden van de Noordpool. Naast speciale banden beschikt de AT35 over een Fox Professional-ophanging met lange veerweg (???), die helpt de bodemvrijheid op 32 cm te houden. Dat is 12 cm meer dan een normale D-Max. We moeten ook de vleugelarmaturen vermelden die de carrosserie met 18 cm verbreden, de grote “Scandinavische” spatlappen en de imposante uitwendige beugel en het beeld is compleet.

Belofte waargemaakt

Zoals we hierboven al zeiden, wordt de belofte van meer comfort waargemaakt. Maar in deze versie met M + S 315 / 70R17-banden vreesden we een verslechtering van de bestuurbaarheid. Dat bleek niet zo te zijn. De AT35 berijdt het asfalt zoals de andere D-Max, dat wil zeggen als een pick-up, en niet – laten we eerlijk zijn - als een chique SUV die ontworpen is voor de weg. We zijn ook tevreden met de motor en de automatische schakelbak (6-versnellingen) van ons testmodel. Beide communiceren goed en op stabiele snelheid is de 1.9 nogal discreet.

Alleen maar goed nieuws? Nee, want je moet weten dat de AT35 €14.700 duurder is dan een klassieke D-Max met vergelijkbare afwerking. Dit prachtige beest kost meer dan €51.000. Tegelijkertijd is de D-max een werkinstrument én een gezinsauto. Fiscaal is hij net net zo voordelig als elke andere pick-up. Dus alles bij elkaar een positief oordeel ...

Laurent Zilli

Inzetbaar voor een breed takenpakket...

Als werkpaard heeft de AT35 alles wat u nodig hebt. Bovendien heeft de uitvoering met de 1.9-motor en de comfortabelere achterschokdempers nog de juiste capaciteit: 1.000 kilo laadvermogen, en 3.5 ton trekkracht is heel wat. En weet dat sinds dit jaar alle 4x4-versies zijn uitgerust met de Trailer Sway Assist, die tussen 50 en 160 km/u elk begin van zwenken in de kiem smoort.

Motor (cc): 4-cilinder Turbo Diesel, 2.755

Vermogen (ch): 163 tot 3.600 tpm

Koppel (Nm): 360 tot 2.000 tpm.

Transmissie: vierwielaandrijving.

Versnellingsbak: 6-versnellingsbak (6 automatisch optioneel)

L / L / h (mm): 5.295 / 1.910 / 2.040

Leeggewicht (kg): 1945

Maximaal sleepgewicht (kg): 3500.

Capaciteit brandstoftank (l): 76

0 tot 100 km / h (sec): niet getest

Topsnelheid (km / h): 183 (automatische versnelling: 205)

Verbruik gemengd (l / 100km): 7.8

CO2 (g / km): 205

Prijs (€): 51.605

Meest recent

Meest recent