Startpagina Auto

Ford Ranger Raptor: op zijn Amerikaans

De Ranger kreeg, vooral door de bodybuilderallures van de Raptor, het uiterlijk van grote Amerikaanse pick-ups. Laten we eens zien of de stijl niet ten koste gaat van de functie...

Leestijd : 3 min

De Ford Ranger is erg populair bij ons. Het is op de Belgische markt verreweg de meest verkochte pick-up. In 2019 onderging het gamma enkele veranderingen, te beginnen met een nieuwe 2.0 dieselmotor die werd overgenomen uit de Transit. Hij vervangt de oude 2.2 TDCi en levert 170 pk en 420 Nm. De twin-turbo versie gaat zelfs tot 213 pk en 500 Nm.

Nieuwe Raptor

Nog een nieuwigheid dit jaar: de komst van de Raptor-versie (enkel met dubbele cabine), die werd ontwikkeld door de sportafdeling Ford Performance. Deze Ranger is stoer uitgebouwd, hij is 15 cm breder en de ophanging zit ook goed 5 cm hoger; helemaal afgesteld op BF Goodrich alleterreinbanden van 17 inch.

Het interieur kreeg prachtige sportstoelen in leder en alcantara, maar de inrichting bleef erg ‘plastic’.

Het interieur kreeg prachtige sportstoelen in leder en alcantara, maar de inrichting bleef erg ‘plastic’.
Het interieur kreeg prachtige sportstoelen in leder en alcantara, maar de inrichting bleef erg ‘plastic’. - Foto: Ford

Speels karakter

Ook het chassis van deze pick-up veranderde. Hij ruilt zijn voorste dubbele stalen wishbone-ophanging in tegen aluminiumelementen, deze zijn lichter maar fragieler. De stijve achterophanging kreeg een wattkoppeling. Dit verzekert een meer consistente camber en beperkt rolbewegingen. Een andere evolutie is de ophanging met langere veerweg; de vier schokdempers kunnen grote doorbuigingen ondergaan en werden geleverd door de Amerikaanse specialist Fox.

Deze aanpassingen bepalen het gedrag van deze pick-up. Hij rijdt preciezer en comfortabeler op asfalt en effectiever off-road, onder meer dankzij een bodemvrijheid van 28,3 cm. Kortom, deze Raptor haalt alle vergelijkbare types onderuit en moedigt speels rijden aan, vooral omdat hij alleen beschikbaar is met de 213 pk diesel biturbo. Zijn prestaties zijn correct. Deze motor kreeg standaard een tientrapsautomaat, die ook in de Mustang is gemonteerd! Deze versnellingsbak is tegelijkertijd overtuigend en vlot. Ondanks de vele versnellingen is het verbruik op de weg niet echt zuiniger. Om dit beest wat in te tomen, heeft Ford Performance achteraan de trommelremmen van de klassieke Ranger vervangen door schijfremmen.

Minder nuttig ...

De Raptor is ongetwijfeld een van de coolste pick-ups op de markt, maar het is niet het beste werkpaard... zijn schroefveren zijn minder stevig dan de goede oude bladveren en de Fox-schokdempers zijn ook niet ontwikkeld om zeer zware lasten te ondersteunen. Resultaat: in vergelijking met andere Ranger-modellen verliest deze Raptor veel in termen van laadvermogen (650 kg tegenover meer dan één ton) en sleepgewicht (2,5 ton in plaats van 3,5 ton)... Maar hij geraakt wel overal door, dankzij de integrale transmissie, voorzien van een reeks korte versnellingen en een achterasvergrendeling.

Wat het kostenpaatje betreft, speelt de Raptor de kaart van luxe in plaats van reden: het kost minstens 10.000 euro (excl btw) meer dan een conventionele Ranger met een gelijkwaardige motor! Het is dus nog duurder dan de V6 diesel pick-ups zoals de Mercedes Class X 350d (258 pk 43.820 euro excl. btw) en Volkswagen Amarok 3.0 Automatic TDI (vanaf 35.850 euro excl. btw met 204 pk en 39.600 euro voor 258 pk).

Kortom, diegenen die op zoek zijn naar een goedkoop werkpaard zullen hiervoor passen... Daarentegen kunnen (welgestelde ...) liefhebbers van ‘plezier pick-ups’ wel eens vallen voor deze Raptor!

Olivier Maloteaux

Lees ook in Auto

SsangYong Torres zorgt voor nieuw leven

Auto Nu de Zuid-Koreaanse constructeur eindelijk verlost is van zijn financiële problemen, keert hij terug, met een nieuwe SUV die de kaart van de verleiding trekt. De nieuwe Torres wil meespelen met enkele gevestigde waarden op de markt.
Meer artikelen bekijken