Startpagina Bedrijfsnieuws

Nestlé nog steeds grootste zuivelconcern wereldwijd

Nestlé was in 2018 vooral dankzij een goedlopende babyvoedingdivisie opnieuw de grootste zuivelproducent wereldwijd. Het Zwitserse voedingsmiddelenconcern realiseerde een zuivelomzet van omgerekend 20,6 miljard euro en bleef daarmee onder meer Lactalis en Danone ruimschoots voor. Dat blijkt uit een ranglijst die de studiedienst van Rabobank heeft opgesteld. Milcobel is nog wat te klein voor de lijst.

Leestijd : 4 min

Jaarlijks legt Rabobank de zuivelgiganten van de aarde langs de spreekwoordelijke meetlat. De afgelopen jaren zagen we Chinese bedrijven Yili en Mengniu terrein winnen. Die opkomst is wel gestagneerd, en van de Chinese zuivelexport waarover is gerekt is vooralsnog weinig sprake. Verder is de lijst van 20 grootste zuivelproducenten opvallend stabiel, met hooguit verschuivingen binnen de groep. Op de lijst staan klassieke verwerkers, maar ook bedrijven die vooral op contract laten produceren, zoals Unilever.

Om in de top 20 te komen moeten de grootste Belgische melkophalers, Milcobel en Laiteries des Ardennes, nog even aan de slag. De qua omzet kleinste firma op de lijst is het Duitse Müller, met een omzet van ruim 4 miljard. Milcobel noteerde vorig jaar een toch ook respectabele 1,3 miljard omzet, maar is dus nog geen echte mondiale speler.

La République En Marche!

De top drie bleef in 2018 hetzelfde als een jaar eerder, maar het gat tussen Nestlé, gevestigd in Franstalig Zwitserland, en de Franse concurrenten werd wel kleiner. Lactalis liet zich niet ontmoedigen door een voedselveiligheidsprobleem waarvoor 12 miljoen dozen babymelkpoeder moesten worden teruggehaald bij distributie en supermarkten. Het bedrijf deed de afgelopen periode liefst 15 overnames, schrijft de Rabobank, waarmee het haar voetafdruk in het Midden-Oosten, Afrika, Zuid-Amerika en Azië heeft vergroot.

Groot zijn vooral de overname van de Canadese kaasmakerijen van Kraft Heinz en het Braziliaanse Itambé. In Brazilië was Lactalis al eigenaar van Batavo, het grootste merk.

Lactalis was in 2018 goed voor een monsteromzet van 17,6 miljard euro. Het bedrijf is in Europa bekend van merken als Parmalat, Président, en Stonyfield Farm. Waar Nestlé beursgenoteerd is, blijft Lactalis overigens via een Belgische holding stevig in handen van de schatrijke Franse familie Bresnier. Vaak wordt gezegd dat familiebedrijven minder gemakkelijk geld voor groei kunnen vinden dan beursgenoteerde bedrijven, die een kapitaalsverhoging kunnen toepassen, maar Bresnier bewijst dat het kan.

Danone is overigens ook op overnamepad. Het bedrijf staat op het punt een belang van 49% te nemen in de Nieuw-Zeelandse activiteiten van het Chinese Yashili. De overname kan Danone helpen afzet in groeimarkt China te garanderen. Eerder misgreep Danone zich op de Chinese markt door zich te verslikken in een joint-venture met een lokale producent, gezegend met de ongelukkige naam Wahaha.

Franc helpt Nestlé

Nestlé is met een totale groepsomzet van 83 miljard het grootste voedingsmiddelenconcern wereldwijd, nog voor het Nederlands-Britse Unilever en Amerikaanse General Mills. De dagelijkse leiding heeft hij niet meer, maar als bestuursvoorzitter is de West-Vlaming Paul Bulcke nog dagelijks betrokken bij de onderneming. Het bedrijf voert de lijst dit jaar deels aan omdat de Zwitserse franc aan waarde heeft gewonnen ten opzichte van de dollar/euro. Maar naast dit omrekenvoordeel presteert het bedrijf ook goed. De Zwitsers varen wel bij de verkoop van babyvoeding, maar verdienen duidelijk veel minder met melk- en ijsproducten.

Het Nieuw-Zeelandse Fonterra en Nederlandse FrieslandCampina werden vier en vijf. Ze haalden het Amerikaanse Dairy Farmers of America in. Fonterra is ’s werelds grootste pure exporteur van zuivelgrondstoffen zoals magere melkpoeder, maar is minder groot met eindproducten. Het bedrijf sloot een verband met een groot merk in India maar zoekt ook naar mogelijkheden haar financieel wat zwakke positie te versterken.

De ijsjesmaker Tip Top wordt verkocht, net als een meerderheidsbelang in een Britse verwerker. Fonterra heeft ook haar belang in het Duitse DFE Pharma in de etalage gezet. DFE Pharma maakt zuivelgrondstoffen voor de farmaceutische industrie. FrieslandCampina, een aartsrivaal van Fonterra op met name de Chinese en Vietnamese markt, heeft overigens de andere helft van de joint-venture in handen.

Nederlandse neergang?

FrieslandCampina, goed voor 11,6 miljard omzet, investeerde zelf betrekkelijk weinig in 2018. Men wil met overnames in Nederland, de VS en Spanje vooral controle krijgen over de afzet van kazen, die anders via externe handelaren gaat. Dat FrieslandCampina rustig aan doet is misschien niet verwonderlijk. In Nederland zorgt de mestwetgeving voor een krimpende veestapel. De coöperatie heeft geld verloren in alweer China, waar de financieel directeur van een partnerbedrijf er met de schatkist vandoor ging.

FrieslandCampina stapte uit de mozzarella-productie. De Duitse coöperatie DMK gaat nu op contract mozzarella, een groeiproduct, produceren voor de Nederlanders. De term ‘neergang’ gaat wellicht te ver, maar duidelijk is wel dat het VOC-schip even moet herstockeren voordat het de veroveringstocht in vreemde oorden verder kan zetten.

Dairy Farmers of America heeft last van een dalende omzet, wat vooral gevolg is van een prijzenoorlog.

Top 20
Figuur: Rabobank

Jan Cees Bron

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken