Startpagina Bedrijfsnieuws

ForFarmers worstelt met integratie Voeders Algoet

ForFarmers België heeft moeite met de integratie van Voeders Algoet. Volgens ingewijden halveerde het verkochte volume van Voeders Algoet bijna van 150.000 naar een kleine 80.000 ton. Een belangrijke oorzaak zou het vertrek van de commerciële equipe van 3 man zijn. ForFarmers wil niet ingaan op cijfers of vertrekkende personen, maar erkent impliciet dat er problemen zijn. Een aantal grotere klanten zouden wel al zijn teruggekeerd.

Leestijd : 3 min

Het van origine Nederlandse ForFarmers kondigde in de zomer van 2018 de overname van Voeders Algoet, een familiale mengvoederfirma in Zulte, aan. In oktober is de deal afgerond. Daarna wordt Voeders Algoet volledig geïntegreerd in ForFarmers. De productie van de betrekkelijk kleine vestiging in Zulte werd verplaatst naar de bestaande fabriek van ForFarmers in Ingelmunster. In essentie kocht ForFarmers dus vooral de klantenportefeuille van het bedrijf.

Internationale expansie

De overname past binnen de strategie van ForFarmers, die gekarakteriseerd kan worden als ‘buy and build’. ForFarmers wil in alle markten waar het actief is in de top meedraaien, en doet dat ook op de thuismarkt Nederland, in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en nu dus ook België. Door de overname werd ForFarmers veevoederfirma nummer twee op de Belgische markt. Alleen de voederbedrijven van Arvesta, zoals AVEVE Voeders en Dumoulin, verkopen nog meer tonnen. Agrifirm/Quartes zit ongeveer op hetzelfde niveau als ForFarmers.

Na eerder enige problemen te hebben ondervonden op de Britse markt, die heel anders functioneert als op het Europese continent, is dat nu ook het geval dichter bij huis in België.

Clash van culturen

Volgens ingewijden zijn ForFarmers en Voeders Algoet ook wellicht te verschillend voor een gemakkelijke integratie. Binnen ForFarmers België vindt volgens ingewijden een ware clash van culturen plaats. Voeders Algoet behoort tot een grote groep kleine tot middelgrote familiale mengvoederbedrijven die enorm veel flexibiliteit vertoont richting klanten, als het gaat om leveringsmomenten maar ook financieel – als klanten even niet betalen. Het bedrijf is gewend zeer kort op de bal te spelen. Klanten zijn vaak over diverse generaties heen de leverancier trouw. In Nederland is een zakelijkere opstelling van zowel boer als mengvoederfabrikant meer gebruikelijk.

Indirect staat ForFarmers onder controle van een coöperatie van Nederlandse boeren maar ForFarmers is vooral een beursgenoteerde multinational, wat het verschil versterkt. Genoodzaakt door de omvang en de tucht van de aandelenbeurs zijn voor veel scenario’s standaardafspraken- en procedures gemaakt, aldus een woordvoerder van ForFarmers. “Hierdoor kan bij een deel van de mensen die bij Voeders Algoet het gevoel zijn ontstaan, niet altijd terecht, dat er minder vrijheden zijn.”

Total Feed-strategie

Ook moet de verkoopdienst, het bedrijf spreekt liever van ‘adviseurs’, de Total Feed-strategie onderschrijven. ForFarmers wil meer zijn dan een mengvoederfabrikant, en levert daarom ook andere voederproducten zoals specialiteiten (denk aan jongdiervoeders, mineralen,...), DML (droge co-producten, vloeibare producten, ...) en teeltoplossingen - zoals kuiltoevoegingsmiddelen. Ook zet het bedrijf in op advies en hulpmiddelen. Het gaat wat de firma betreft steeds minder om ‘tonnen wegzetten’ en steeds meer om ‘waarde toevoegen’.

Op papier streeft het bedrijf ook flexibiliteit na, al is het maar door de concurrentie van de vele kleinere familiale mengvoederfirma’s in België en in Nederland boerencoöperaties als Agrifirm, AgruniekRijnvallei en ABZ Diervoeding. In de praktijk is men toch rechtlijniger dan in België, zo vertellen bronnen ons. Veel klanten zijn daarom weggelopen. ForFarmers zinspeelde hier zonder Voeders Algoet expliciet te noemen al op in een operationeel voortgangsbericht dat het in het derde kwartaal publiceerde: ‘bij integraties van kleinere ondernemingen blijft het uitdagend om alle adviseurs en klanten te behouden.’

Volgens een woordvoerder is het bedrijf van nut en noodzaak van haar strategie ook voor de Belgische markt. De problemen bij Voeders Algoet zouden zich oplossen. In juni organiseerde het bedrijf een grote meeting voor circa 130 klanten in het voetbalstadion van Zulte-Waregem. Doel was vooral uitleggen hoe de onderneming in elkaar steekt, en hoe ForFarmers België naar de toekomst kijkt. Een aantal met name grotere klanten zouden alweer zijn teruggekeerd naar het bedrijf.

Jan Cees Bron

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Milcobel kondigt reorganisatie aan

Bedrijfsnieuws Op een Bijzondere Ondernemingsraad kondigde zuivelcoöperatie Milcobel de intentie aan om haar organisatie de komende maanden te hervormen om het bedrijf efficiënter en weerbaarder te maken voor de toekomst.
Meer artikelen bekijken