Startpagina Melkvee

Vlaming positiever tegenover melk dankzij VLAM-campagne

De VLAM-melkcampagne van 2019 heeft duidelijk effect gehad. Veel Vlamingen geven aan meer melk te drinken of die intentie ertoe te hebben. De campagne loopt nog tot 2021.

Leestijd : 2 min

Een onderzoek uitgevoerd door marktonderzoekbureau Ipsos geeft aan dat Vlamingen tussen 20 en 35 jaar een positievere houding aannemen ten opzichte van melk. 58% van diegenen die de campagne herkenden, zeggen dat ze nu vaker melk consumeren dan voor de campagne, of de intentie hebben om meer melk te drinken. 56% verklaart dat ze melk op andere tijdstippen doorheen de dag gebruiken dan voordien, of dat van plan zijn. Lees: wie vroeger enkel een latte om vier uur dronk, laat zich nu ook verleiden tot pakweg een White Russian-cocktail in de latere uren.

VLAM wil ook dit jaar 20-35-jarigen de veelzijdigheid van melk laten ontdekken. Bewust of onbewust spelen melk en melkproducten namelijk een heel grote rol in ons dagelijks leven. Dat melk op verschillende momenten doorheen de dag geconsumeerd kan worden, als drank of in een gerecht, bekrachtigt de slogan van de campagne: ‘Geniet van elk moment. Geniet van melk.”

Zowel op tv als online

De melkcampagne startte op 16 maart en is zowel op tv als op sociale mediakanalen te zien. Met spots op onder andere Vier, Vijf, VTM, Caz, Eén en Canvas wil VLAM zoveel mogelijk jonge volwassenen bereiken. Want melk, da’s momenten delen, ook als je naar tv kijkt. De tv-spots worden ondersteund door een socialemediacampagne op Facebook en Instagram.

“Melk is niet alleen lekker en onmisbaar in de keuken, het past ook in een gezonde, evenwichtige en duurzame voedingsstijl. Wie kiest voor melk van bij ons krijgt bovendien een kwaliteitsvol product voorgeschoteld, en steunt zo ook lokale melkveehouders. Op die manier worden de voedselkilometers beperkt”, klinkt het.

Europese cofinanciering

De melkcampagne van VLAM kadert in een informatie- en promotieprogramma met Europese cofinanciering. Het programma is een initiatief van het European Milk Forum en loopt van 2019 tot 2021. Het wordt uitgevoerd met partners uit Nederland, Frankrijk, Denemarken en

Ierland.

We brengen de komende dagen en weken veel meer tijd door thuis. Blijf #lekkerinuwkot en laat je inspireren door onderstaande recepten:

Quiche met courgette, kerstomaatjes en zure room

Vanillepudding met speculaaskoekjes

Yoghurt met granola en gebakken appeltjes

Bewaarwafeltjes

Deel je creaties met je volgers met de hashtag #lekkerinuwkot. Nog meer inspiratie vind je op lekkervanbijons.be.

Lees ook in Melkvee

Nat voorjaar heeft impact op melkproductie

Economie Raf Beyers, adviseur bedrijfsontwikkeling en risk management bij United Experts, overliep op 7 mei met ons zowel de financiële situatie in de wereld als de internationale zuivelmarkten. Net zoals hier, spelen in heel wat andere regio’s de slechte weersomstandigheden parten bij de melkproductie. In de VS heeft men dan weer te maken met onrustwekkende vogelgriep in de veestapel.
Meer artikelen bekijken