Dewa geeft oude maalmolens een update

Door maïsgraan te laten malen, kan je als boer goedkoop krachtvoer van eigen kweek produceren.Bij veel loonwerkers draaien nog maalmolens, ooit geproduceerd door de vader van de huidige zaakvoerders Jan en Frank De Walsche.

“Met de stijgende capaciteit van maaidorsers is ook de capaciteit van onze maalmolens gestegen,” zegt Jan De Walsche, “maar die grote capaciteit is niet voor iedereen nodig. Daarnaast moeten we vast stellen dat, hoewel de techniek dikwijls zijn beste tijd gehad heeft, de structuur van de oudere machines nog best goed is.”

Duurzame vernieuwing

Dewa introduceert daarom de mogelijkheid om oudere maalmolens van het merk een update te geven. Bij zo’n update wordt de machine volledig gestript en ontdaan van alle techniek. Enkel het chassis, de instortbak en voorraad trechter blijven behouden. Om plaats te maken voor de nieuwe hamermolen (400mm breed, 860 mm diameter) wordt het chassis in lengte aangepast. De verschillende vijzels in de machine worden voorzien van nieuw schroeflint, en waar nodig verlengd. Alle technische componenten zoals lagers, kettingen en tandwielen worden vervangen.

Aangepaste hydraulica en aandrijflijn

De hydraulica op de machine wordt aangepast naar een Load-Sensing systeem en de hydromotoren worden vervangen. Ook de aandrijflijn van de hamermolen wordt aangepast met nieuwe riemschijven, riemen, een pneumatisch opspansysteem en een Walterscheid cardan. Daarnaast wordt de machine voorzien van nieuwe LED werk- en verkeersverlichting en de nodige veiligheidssystemen.

Ook de elektronica voor de bediening krijgt een update. De toevoer kan door middel van een potentiometer aangepast worden. De machine wordt op 600-50/26.5 wielen gezet voor transport over de weg. Tenslotte krijgt de machine als finishing touch een nieuwe laag verf in het huidige Dewa geel.

Motor vervangen door tractoraftakas

“Door de motor te vervangen door een aandrijflijn die door de aftakas van de trekker wordt aangedreven, nemen we een duur component weg,” vertelt Frank De Walsche. “De trekker is sowieso nodig voor het transport, en de huidige trekkers hebben voldoende vermogen om de hamermolen aan te drijven. Het nieuwe type hamermolen vraagt op zich ook niet zoveel vermogen, zodat er weinig brandstof per gemalen ton verbruikt wordt en er toch een relatief hoge capaciteit kan aangehouden worden.”

De vernieuwde MSI 400 T maalmolen zijn voorzien van gemakkelijk te verwisselen zeefsegmenten zodat de fijnheid van het finale product snel te wisselen is.

Meest recent

Meest recent