Startpagina Onderwijs

Eerste lichting Vives-studenten Productiebeheer klaar voor de arbeidsmarkt

Twee jaar geleden werd het graduaat Productiebeheer land- en tuinbouw opgericht. Dat betekent uiteraard dat de eerste afgestudeerden nu op de arbeidsmarkt komen. Voor ze er definitief een punt achter zetten, was er nog de presentatie van hun afstudeerproject. Het was een moment waarop de studenten zelf eens in de spotlights stonden.

Leestijd : 3 min

De coronamaatregelen zorgen weliswaar nog voor een aanpak in bubbels. “Het was een huzarenstukje om dit slotevent te organiseren. Het PCLT biedt met zijn ruime praktijkhal en lokalen een mooie gelegenheid om in bubbels te werken,” vertelt opleidingshoofd Joachim Kerckhove. Studenten werden gegroepeerd per thema en aanwezige ouders en bedrijven gingen in kleine bubbels op trektocht doorheen hun wereld.

Diverse projecten

Een afstudeerproject dient om de kennis en vaardigheden van studenten te verbreden of te verdiepen.

Victor, één van de studenten, is sterk geïnteresseerd in machines. Daarom ontwikkelde hij een systeem om aardappelen schoon te maken vooraleer ze geladen worden op de vrachtwagen. Dat is interessant in het kader van tarrabeperking. “Ik gebruikte daarvoor een tweedehands afvoerwagen”, vertelt Victor. “Naast het opmaken van het schema berekende ik ook de kostprijs. Met wat hulp van thuis hebben we het ook effectief gerealiseerd. En het resultaat mag er wezen!”

Robin en Sander gooiden het over een andere boeg. Beiden voerden op hun werkplek een praktijkonderzoek uit. Robin: “In de plantenkwekerij wordt voortdurend gezocht naar verbetering. Wij vergeleken verschillende soorten veenvervangers in potgrond. Het ging om milieuvriendelijke alternatieven, op basis van houtvezels. We bestudeerden de wateropname en de groei van plant, om zo te concluderen dat er nog een aantal toevoegingen nodig zijn.”

“Mijn project ging door op het melkveebedrijf waar ik stage liep,” zegt Jelle. “Ik heb in kaart gebracht hoe een doorloopmat kan helpen om klauwproblemen uit de wereld te helpen. De resultaten waren spectaculair!”

Elke student had zo zijn verhaal en liet zien wat hij gecreëerd heeft. Sommigen deden dit via een filmpje, anderen via een folder of een protocol in een boekje. Twee studenten organiseerden als project zelfs een meerdaagse studiereis om hun collega’s als afsluiter van hun opleiding een gevarieerde kijk op land- en tuinbouw te bieden.

Wat biedt de toekomst?

En wat nu? “Mijn droom is om thuis te beginnen, maar mijn ouders zijn nog te jong. Daarom ga ik ergens anders deeltijds aan de slag en dit combineer ik dan met het werk thuis,” vertelt Maxim. Het mooiste verhaal komt van Stef. “Toen ik de eerste dag op stage kwam, bleek dat ik nog heel veel te leren had over machines, maar dat is door de goede begeleiding stelselmatig gegroeid. En zie, op het einde van mijn opleiding mag ik daar nu blijven werken. En ik amuseer me!”

Meer dan de helft van de afgestudeerden heeft zijn contract al getekend, en bij een aantal onder hen is dit bij hun werkplekbedrijf. Anderen twijfelen nog even, maar aanbiedingen zijn er in overvloed.

 

Je kunt de Vives-campus bezoeken met je bubbel door een afspraak te boeken via www.vives.be/nl/studeren/infodagen/campusbezoeken

Lees ook in Onderwijs

Ondersteun duaal leren via bestaande aanbieders, niet via de RTC’s

Actueel Het takenpakket van de Regionale Technologische Centra (RTC’s) uitbreiden met het ondersteunen van duaal leren is geen goede zaak. Wend de voorziene middelen aan om de huidige aanbieders en ondersteuners van duaal leren te versterken. Dat adviseert de SALV in het kader van het voorontwerp van programmadecreet ter aanpassing van de begroting voor 2023.
Meer artikelen bekijken