Startpagina Beurs van Libramont

212.173 bezoekers, en veel optimisme

De beurs van Libramont ontving dit jaar 212.173 bezoekers op vier dagen. Dat zijn er een pak meer dan vorig jaar. Het gaat om het vierde meest succesvolle jaar ooit. De volgende editie plannen de organisatoren van 27 tot 31 juli 2018.

Leestijd : 3 min

Dit jaar ging de jaarlijkse landbouwbeurs van Libramont door van 28 tot 31 juli. Tijdens de beurs passeerden 212.173 bezoekers de deuren. Net iets minder dan de verwachte 220.000, maar bijna 17.000 meer dan vorig jaar. Het was zelfs het vierde meest succesvolle jaar ooit. Het hele gebeuren stond in het kader van het thema: ‘In actie voor het klimaat’.

De organisatie spreekt van een groot succes. Zo ook commercieel directeur Caroline Willems: “De sfeer was dit jaar echt heel positief. Iedereen lijkt tevreden. Er was ook heel veel volk op de beurs, meer dan vorig jaar. Bovendien hebben we geen incidenten gehad. Echt een heel positieve sfeer.”

1 op 3 professioneel

Ze nuanceerde meteen: “De conjunctuur is nog steeds niet optimaal, natuurlijk. Iedereen moet op zoek gaan naar oplossingen om het hoofd boven water te houden. Een eerste bezorgdheid van onze exposanten is dat er professionele bezoekers naar de beurs komen, en dat die mensen dan ook concrete projecten kunnen opzetten.”

Dat eerste lijkt niet meteen een probleem te zijn, volgens de commercieel directeur. “Vrijdag was een eerder professionele dag. Op zondag waren er meer familiale bezoekers. In het algemeen is één bezoeker op drie een vakmens.” Ook uit Vlaanderen is er veel enthousiasme. Eén bezoeker op twee kwam uit Vlaanderen. Dat is een stijging in vergelijking met vorig jaar.

“Ik ben trots op het optimisme van de landbouwsector”, benadrukte Caroline Willems.
“Ik ben trots op het optimisme van de landbouwsector”, benadrukte Caroline Willems.

“Ik ben trots op het optimisme van de landbouwsector”, benadrukte mevrouw Willems. “Zowel bij onze exposanten als bij de landbouwers zie ik dat er positieve initiatieven worden genomen. Mensen willen echt vooruitgaan. Niet alles is positief in de landbouwsector, dat weet iedereen, maar er wordt toch aan gewerkt om optimistisch te blijven.”

Lokale producten

Ook de organisatie zelf steekt de handen uit de mouwen. “Wij doen ons uiterste best voor lokale producten op de beurs. We proberen contacten te leggen tussen de producenten en onze horecapartners, zodanig dat die lokale vlees- en melkproducten integreren”, gaf mevrouw Willems mee.

“Een heel goed voorbeeld daarvan is het ijs dat dit jaar op de beurs wordt verkocht en ook de melk die bij de koffie wordt meegegeven (beide zijn producten van Fairebel, nvdr). Dat nieuwe partnership zal waarschijnlijk worden uitgebreid naar de komende jaren toe. We doen dat ook met de hamburgers die door onze horecapartner worden verkocht over de hele beurs.”

DSC_1006

In actie voor het klimaat

Het thema van de beurs en de bosdemo was dit jaar ‘In actie voor het klimaat’. “De bedoeling van dat thema is om te bekijken hoe land- en bosbouw kunnen bijdragen aan een vermindering van de broeikasgassen, en ook hoe land- en bosbouw worden geraakt door de klimaatverandering”, legde de commercieel directeur uit.

In het kader van dit thema gingen heel wat lezingen en activiteiten door. Van de interessantste daarvan mag u in de komende edities verslagen verwachten. Maar hebben die inspanningen ook wat opgeleverd wat bewustwording betreft? “De verandering is er al natuurlijk. Dat is een feit. Iedereen moet zich daar bewust van zijn, en moet dan ook kijken welke oplossingen er bestaan”, meende mevrouw Willems.

Tot slot had zij nog deze boodschap voor de Vlaamse landbouwers: “Dank u aan alle bezoekers die op Libramont 2017 aanwezig zijn geweest, en tot volgend jaar!”

D.C.

Lees ook in Beurs van Libramont

Campagne EuroFoodArt (deel 2): in het vlees proef je de Ardennen

Libramont Libramont is een typisch Waalse beurs. De redactie van Landbouwleven kreeg de kans om enkele Waalse streekproducten te leren kennen tijdens een culinaire rondrit, in het kader van de campagne EuroFoodArt “Europese topkwaliteit is kunst”. Lees in deel 2 over de typische Ardeense specialiteiten: Jambon d’Ardenne en Saucisson d’Ardenne.
Meer artikelen bekijken