Bart en Bianca hebben een melkveebedrijf met zo’n 230 runderen, waarvan er ongeveer 120 gemolken worden door 2 melkrobots. Het jongvee is zo goed als allemaal bedrijfseigen en ook in het ruwvoer probeert Bart zelf te voorzien.
Bedrijf overgenomen
In 1969 startten de ouders van Bart een melkveebedrijf met 10 koeien. In 1980 molken ze al 100 koeien. “Zij hebben dus op 10 jaar tijd hun veestapel vertienvoudigd”, vertelt Bart. “Toen was dat een groot bedrijf. Ik melk nu 120 koeien, en ik heb maar een gemiddeld bedrijf. In die tijd was het natuurlijk gemakkelijker om je bedrijf uit te breiden, al zou ik nu geen groter bedrijf willen dan ik al heb.
In 1996 stapte ik mee in het bedrijf en in 2007 nam ik het helemaal over. Mijn ouders gingen op pensioen, al helpen ze mij nu nog steeds regelmatig. Bianca werkt halftijds als verpleegster en neemt verlof op de drukste momenten. Dat wil dus zeggen dat ze verlof neemt om te werken. Zo gaat dat in de landbouw.”
Nieuwe stal gebouwd
Kruisen bij het fokken
De melkkoeien worden meestal bevrucht met KI. De vaarzen staan in groepjes bij een stier, dus zij worden natuurlijk bevrucht. Zo ontstaat er een piekmoment als ze allemaal kalven en daarna opgeleerd moeten worden in de melkrobot. Ik heb het graag als dat werk in één keer kan gebeuren, en er daarna een periode van wat rust is.
De zwakste koeien insemineer ik sinds kort met sperma van een Belgisch witblauwe stier. Zo brengen die kalveren iets meer op, maar die kalveren zijn nog niet geboren, dus ik kan mijn ervaring ermee nog niet delen.”
Eigen ruwvoer en mestafzet
“Ik ben blij met de omvang die mijn bedrijf nu heeft. Ik wil zelf in mijn ruwvoer kunnen voorzien en ik kan nu ook mijn mest afzetten op mijn eigen percelen. Mest afzetten en ruwvoer aankopen vind ik financieel niet interessant. Als het jaar niet te droog is, dan kom ik toe met mijn ruwvoer. In droge jaren moet ik wat bijkopen. Perspulp kopen we sowieso aan, maar nu heb ik voederbieten gezet die dat kunnen vervangen. Momenteel teel ik tarwe, voederbieten, maïs en gras op ongeveer 65 ha grond.”
Softwarebedrijf
“Het is zeker haalbaar om dit landbouwbedrijf alleen te runnen, maar in drukke periodes heb ik toch wel wat hulp nodig. Die krijg ik gelukkig van mijn vrouw en ouders. Met wat ik verdien kom ik rond en daar ben ik tevreden mee. Ik zie het niet meer zitten om uit te breiden, want daar komen enkel extra kosten en extra werk bij. Ik wil geen leningen afbetalen tot aan mijn pensioen. Moest ik 20 jaar jonger zijn, had ik misschien nog wel over een uitbreiding nagedacht. Voorlopig is het ook nog niet duidelijk of één van mijn 2 tweelingdochters, Emma of Fien, het bedrijf wil overnemen, dus ik kies ervoor om mijn bedrijf te optimaliseren zoals het is.”
Naast melkveehouder is Bart ook softwarespecialist in bijberoep. Hij startte 20 jaar geleden zijn eigen softwarebedrijf op voor de landbouwsector. Het is moeilijk om iemand te vinden met kennis van landbouw én software, dus zag Bart een gat in de markt.
“Dat programmeren was eigenlijk een uit de hand gelopen hobby van mij. Ik begon wat software te schrijven en steeds meer mensen begonnen daarnaar te vragen. Toen heb ik een btw-nummer aangevraagd. Ik word nu wat ouder en wil het werk afbouwen. Daarom besliste ik om mijn softwarebedrijf te verkleinen. Ik denk niet dat ik daar nog lang mee verder ga. Er moet natuurlijk ook nog wat geleefd worden.”
Fairebel
Eind vorig jaar nam Bart de beslissing om zich aan te sluiten bij Fairebel en om enkele aandelen te kopen. Fairebel is een merk, gelanceerd door boeren vanuit de coöperatie Faircoop in 2010. Het doel was om een nieuw, solidair en eerlijk merk op te bouwen dat de landbouwers voortaan in staat stelt om een fatsoenlijk inkomen voor een deel van hun werk te krijgen.
Voor elke liter melk verkocht onder de naam Fairebel, gaat een eerlijk inkomen naar de Faircoop-coöperatie. Het ingezamelde bedrag wordt vervolgens elk jaar eerlijk herverdeeld tussen de deelnemende leden, ongeacht de omvang van hun exploitatie.
De Fairebel-producten worden in de winkels verkocht tegen een adviesprijs die het resultaat is van een juiste winstverdeling tussen de spelers van de hele keten, waardoor een fatsoenlijk inkomen voor de landbouwers gegarandeerd is. In ruil voor de meerprijs voor hun werk, maken de boeren reclame in lokale winkels of op markten.
“Dat reclame maken schrikte me eerst af. Ikzelf ontwijk altijd die reclamestandjes in de winkel, maar uiteindelijk viel het nog wel mee. Met de hoeveelheid aandelen die ik kocht, wordt er van mij verwacht dat ik 1 dag per jaar een degustatie doe in een winkel. Dit jaar stond ik in de Carrefour in Aalter.
Samen met een andere coöperant van Fairebel heb ik een hele dag mensen aangesproken om duiding te geven bij ons merk. Ik was vooral verrast door de interesse van de jeugd. Zij namen echt de tijd om naar ons te luisteren, terwijl de oudere mensen ons ontweken. Ik ben er wel van overtuigd dat de mensen waarmee ik gesproken heb, ook effectief een product van Fairebel zullen kopen als ze dat in de winkel zien staan. Het was leuk om reclame in mijn eigen gemeente te maken, want dat maakt het alleen maar persoonlijker. De klanten van die winkel weten vaak mijn koeien effectief staan, en dat spreekt hen aan.”
Ook vlees en fruit
Fairebel begon met het verdelen van melkproducten, maar daar zijn ondertussen ook vleesproducten en fruit bijgekomen. Tijdens Open Bedrijvendag kan je dan ook dankzij Fairebel een vleesveebedrijf en een fruitteler bezoeken.
De Belgisch witblauwfokkerij Demasure-Vercaemer uit Avelgem (West-Vlaanderen) ontvangt iedereen die meer wil weten over een vleesveebedrijf. Geert en Veerle hebben 250 runderen en doen ook aan akkerbouw.
Ook fruitbedrijf Doucé-Ools uit Nieuwerkerken (Limburg) opent de deuren voor het publiek om iedereen te laten zien hoe het eraan toegaat op een bedrijf met appelen en peren.
Ga zeker langs
Bart en Bianca zullen dit jaar deelnemen aan de Open Bedrijvendag op 2 oktober om de burger dichter bij de boer te brengen. Samen met mensen van Fairebel zullen ze ervoor zorgen dat je niets tekortkomt. Je kan heel het bedrijf doorwandelen en er is ook kinderanimatie voorzien. Voor de hongerigen voorziet Fairebel een hamburgerkraam met vlees van hun eigen merk, en voor de dorstigen gieten de leden van de lokale KLJ een drankje in. Geen reden om niet te gaan dus!
Bart en Bianca hebben een melkveebedrijf met zo’n 230 runderen, waarvan er ongeveer 120 gemolken worden door 2 melkrobots. Het jongvee is zo goed als allemaal bedrijfseigen en ook in het ruwvoer probeert Bart zelf te voorzien.
Bedrijf overgenomen
In 1969 startten de ouders van Bart een melkveebedrijf met 10 koeien. In 1980 molken ze al 100 koeien. “Zij hebben dus op 10 jaar tijd hun veestapel vertienvoudigd”, vertelt Bart. “Toen was dat een groot bedrijf. Ik melk nu 120 koeien, en ik heb maar een gemiddeld bedrijf. In die tijd was het natuurlijk gemakkelijker om je bedrijf uit te breiden, al zou ik nu geen groter bedrijf willen dan ik al heb.
In 1996 stapte ik mee in het bedrijf en in 2007 nam ik het helemaal over. Mijn ouders gingen op pensioen, al helpen ze mij nu nog steeds regelmatig. Bianca werkt halftijds als verpleegster en neemt verlof op de drukste momenten. Dat wil dus zeggen dat ze verlof neemt om te werken. Zo gaat dat in de landbouw.”
Nieuwe stal gebouwd
Kruisen bij het fokken
De melkkoeien worden meestal bevrucht met KI. De vaarzen staan in groepjes bij een stier, dus zij worden natuurlijk bevrucht. Zo ontstaat er een piekmoment als ze allemaal kalven en daarna opgeleerd moeten worden in de melkrobot. Ik heb het graag als dat werk in één keer kan gebeuren, en er daarna een periode van wat rust is.
De zwakste koeien insemineer ik sinds kort met sperma van een Belgisch witblauwe stier. Zo brengen die kalveren iets meer op, maar die kalveren zijn nog niet geboren, dus ik kan mijn ervaring ermee nog niet delen.”
Eigen ruwvoer en mestafzet
“Ik ben blij met de omvang die mijn bedrijf nu heeft. Ik wil zelf in mijn ruwvoer kunnen voorzien en ik kan nu ook mijn mest afzetten op mijn eigen percelen. Mest afzetten en ruwvoer aankopen vind ik financieel niet interessant. Als het jaar niet te droog is, dan kom ik toe met mijn ruwvoer. In droge jaren moet ik wat bijkopen. Perspulp kopen we sowieso aan, maar nu heb ik voederbieten gezet die dat kunnen vervangen. Momenteel teel ik tarwe, voederbieten, maïs en gras op ongeveer 65 ha grond.”
Softwarebedrijf
“Het is zeker haalbaar om dit landbouwbedrijf alleen te runnen, maar in drukke periodes heb ik toch wel wat hulp nodig. Die krijg ik gelukkig van mijn vrouw en ouders. Met wat ik verdien kom ik rond en daar ben ik tevreden mee. Ik zie het niet meer zitten om uit te breiden, want daar komen enkel extra kosten en extra werk bij. Ik wil geen leningen afbetalen tot aan mijn pensioen. Moest ik 20 jaar jonger zijn, had ik misschien nog wel over een uitbreiding nagedacht. Voorlopig is het ook nog niet duidelijk of één van mijn 2 tweelingdochters, Emma of Fien, het bedrijf wil overnemen, dus ik kies ervoor om mijn bedrijf te optimaliseren zoals het is.”
Naast melkveehouder is Bart ook softwarespecialist in bijberoep. Hij startte 20 jaar geleden zijn eigen softwarebedrijf op voor de landbouwsector. Het is moeilijk om iemand te vinden met kennis van landbouw én software, dus zag Bart een gat in de markt.
“Dat programmeren was eigenlijk een uit de hand gelopen hobby van mij. Ik begon wat software te schrijven en steeds meer mensen begonnen daarnaar te vragen. Toen heb ik een btw-nummer aangevraagd. Ik word nu wat ouder en wil het werk afbouwen. Daarom besliste ik om mijn softwarebedrijf te verkleinen. Ik denk niet dat ik daar nog lang mee verder ga. Er moet natuurlijk ook nog wat geleefd worden.”
Fairebel
Eind vorig jaar nam Bart de beslissing om zich aan te sluiten bij Fairebel en om enkele aandelen te kopen. Fairebel is een merk, gelanceerd door boeren vanuit de coöperatie Faircoop in 2010. Het doel was om een nieuw, solidair en eerlijk merk op te bouwen dat de landbouwers voortaan in staat stelt om een fatsoenlijk inkomen voor een deel van hun werk te krijgen.
Voor elke liter melk verkocht onder de naam Fairebel, gaat een eerlijk inkomen naar de Faircoop-coöperatie. Het ingezamelde bedrag wordt vervolgens elk jaar eerlijk herverdeeld tussen de deelnemende leden, ongeacht de omvang van hun exploitatie.
De Fairebel-producten worden in de winkels verkocht tegen een adviesprijs die het resultaat is van een juiste winstverdeling tussen de spelers van de hele keten, waardoor een fatsoenlijk inkomen voor de landbouwers gegarandeerd is. In ruil voor de meerprijs voor hun werk, maken de boeren reclame in lokale winkels of op markten.
“Dat reclame maken schrikte me eerst af. Ikzelf ontwijk altijd die reclamestandjes in de winkel, maar uiteindelijk viel het nog wel mee. Met de hoeveelheid aandelen die ik kocht, wordt er van mij verwacht dat ik 1 dag per jaar een degustatie doe in een winkel. Dit jaar stond ik in de Carrefour in Aalter.
Samen met een andere coöperant van Fairebel heb ik een hele dag mensen aangesproken om duiding te geven bij ons merk. Ik was vooral verrast door de interesse van de jeugd. Zij namen echt de tijd om naar ons te luisteren, terwijl de oudere mensen ons ontweken. Ik ben er wel van overtuigd dat de mensen waarmee ik gesproken heb, ook effectief een product van Fairebel zullen kopen als ze dat in de winkel zien staan. Het was leuk om reclame in mijn eigen gemeente te maken, want dat maakt het alleen maar persoonlijker. De klanten van die winkel weten vaak mijn koeien effectief staan, en dat spreekt hen aan.”
Ook vlees en fruit
Fairebel begon met het verdelen van melkproducten, maar daar zijn ondertussen ook vleesproducten en fruit bijgekomen. Tijdens Open Bedrijvendag kan je dan ook dankzij Fairebel een vleesveebedrijf en een fruitteler bezoeken.
De Belgisch witblauwfokkerij Demasure-Vercaemer uit Avelgem (West-Vlaanderen) ontvangt iedereen die meer wil weten over een vleesveebedrijf. Geert en Veerle hebben 250 runderen en doen ook aan akkerbouw.
Ook fruitbedrijf Doucé-Ools uit Nieuwerkerken (Limburg) opent de deuren voor het publiek om iedereen te laten zien hoe het eraan toegaat op een bedrijf met appelen en peren.
Ga zeker langs
Bart en Bianca zullen dit jaar deelnemen aan de Open Bedrijvendag op 2 oktober om de burger dichter bij de boer te brengen. Samen met mensen van Fairebel zullen ze ervoor zorgen dat je niets tekortkomt. Je kan heel het bedrijf doorwandelen en er is ook kinderanimatie voorzien. Voor de hongerigen voorziet Fairebel een hamburgerkraam met vlees van hun eigen merk, en voor de dorstigen gieten de leden van de lokale KLJ een drankje in. Geen reden om niet te gaan dus!