Startpagina Edito

40 dagen evenwichtig & lokaal

Leestijd : 2 min

Midden deze week liep de campagne ‘Toernée Minérale’ af en startte er alweer een nieuw initiatief ‘dagen zonder vlees’. Tegen een verstandig alcoholgebruik hebben we natuurlijk niets, maar dat het niets moet zijn is er misschien ook net over.

De horeca-uitbaters waren alvast niet blij met dit initiatief, zij zagen een omzetdaling. Net dit kunnen onze veehouders missen als kiespijn. Te meer dat de dierlijke productie niet met een vingerknip is te sturen en de rendabiliteit van de sector onder druk staat.

Vlees kwam de afgelopen week uitgebreid in de media. Zo ging een ‘kwaliteitskrant’ misschien wel te kort door de bocht door te stellen dat geen biefstuk eten het klimaat zou redden. Landbouworganisaties vervulden snel en galant hun rol door met opiniestukken en persberichten deze stelling te counteren. Ook minister van Landbouw, Willy Borsus, liet van zich horen. In een persbericht gaf hij aan het debat over rundvlees terug in evenwicht te willen brengen. Hij staafde dit met de stelling dat het bord in het midden van het dorp moet blijven. Dit is op het eerste zicht misschien moeilijk om te interpreteren, maar hij wees naar de lokale vleesproductie en -consumptie. Hierdoor is de ecologische voetafdruk beperkt en genereren we economische activiteit bij ons.

Zelf scharen we ons volledig achter dit standpunt en willen we wijzen naar een evenwichtige voeding, en dan hebben we het niet enkel over de mix lokaal/globaal maar ook over de samenstelling van het menu. Iedere dag vlees hoeft geen verplichting te zijn, maar om het nu veertig dagen lang te bannen, lijkt ons toch te verregaand. Ook minister Borsus erkende immers in zijn persbericht de nutritionele voordelen van vlees.

Gezien de commotie van de laatste week, rijst er bij ons de gedachte tot een nieuw initiatief: ‘veertig dagen evenwichtig en lokaal eten’. Wat denkt u? Doet u mee? T.D.

Lees ook in Edito

Edito: Vegetarische woordarmoede is tekenend

Edito Een collega-journalist gebruikte voor zijn edito steevast de mooie omschrijving ‘de hamvraag’. Het betekent letterlijk ‘de beslissende vraag’. Die hamvraag moeten producenten van vegetarische voeding zich toch stilaan stellen bij het bedenken van een aantrekkelijke naam voor hun vlees-lookalikes, niet?
Meer artikelen bekijken