Roadshow om Dynamic Command transmissie te tonen

De roadshow om de nieuwe versnellingsbak te promoten bereikte zo’n 3.000  geïnteresseerden.
De roadshow om de nieuwe versnellingsbak te promoten bereikte zo’n 3.000 geïnteresseerden.

Deze semi-powershifttransmissie laat zich opmerken doordat ze gebruik maakt van een dubbele koppeling. Dit is technologie die we eerder in de autowereld zagen. Het zorgt voor het uiterst zacht schakelen van de versnellingen waardoor het traploos rijden zoals bij een cvt-transmissie wordt benaderd.

De Dynamic Command transmissie heeft drie groepen met telkens acht versnellingen vooruit en achteruit. De groepen zijn zo ontworpen dat groep A staat voor zwaar veldwerk, groep B voor licht veldwerk en groep C voor transportwerk.

Schema van de werking van de Dynamic Command transmissie.
Schema van de werking van de Dynamic Command transmissie.

Bij het uitvoeren van een activiteit moet enkel de juiste groep geselecteerd worden. Deze transmissie staat dus voor efficiënt en zuinig rijden dankzij het aansturen van een zuiver mechanisch proces in de versnellingsbak.

De Dynamic Command heeft het voordeel dat ze in aanschaf prijsgunstiger is dan een traploze transmissie en toch nagenoeg hetzelfde comfort biedt.

De versnellingsbak is momenteel op maat gebouwd van de T6-tractorenserie van New Holland. Het zijn viercilindermodellen die afhankelijk van het model 116 tot 145 pk norminaal vermogen leveren en voldoen aan de Tier 4b emissienormen.

TD

Meest recent

Meest recent