Startpagina Mechanisatie

Dubbel profijt dankzij dubbeldoelwagen

Bij loonbedrijf Vankeerberghen-Landsrode uit Overijse werd afgelopen maïsseizoen, net voor de start van het hakselen een gebruikte dubbeldoel opraapwagen in gebruik genomen. De loonwerker heeft van deze wagen dubbel profijt, omdat hij deze kan inzetten om zowel gras als maïs te vervoeren.

Leestijd : 3 min

Zaakvoerder Frank Vankeerberghen legt ons uit waarom hij koos voor een dubbeldoel opraapwagen. We hadden nood aan een nieuwe wagen om gras op te rapen. De vorige, een Mengele, was al stevig gebruikt en vertoonde onder ander slijtage aan de rotor. Ter vervanging hiervan werd er in Duitsland een gebruikte Krone ZX 45 aangeschaft.

Bij thuiskomst mocht de wagen direct een najaarssnede gras gaan oprapen en de week die erop volgde mocht hij ook mee rijden onder de pijp van de maïshakselaar.

De dubbeldoelwagen wordt uiteraard ook ingezet om voordrooggras op te rapen.
De dubbeldoelwagen wordt uiteraard ook ingezet om voordrooggras op te rapen. - Foto: VDM

Was er nood aan extra capaciteit om gehakseld maïs af te voeren?

Ja, doch deze vraag is niet heel uitgesproken omdat wij in een maïsregio met beperkte omvang actief zijn. Veehouders halen hier doorgaans hun maïs niet van ver. Percelen liggen geografisch gezien ook kort bij de boerderijen. Holle wegen, krappe inritten naar velden, gedegradeerde veldbaantjes maken wel dat het transport zijn tijd vergt.

We zetten de dubbeldoelwagen ook in het maïstransport in om onze silagewagens met aangedreven assen wat te sparen. Onderdelen voor de aandrijflijn van deze laatste zijn moeilijk tot niet meer te vinden, dus als er eens een ‘tractie’ kapot gaat, kan dit wel eens het einde betekenen van een silagewagen. We hebben er trouwens al eentje (van fabrikant Vigneron) in de uithoek van het bedrijfsterrein stil staan omwille van een gebrek aan onderdelen om de aangedreven assen te maken.

De dubbeldoelwagen heeft een grotere inhoud, zo’n 45 m3, ten opzichte van onze silagewagens die ergens rond de 30 m3 zitten.Die extra transportcapaciteit is in de maïsoogst mooi meegenomen. Daarom dat we standaard deze wagen proberen mee te sturen als de hakselaar uitrukt.

Is het een probleem dat er geen aangedreven assen onder de dubbeldoelwagen zitten?

De grote banden compenseren grotendeels dit gebrek. Op het veld is er veel contactoppervlak met de bodem, waardoor de wagen niet direct zal beginnen insporen.

Bij natte en typisch voor deze regio ‘vette’ omstandigheden kan er wel een probleem ontstaan. Maar dan kunnen we nog altijd onze silagewagens inzetten of een sleepketting hangen tussen hakselaar en de tractor voor de opraapwagen.

Wij moeten regelmatig achterwaarts in maïssilo’s lossen, dan is het ook minder een probleem dat de Krone geen aangedreven assen heeft. Door de brede banden, rijdt de wagen vlot achteruit de silo op en de tractor heeft nog stevig grip op de verharding voor de silo om hem er achterwaarts op te duwen.

Enkele trouwe medewerkers van het loonbedrijf en zaakvoerder Frank Vankeerberghen (uiterst rechts op foto).
Enkele trouwe medewerkers van het loonbedrijf en zaakvoerder Frank Vankeerberghen (uiterst rechts op foto). - Foto: VDM

Zijn er dan geen nadelen aan de dubbeldoelwagen?

Toch wel, maar hier kunnen we mee omgaan en we tillen er niet zwaar aan. In het begin was het wel wat zoeken en de machine leren kennen. Je botst haast automatisch tegen aanloopprobleempjes. Bovendien is het een gebruikte machine waar je de staat niet helemaal van kent tot je de wagen begint te gebruiken.

Het grootste probleem is misschien de omvang van de wagen met zijn lange én hoge laadruimte. Op sommige erven scheelt het maar een hand tussen wagen en dakgoot. Werken met de opraapwagen vergt ook een tractor met voldoende vermogen en eigen gewicht.

Het loonbedrijf beschikt over meerdere silagewagens en kipwagens met aangedreven  wielassen.
Het loonbedrijf beschikt over meerdere silagewagens en kipwagens met aangedreven wielassen. - Foto: TD

Hoe kan je als loonbedrijf inspelen op de logistiek bij ver transport van de maïs?

Wel zoals gezegd hebben we 2 silagewagens met aangedreven assen van beiden zo’n 30 m3, plus de opraapwagen van 45 m3. Hiernaast hebben we nog enkele traditionele landbouwkippers op het bedrijf, eentje ervan trouwens met een aangedreven wielas.

Maar wij hebben ook cliënteel dat bij ver maïstransport graag zelf mee rijdt met hun kippers. We kunnen dus altijd wel een oplossing uitwerken voor het hakselen en transporteren van de maïs. En wanneer er hulp nodig is op de silo, stellen we een chauffeur en verreiker ter beschikking.

Tim Decoster

Lees ook in Mechanisatie

Meer artikelen bekijken