Startpagina Vleesvee

Boeren lanceren nieuw concept voor biovlees

Een kleine groep biologische vleesveehouders uit de provincie Luxemburg heeft een coöperatie opgericht voor de afzet van hun vlees: Sainbiooz. Met eerlijk en lokaal vlees hopen de boeren meer geld te verdienen. De producten liggen in de supermarktketen Okay, terwijl wordt gesproken met slagers en anders supermarkten.

Leestijd : 3 min

Het is een beetje als het kleine Gallische dorp in Asterix & Obelix. In een wereld waarin de grootwarenhuizen en voedingsconcerns steeds groter worden richten 5 veehouders en een bevriende partij een eigen coöperatie voor de afzet van vlees op. De landbouwers houden de rassen Limousine, Blonde d’Aquitaine, Parthenaise, Rouges des Prés en Charolais. Het leveren dus een beperkt maar wel zeer divers aanbod. “Kwaliteit gaat zeker boven kwantiteit”, zegt woordvoerder Cynthia Neuprez. “Mooie producten van mooie bedrijven. Het vlees hoeft niet in alle supermarkten te liggen. Het moet bijzonder blijven.”

Door met een klein aantal landbouwers te werken, weet de consument goed waar de producten vandaan komen. Het gaat verder dan de traditionele traceerbaarheid die vooral bedoeld is voor de werking van de voedingsketen. Het gaat om emotie, om de menselijke maat. “Die herkenbaarheid is wat de moderne consument vraagt.” En er is een bijkomend voordeel, denkt Neuprez: het vlees is vrij letterlijk geen eenheidswordt. Op elke verpakking worden de naam van de veehouder en de herkomst van het dier vermeld.

Belgisch product

Zo weten de klanten dat achter al de producten het werk van een Belgische landbouwer schuilgaat. ‘Een eerlijke prijs en een correcte vergoeding voor de producent’, aldus de onderneming. Door het beheren van het volledige productieproces garandeert de coöperatieve ook een eerlijke prijs voor de kwekers. Het label "Prix Juste Producteur" biedt volgens Sainbiooz de zekerheid dat iedereen in de keten een correct loon krijgt.

Het gaat om een lastenboek met 7 verbintenissen die verder gaan dan alleen maar biologisch. Ook dierenwelzijn, het milieu en de volksgezondheid behoren hiertoe. Als voorbeeld noemt men de afspraak dat geen soja wordt gebruikt in het veevoeder, of het nu GMO-vrij is of niet. In plaats daarvan wordt weidegras gebruikt. Er wordt ook gewaakt over het vetzuurgehalte van het vlees en een voedingsplan op basis van peterselie. Om voldoende malsheid van het vlees te krijgen laat men het achterkwartier minstens 8 dagen versterven.

Jaar voorbereiding

Voor de landbouwers is het zelf aan het roer staan de belangrijkste reden voor het project. Ze denken ook samen de productie te kunnen verbeteren, en nog betere producten uit te kunnen leveren. Het initiatief werd al bekendgemaakt tijdens de Beurs van Libramont vorig jaar. Dit jaar had men het resultaat van een jaar voorbereiding kunnen presenteren tijdens de beurs, die jaarlijks zowat 200.000 mensen trekt. Helaas gaat de beurs niet door, dus wordt de pers op een klassieke manier benaderd.

Er was een vol jaar nodig om nu dit biovlees aan te bieden dat kan bogen op een authentieke smaak en waarvan elke fase van het productieproces door de leden van de coöperatieve wordt opgevolgd, tot en met de100% ecologische verpakking. Alle rassen zijn befaamd om hun smaak en vleeskwaliteit, aldus Neuprez. Als meer landbouwers zich willen aansluiten bij de coöperatie, zullen ze geduld moeten hebben.

“De processen zijn nu onder controle en de afzet begint pas. Ik denk dat over 1 jaar of misschien 2 jaar meer boeren zich kunnen aansluiten.” De producten liggen inmiddels bij de slagerijen van Bio Fagnes en Biostory, maar ook in Brussel bij The Gourmets’ Market, een speciaalzaak voor fijne voedingswaren. De echte doorbraak is het leveren van verpakte steaks en hamburgers aan alle Okay-winkels in België.

Lees ook in Vleesvee

Meer artikelen bekijken