Startpagina Bedrijfsnieuws

Milcobel wil Drinks-afdeling in Schoten sluiten

Milcobel wil de al jaren verlieslatende Drinks-afdeling in Schoten sluiten. In de fabriek wordt 110 en 140 miljoen liter per jaar verwerkt. Als het plan wordt uitgevoerd dan wordt dit volume voortaan elders binnen Milcobel verwerkt. De sluiting van de afdeling zou kunnen leiden tot het verlies van 167 banen. De gesprekken met vakbonden beginnen nu.

Leestijd : 2 min

De directie van zuivelcoöperatie Milcobel heeft vandaag op een ondernemingsraad haar intentie tot sluiting van de Drinks-afdeling te Schoten aangekondigd. Dit betreft de stopzetting van de productie-eenheid, alsook het afbouwen van de ondersteunende diensten te Schoten en in Brugge. De verkoop van consumptiemelk in glasverpakking, die wordt gecommercialiseerd onder het Inza-merk en niet te Schoten wordt geproduceerd, valt buiten de scope van deze intentieverklaring.

Het gaat dus om melk en chocomelk in pak. Mocht het plan doorgaan, dan zal Milcobel met haar afnemers gesprekken aangaan over hoe de wegvallende aanvoer van de melk - deels merk en deels private label - kan worden opgevangen. De negotiatie met de vakbonden gaat nu van start en zullen zeker weken en mogelijk maanden vergen, aldus een woordvoerder.

De sluiting past binnen een programma dat moet leiden tot lagere kosten, en hogere opbrengsten. Begin 2020 ging samen met consultancy McKinsey een transformatietraject van start waarin gekeken wordt naar mogelijk verbeterings- en besparingspotentieel met als doel de positie en winstgevendheid van de coöperatie verder te versterken. Het uiteindelijk doel: een hogere melkprijs voor de leden-melkveehouders. De Drinks-business van Milcobel is volgens het bedrijf al jaren verlieslatend.

De productieplant te Schoten is volgens Milcobel sterk verouderd en de investeringen die noodzakelijk zijn, zijn omwille van de structureel dalende marktvraag en de lage/negatieve marges niet haalbaar. Bovendien heeft de coronacrisis bewezen dat meer volume geen positief effect heeft op de winstgevendheid.

De stap volgt een dag op een protest van zo’n 60 melkveehouders aan de poorten van een fabriek in Langemark, waar onder meer ijs en mozzarella wordt gemaakt. Topman Nils van Dam, zo’n 3 maanden in functie, kondigde daar al grote stappen aan. Een nieuwe strategie wordt eind oktober dan wel begin november uitgerold. Kostenbesparingen moeten oplopen tot 50 miljoen euro per jaar vanaf 2025.

Jan Cees Bron

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken