Startpagina Mechanisatie

Van vader op zoon kennis doorgegeven om starters en alternators te herstellen

Yves Pittomvils uit Vissenaken nabij Tienen leerde startmotoren en alternatoren herstellen door samen naast zijn vader te werken in het atelier. De tijd bleef niet stilstaan en Yves evolueerde mee met alle recente ontwikkelingen.

Leestijd : 5 min

Vlak naast het vroegere ouderlijke atelier bouwde Yves een nieuwe, moderne zaak. Die leidt hij vandaag, bijgestaan door één vaste medewerker. Nog steeds werken ze volgens een klantvriendelijk principe. Er wordt alles aan gedaan opdat elke klant nog dezelfde dag of uiterlijk ’s anderendaags wordt geholpen.

Naast het herstellen van alternatoren en startmotoren (in de volksmond met de Franse benaming démarreurs genoemd) worden er ook nieuwe batterijen en toebehoren zoals batterijladers verkocht. Het aanbod batterijen is heel uiteenlopend, gaande van batterijen voor personenwagens over batterijen voor vrachtwagens en alle denkbare landbouwmachines tot batterijen voor vaartuigen.

Ook met de landbouwsector heeft Yves Pittomvils, wiens zaak gelegen is op de grens van het Hageland en Haspengouw, voeling. Hij weet dat landbouwers en loonwerkers die te kampen hebben met een defecte tractor of landbouwmachine zo snel als mogelijk willen geholpen worden. Ook eigenaars van oldtimertractoren kunnen bij hem terecht voor het herstellen van bij voorbeeld oudere startmotoren.

Ontelbare exemplaren van dergelijke oudere startmotoren werden door Yves al onder handen genomen. Door onder meer de spanning van 12 V naar 9 V te brengen, kan worden bekomen dat dergelijke oudere exemplaren toch nog kunnen blijven functioneren en bij manier van spreken een nieuw leven krijgen en daarmee de oldtimertractoren probleemloos en razendsnel kunnen worden gestart. Landbouwleven had een gesprek met Yves Pittomvils.

Kan je alles herstellen?

YP: Zo goed als alle alternatoren en startmotoren kunnen wij herstellen. Voor de overgrote meerderheid daarvan hebben wij de onderdelen in voorraad. Indien dat toch niet het geval is, kunnen wij de nodige onderdelen bestellen en wel zodanig dat we die zeer snel aangeleverd krijgen. Dat geldt ook voor startmotoren en alternatoren van oldtimers, al kan het daar al wel eens iets langer duren. Maar let wel, we werken uitsluitend met kwaliteitsonderdelen. De markt wordt momenteel als het ware overspoeld met minderwaardige onderdelen, vaak gefabriceerd in lageloon- landen en in bepaalde Aziatische landen. Daar doen wij niet aan mee. Als we een startmotor of alternator herstellen, is het wel degelijk de bedoeling dat de klant terug voor zeer lange tijd gerust is. En vooraleer we al dan niet overgaan tot herstelling, wordt de kostprijs van een herstelling ook altijd afgewogen tegen de kostprijs van een nieuw exemplaar.

Kunnen vooraf de correcte kosten worden ingeschat?

De klant krijgt meteen, dat wil zeggen bij afgifte van het defecte exemplaar, mondeling een richtprijs meegedeeld. Als na het demonteren van de startmotor of alternator blijkt dat deze prijs niet haalbaar is omdat de schade groter is dan verwacht, nemen we terug contact op met de klant. Dat lijkt ons eerlijk, en het is volgens mij ook op die manier dat men het vertrouwen van de klant bekomt en ook behoudt.

Hebben ze allemaal hetzelfde probleem of klassiek pijnpunt?

De problemen kunnen divers zijn. Uiteraard spelen de ouderdom en de mate van slijtage een rol. Sommige starters/alternatoren hebben bijvoorbeeld schade opgelopen door waterinsijpeling of een diesel-/olielek aan de motor.

Zie je zelf een onderscheid tussen de begrippen herstellen en reviseren?

Naar mijn mening komt dat bij ons in het atelier in wezen op hetzelfde neer. Starters/alternatoren hebben beduidend minder componenten dan een motor of transmissie waar je enkel de defecte onderdelen kan vervangen. Ik herstel alles wat nodig is, dus kan je zeggen dat ik reviseer. Mijn doel is om terug iets aan de klant te leveren dat ‘zo goed als nieuw’ is.

Hoe ziet het revisieproces er bij jou uit?

Samengevat kom dat neer op het demonteren van de startmotor of alternator, het grondig reinigen ervan, het grondig controleren – en zo nodig vervangen van alle onderdelen – om uiteindelijk alles terug volgens de regels van de kunst te monteren. En niet te vergeten, na elke revisie of herstelling wordt de startmotor of alternator grondig gecontroleerd en getest op onze testbank. Ook voor het reinigen gebruiken wij aangepaste toestellen. We beschikken over een apparaat dat reinigt met glasparels in plaats van met zand, en over een wastoestel waarin uitsluitend met een verwarmde reinigingsvloeistof wordt gewerkt. Ook aan de buitenzijde worden de starters/alternatoren gepoetst. Dit is misschien niet nodig voor de eigenlijke werking ervan, maar ik vind het belangrijk dat de klant de starter of alternator terug in perfect propere toestand mee naar huis krijgt.

Van waar haalde je de kennis?

Ik heb nog vele jaren naast mijn vader in het atelier gewerkt, waarbij de kennis dus werd doorgegeven van vader op zoon. Mijn vader, Herman Pittomvils, is in 1959 met de zaak gestart. In 1980 ben ik mee in de zaak gestapt. Van ‘s morgens tot ‘s avonds naast elkaar werken was heel aangenaam. Ik heb goede herinneringen aan die tijd en het was uiteraard ook een goede leerschool. Na de dood van mijn vader heb ik een medewerker aangeworven die ik dan op mijn beurt zelf heb opgeleid. En die samenwerking verloopt zeer goed. Mijn medewerker is toegewijd, vriendelijk en stipt. Ik besef dat ik daarmee veel geluk heb gehad. En het komt er natuurlijk ook op aan om alle nieuwe evoluties mee op te volgen en telkens bij te blijven. Daarvoor kunnen we ook deels terug vallen op onze leveranciers met wie er kennis wordt uitgewisseld en als officieel verdeler van Varta batterijen krijgen we ook van hen regelmatig de kans op bijscholing. Een kans die we graag benutten.

Wat zijn de hersteltijden?

Als er ‘s ochtends iemand iets binnen brengt, proberen we die klant nog dezelfde dag of uiterlijk ‘s anderendaags te helpen. Waar mogelijk kunnen we ook gebruikmaken van ruilexemplaren, waarvan we een grote stock hebben opgebouwd. In dat geval kunnen we de klant zelfs onmiddellijk helpen. En als er ergens ter plaatse een vrachtwagen, een tractor of een andere landbouwmachine defect langs de kant van de weg, of zelfs ergens in een veld staat, proberen we in de mate van het mogelijke meteen in te grijpen en eventueel ter plaatse te gaan.

Welk specifieke gereedschap heb je nodig?

Met een klassieke gereedschapskoffer met schroevendraaiers, tangen en sleutels kom ik al een heel eind ver. Daarnaast is een batterijtester en multimeter ook dagelijks gereedschap dat nodig is, net zoals een persluchtcompressor, werkplaats-pers, draaibank, aangepaste test- en meetapparatuur en de reinigingsmachines waarover daarnet gesproken werd.

Tim Decoster

Lees ook in Mechanisatie

Meer artikelen bekijken