Startpagina Onderwijs

LTI Oedelem, waar onderzoekend leren centraal staat…

Het is je vast niet ontgaan: onderwijs is de laatste tijd niet weg te slaan uit de kranten en uit het nieuws. Het onderwijs staat al een aantal jaar voor grote uitdagingen. Zo werd de eerste graad reeds hervormd tot een brede eerste graad. Nu staat de hervorming van de tweede graad voor de deur. Dat zorgt in het LTI Oedelem toch ook voor een aantal vrij grote veranderingen. Zo wordt de richting Biotechnische wetenschappen voor een stuk anders ingevuld en zal vanaf volgend schooljaar een gloednieuwe richting aangeboden worden op onze school, nl. Biotechnieken.

Leestijd : 4 min

Daarom werd het hoog tijd om met twee collega’s uit de wetenschappelijke richtingen, Anja Roelofs en Evelien Maes, hier even dieper op in te gaan. Ik “sprak” hen online, zoals corona dat voorschrijft.

We zijn het er, als collega’s, allemaal over eens dat het LTI een prachtige plek is om te werken, maar waarom is het ook de uitgelezen plaats om wetenschappen te studeren?

Evelien: “De allergrootste troef van het LTI is natuurlijk de prachtige en natuurrijke omgeving. Die biedt aan onze leerlingen de kans om veel praktische en wetenschappelijke proeven uit te voeren. Je duikt als het ware letterlijk de prachtige natuur in en rond het LTI in en je neemt de wetenschap rechtstreeks onder de loep in de labo’s van de school. Onze slogan luidt niet voor niets ‘Zin in een levendige opleiding?’. In het LTI kan je genieten van een echte levendige opleiding waarin onderzoekend leren centraal staat.”

Volgend schooljaar bieden we op onze school een gloednieuwe richting aan, nl. Biotechnieken. Kunnen jullie mij vertellen waarin het verschil schuilt met Biotechnische wetenschappen?

Anja: “Biotechnische wetenschappen en Biotechnieken zijn twee richtingen die verwant zijn met elkaar. Biotechnische wetenschappen is echter een sterk wetenschappelijke richting. We noemen het een doorstroomstudierichting, omdat het echt wel voorbereidt op hogere studies. Het is een eerder theoretische richting die ook sterk wiskundig onderbouwd is.

Evelien: “Biotechnieken heeft een dubbele finaliteit. Dit wil zeggen dat je, als je dat wil, kan verder studeren, maar na deze studierichting ben je ook klaar om aan het werk te gaan. Je leert er dus ook al vaardigheden die je nodig zult hebben in je toekomstige job.”

Anja: “Biotechnische wetenschappen en Biotechnieken hebben ook gemeenschappelijke elementen. In beide richtingen staan biologie, fysica en chemie centraal en is er aandacht voor experimenteel onderzoek in het labo. Daar leren de leerlingen echt al doende de theorie. Onze leerlingen staan erom bekend om goede vaardigheden te hebben in een laboratorium doordat ze zo vaak de kans krijgen om hierop te oefenen. In Biotechnieken komen naast de labotechnieken ook productie- en procestechnieken aan bod.”

De hervorming van de tweede graad staat voor de deur. Op welke manier wordt deze hervorming duidelijk in wetenschappen?

Anja: “In de nieuwe leerplannen worden leerlingen echt uitgedaagd om zelf op zoek te gaan naar oplossingen voor een onderzoeksvraag. In de vorm van projecten leren leerlingen al dan niet in groep dingen ontdekken. Ze leren overleggen, ze leren samenwerken en eens ze een oplossing voor hun onderzoeksvraag hebben ontdekt, beargumenteren ze die met andere groepjes. Leerlingen moeten dus, meer dan voorheen, zelf aan de slag. De leerkracht heeft hierin natuurlijk nog een begeleidende rol.”

Tot slot ben ik nog benieuwd waar onze leerlingen terechtkomen nadat ze hun diploma hebben behaald na de derde graad.

Evelien: “Leerlingen die Biotechnische wetenschappen studeren, worden, zoals we eerder al vermeld hebben, voorbereid op hogere studies. Zij hebben een grote keuze, want ze hebben de keuze tussen een professionele of academische bacheloropleiding. Heel wat leerlingen vatten ook een masteropleiding aan, die ze met succes beëindigen.”

Anja: “Leerlingen die Biotechnieken gestudeerd hebben, kunnen ervoor kiezen om meteen aan de slag te gaan. Zij zullen zeer gegeerde werkkrachten zijn als labotechnisch medewerker, laboratoriumassistent of operator in de voedings-, chemische en farmaceutische industrie. De arbeidsmarkt mist momenteel mensen die een systeem kunnen begeleiden, het proces kunnen opvolgen, maar ook kunnen ingrijpen waar nodig. Dit is waar deze studierichting hen op wil voorbereiden. Anderzijds behoort een professionele bachelor ook tot de mogelijkheden als je Biotechnieken hebt gestudeerd.”

In dit artikel gingen we even dieper in op de meer wetenschappelijke richtingen die wij aanbieden.

Naast deze richtingen blijven Natuur-en groentechnische wetenschappen, Dier- en landbouwtechnische wetenschappen, Planttechnische wetenschappen, BSO Landbouw en BSO Tuinbouw natuurlijk ook vaste waarden in het aanbod in het LTI.

Al deze richtingen worden voorgesteld tijdens een online infoavond voor leerlingen van de tweede en de derde graad. Deze avond gaat door op 26 april 2021 om 19u.

Alle info over de richtingen en de online infoavond kan je vinden op onze website: www.lti-oedelem.be.

LTI Oedelem

Lees ook in Onderwijs

Ondersteun duaal leren via bestaande aanbieders, niet via de RTC’s

Actueel Het takenpakket van de Regionale Technologische Centra (RTC’s) uitbreiden met het ondersteunen van duaal leren is geen goede zaak. Wend de voorziene middelen aan om de huidige aanbieders en ondersteuners van duaal leren te versterken. Dat adviseert de SALV in het kader van het voorontwerp van programmadecreet ter aanpassing van de begroting voor 2023.
Meer artikelen bekijken