Startpagina Bedrijfsnieuws

Nieuwe Optum AFS Connect gereden

Case IH introduceert een vernieuwde generatie van zijn Optum-tractoren, deze serie krijgt nu de toevoeging ‘AFS Connect’ mee. Hiermee verwijst de fabrikant naar een eerste belangrijke vernieuwing, namelijk een altijd verbonden tractor. Tweede grote nieuwigheid is de vernieuwde cabine.

Leestijd : 4 min

De veranderingen zijn erop gericht om de werkbelasting van de bestuurder te verlichten, de efficiëntie te verbeteren, productiviteit te verhogen en de bedrijfsresultaten te verbeteren, geeft Case IH aan.

Dit konden we vorige week zelf ondervinden tijdens een testrit op een 22 ha groot perceel in Duitsland waar ons een nieuwe Optum met getrokken schijven-eg ter beschikking werd gesteld om een graanstoppel te bewerken. Eens de tractor is ingesteld, voornamelijk kop-akkermanagement en gps is het bij het einde van een werkgang op één toets duwen om het kopakkermanagement te activeren en naar een nieuwe werkgang te sturen. Daar aangekomen terug op een activeringstoets duwen en de machine stelt zich terug in het werk en de gps neemt de besturing weer over. We moeten toegeven dat het weinig moeite vraagt en je op deze manier heel wat hectares per dag kan maken. Het voelt als werken in een paleis, maar in werkelijkheid zit men in een vernieuwde tractorcabine. Enkel de tractor instellen vraagt wat kennis. Maar daar ondersteunt de dealer de gebruiker.

Basis behouden, verfijning toegevoegd

Case IH wijst er op dat de primaire kenmerken van de Optum-tractorserie die in 2015 werd geïntroduceerd behouden blijven, maar dat er nu een verfijnde weergave van functionaliteiten is.

Basiskenmerken van de Optum-reeks zijn de 3 modellen met respectievelijk een nominaal vermogen van 250, 270 en 300 pk. De transmissie is de gekende continu variabele transmissie, CVXDrive.

Zichtbaar, maar dan vooral voor een kennersoog omdat het soms over details kan gaan, is de vernieuwde cabine. Hierin zijn enkele hoofdonderdelen volledig nieuw ontworpen. Case IH vond de inspiratie bij zijn grotere Magnum-grootvermogentractoren. Deze zijn 2 jaar terug al geüpgraded naar de AFS Connect-specificatie.

Het betreft de Multicontroller-armleuning en bijbehorende multifunctionele hendel, een grotere AFS Pro 1200-touchscreenmonitor met meer functionaliteit en een tabletachtige beeldschermweergave op de A-stijl voor het tonen van motor- en transmissiegegevens.

Altijd verbonden

De nieuwe tractoren zijn nu standaard uitgerust met het Case IH AFS Connect-telematicapakket, voor directe gegevensoverdracht in 2 richtingen tussen tractor en online beheerportaal, real time machinebewaking en nog veel meer.

AFS Connect is duidelijk met een reden toegevoegd aan de typebenaming. De gebruiker heeft een webportaal ‘mycaseih.com’, ook wel landingspagina genoemd, waar hij zijn voertuig kan registreren. Belangrijker dan dit is dat hij er alle info over zijn voertuig kan terugvinden. Door de ‘verbonden’ tractor kan de gebruiker tevens makkelijk op bijstand van de dealer rekenen.

De dealer heeft enkel toegang tot technische data en locatiegegevens van het voertuig. Bij Case IH benadrukken ze dat de dealer nooit toegang heeft tot de landbouwer zijn agronomische data (bijvoorbeeld opbrengstgegevens...). Dit achten ze heel belangrijk om het telematicaverhaal te introduceren in de landbouwpraktijk. Om de drempel te verlagen, is dit alles gratis gehouden.

Zicht van boven naar onder op: tabletachtig display voor motor en transmissiefuncties, AFS Pro 1200-monitor, multifunctionele joystick en rechter armleuning.
Zicht van boven naar onder op: tabletachtig display voor motor en transmissiefuncties, AFS Pro 1200-monitor, multifunctionele joystick en rechter armleuning. - Foto: TD

Vernieuwde cabine

De nieuwe cabine biedt meer ruimte, een lager geluidsniveau en een beter zicht voor de bestuurder. Deze kan nu ook de bediening afstellen naar zijn persoonlijke wensen, te verstaan zelf functies toewijzen aan knoppen naar eigen smaak. We illustreren dit met een voorbeeld: om de radio luider of stiller te zetten, kan de chauffeur dit op 3 manieren doen. Ten eerste op de traditionele manier met een volumeknop aan de ingebouwde radio bovenaan in de cabine. Een tweede manier is om dit te doen via het bedieningsscherm. Een derde manier is om de functies voor de radio zachter of luider te zetten toe te wijzen aan knoppen op de multifunctionele joystick.

We nemen hier nu het voorbeeld van de radio, maar je kan ook andere voorbeelden nemen: bijvoorbeeld zwaailampen of werklampen snel aan of uit schakelen. Maar veelal zullen de vrij toe te wijzen knoppen op de multifunctionele joystick de aftakas of hydrauliek gaan aansturen, denken we. Dit kan bijvoorbeeld heel handig zijn voor wie met een getrokken drijfmesttank met mestinjecteur werkt. Knoppen om de mestpomp, hefinrichting, zuigarm te bedienen, kunnen zo snel en eenvoudig te bedienen zijn op de multifunctionele joystick, tevens rijhendel.

Nog wijzigingen

De vernieuwingen die nu aan de Optum zijn toegevoegd, gaan verder dan enkel de cabine, al zijn het soms details, maar het kan handig zijn. Denk zo aan de hydraulische ventielen die nu onder druk te koppelen zijn en de versterkte trekhaak.

De ‘spatbordbediening’ is nu uitgebreid. Niet enkel het motortoerental kan verhoogd of verlaagd worden, maar ook kan van aan de achterzijde van het spatbord de motor stil gelegd worden. Hiernaast kan er een hydraulisch ventiel bediend worden én kan de chauffeur kiezen welk ventiel dit is.

In de motorkap van de Optum zit nu een breedhoekcamera, op de cabinerand achteraan kan een camera zitten en er is de mogelijkheid om een derde draadloze wifi-camera toe te voegen. Uit de autowereld is de technologie van de contactloze sleutel overgevlogen naar de Optum. De cabine kan op 3 manieren open gedaan worden: traditioneel met de sleutel, contactloos via een bedieningstoets op de sleutel of door de sleutel in de nabijheid van de cabine te houden. In de cabine is er dan een start/stopknop voorzien om de motor te starten.

Tim Decoster

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken