Startpagina Nieuws van maatschappijen

Fendt presenteert nieuwe 700 Vario gen 7

Fendt presenteerde eind augustus de nieuwe of zevende generatie van zijn 700 Vario-tractorreeks. De bekende Fendt-techniek van de grotere series wordt nu gebruikt in een tractor die een gloednieuwe motor meekrijgt.

Leestijd : 4 min

In 1998 zag de eerste 700 Vario- tractor het levenslicht bij Fendt. Deze serie is ondertussen, wereldwijd bekeken, de meest verkochte van Fendt.

De nieuwe zevende generatie bevat momenteel 5 modellen binnen het vermogensbereik van 203 tot 283 pk, of eigenlijk moeten we zeggen tot 303 pk. Dankzij Fendt DynamicPerformance krijgt het topmodel, de 728 Vario, er immers 20 pk vermogensboost bij wanneer het nodig is.

Zevende generatie

De huidige zesde generatie van de 700 Vario blijft voorlopig parallel lopen naast de nieuwe 700 Vario gen 7. Als we naar de technische kenmerken kijken, voelen we wel aan dat de gen 6- uitvoering verschilt van de gen 7. Zo biedt de huidige gen 6 motorvermogens van 140 tot 240 pk, gehaald uit een 6 l Deutz-motorblok. De nieuwe gen 7 gaat van 203 tot 303 pk, opgewekt in een gloednieuwe, speciaal voor deze reeks ontwikkelde, 7,5 l Agco Power-motor (zescilinder in lijn).

Met voornoemde karakteristieken lijkt de nieuwe 700 Vario gen 7 eerder de bestaande 800 Vario te vervangen dan de bestaande 700 Vario gen 6, al doen ze daar bij Fendt wat mysterieus over. Openlijk communiceren ze het zo niet, toch weten we uit het verleden dat dit een bekende strategie is van Fendt.

Tijdens de fysieke persconferentie van Fendt in Duitsland stond hun gamma mooi gepresenteerd, van de 200 Vario smalspoor tot de 1100 Vario MT- rups-trekker. Welke reeks ontbrak er in de line-up? De 800 Vario. Dit gat werd opgevuld door de nieuwe 700 Vario gen 7. Het toont op een subtiele wijze toch iets aan...

De 7,5 l Agco Power-motor is specifiek voor de 700 Vario gen 7 ontwikkeld en heeft de koelventilator voor de radiator.
De 7,5 l Agco Power-motor is specifiek voor de 700 Vario gen 7 ontwikkeld en heeft de koelventilator voor de radiator.

Agco Power

We schreven het al: deze tractorserie is speciaal voorzien van een hiervoor nieuw ontwikkelde motor uit eigen moedergroep, namelijk een 7,5 l Agco Power. Deze uitvoering is (nog) niet aanwezig bij een ander tractormerk van de Agco-groep. De bij ons geldende Stage V-emissienormen worden gehaald door de uitlaatgassen na te behandelen in een dieseloxidatiekatalysator (DOC), een dieselpartikelfilter (DPF) en in een selectieve katalytische reductie (SCR), dus zonder de uitlaatgasrecirculatietechniek (EGR).

Fendt streefde voor zijn nieuwe 700 Vario gen 7 een lage verhouding vermogen/gewicht na. Met 30,5 kg/pk zijn ze hier ook in geslaagd. Eén van de ontwikkelingsdoelen was: veel vermogen in een compacte tractor.

Bekende techniek

De nieuwe 700 Vario gen 7 is voorzien van technieken die we eerder al kenden van bij zijn grotere broers, zoals de VarioDrive-techniek. Deze stuurt het benodigd aandrijfvermogen specifiek verschillend naar de voor- en achteras. Manueel als bestuurder de voorwielaandrijving in- of uitschakelen is hierbij niet meer nodig. Ook trekken de voorwielen de tractor mee door de bocht. De wendbaarheid van het voertuig in nauwe ruimtes neemt hiermee toe. Tijdens de voorstelling liet Fendt zien dat de nieuwe 700 Vario gen 7 even wendbaar is als de bestaande 500 Vario, die een viercilinder is.

Het hoge koppel en lage toerentalconcept voor de motor van Fendt is ook overgenomen van de grotere series op de nieuwe 700 Vario gen 7. De beweegreden hierachter is dat een motor op lage toeren minder dieselbrandstof verbruikt.

De motorkoeltechniek, Concentric Air System (CAS), specifiek uitgewerkt voor motoren met het lage toerentalconcept, zagen we eerder geïntroduceerd op de 1000 Vario-tractorserie. Nu is het er ook op de nieuwe 700 Vario gen 7. De koelventilator staat hiervoor gemonteerd voor de koelradiator en blaast de lucht hierdoor. De koelventilator wordt hydraulisch aangedreven, waardoor het toerental makkelijk aangepast kan worden naar het ideale toerental én waardoor er tevens een brandstofbesparing kan zijn (40% minder aandrijfvermogen kan nodig zijn).

De koelventilator heeft een diameter van slechts 56 cm, waardoor de motorkap smal uitgewerkt kan worden vooraan en waardoor er meer plaats is voor een scherpe stuurhoek van de voorwielen (52°).

VarioGrip, een geïntegreerd luchtdruk-wisselsysteem, waarbij de bestuurder de bandenspanning kan aanpassen van in zijn bedieningsterminal in de cabine was ook al een bekende techniek van de grotere Fendt-series die nu beschikbaar is op de 700 Vario gen 7. Een juiste bandenspanning kan bodemverdichting en wielslip helpen voorkomen/reduceren.

Wat wielen betreft, voorziet Fendt een ruime mogelijkheid aan bandenmaten op deze nieuwe serie. 650/85R38 (diameter 2,05 m) of 650/65R42 (diameter 1,95 m) is bijvoorbeeld mogelijk.

Een optie die Fendt promoot, zijn de vlakke hydrauliekkoppelingen.
Een optie die Fendt promoot, zijn de vlakke hydrauliekkoppelingen. - Foto: TD

FendtONE

Uiteraard beschikt de nieuwe tractorserie over het FendtONE-bedieningsconcept. Op de rechter armleuning behelst dit een forse multifunctionele bedieningsjoystick met talrijke knoppen en een optionele 3L-joystick. Dit bedieningsconcept bevat standaard een 10 inch dashboard (achter het stuur) en een 12 inch bedieningsscherm vooraan de rechter armleuning. Hiernaast is er een derde, optioneel 12 inch scherm dat uit de cabinehemel lijkt te komen.

Intelligente functies – zoals het Fendt Guide-stuurgeleidingssysteem, sectiecontrole en variabele afgifte – zijn allemaal geïntegreerd in FendtONE. Kop-akkermanagement en telematicatoepassingen zijn tevens allemaal mogelijk.

En verder

Bemerken we dat de bekende Fendt VisioPlus-cabine is toegepast, maar dat deze voor het eerst (als optie) voorzien is van categorie 4-cabinefilters. Deze zijn specifiek ontwikkeld om spuitnevel van gewasbeschermingsmiddelen buiten de cabine te houden.

Zes verschillende bestuurderszetels zijn mogelijk in de cabine. De instellingen van het nieuwe topmodel kunnen via de Varioterminal opgeslagen worden per bestuurder. Wordt er zo gewisseld van bestuurder, dan kan deze via de boordcomputer snel de gewenste instellingen van zijn zetel oproepen en laten aanpassen.

De Fendt Cargo-frontlader werd opnieuw ontwikkeld voor deze tractorserie en bereikt een hoogte van 4,85 m. In optie is er een weegsysteem mogelijk dat in iedere positie van de frontlader kan meten hoeveel gewicht er wordt geheven.

Geven we nog mee dat in optie vlakke hydrauliekkoppelingen aan de voor- en achterzijde mogelijk zijn. Hydraulische leidingen vallen zo makkelijk, drukloos aan- en af te koppelen en lek-olieopvang is bij dit systeem niet langer nodig.

Tim Decoster

Lees ook in Nieuws van maatschappijen

Meer artikelen bekijken