Op de Europese markt wordt het trio van fabrikanten die het meeste tractoren wisten te verkopen gevormd door John Deere (marktaandeel van 16%) gevolgd door New Holland (13,8%) en Fendt (10,3%).
Deze eerste drie weten zich merkelijk te onderscheiden van hun concullega’s. We zien echter dat de resultaten in het midden van het klassement dichter bij elkaar liggen. De resultaten die Massey Ferguson (7,5%), Kubota (7,1%), Deutz-Fahr (6,3%), Case IH (6,2%) en Claas (6,1%) laten zien, liggen zeer kort bij elkaar.
Onderaan het klassement komen we meerdere merken tegen zoals Valtra of Steyr, telkens stevige leiders in hun thuisland.
Palmares per groep
Als we de resultaten van de verschillende merken gaan groeperen onder de ‘banner’ van hun groep, wordt het klassement ietwat gewijzigd.
De Agco groep met de merken Massey Ferguson, Fendt en Valtra realiseert zo een totaal marktaandeel van 22,5% en komt zo op de eerste plaats te staan. De studie die we hebben uitgevoerd strekt zich uit over 13 landen. Bijna één op de vijf geproduceerde tractoren komt uit de Agco groep.
De tweede plaats wordt ingenomen door de CNH groep met de merken New Holland, Case IH en Steyr. Zij beslaan een marktaandeel van 21,2%. Hierna komt John Deere dat met één merknaam een marktaandeel van 16% weet te behalen.
Iets verderop in het klassement komen we de SDF-groep tegen met de merken Deutz-Fahr, Same en Lamborghini. Deze groep haalt een marktaandeel van 10,2% gevolgd door Kubota (7,1%) en Claas (6,1%). De Argo groep met de merken Mc Cormick en Landini weten een marktaandeel van 3,3% te halen.
Frankrijk
Bij onze Franse buren behoort de eerste podiumplaats toe aan John Deere met een marktaandeel van 17,02%. In tweede positie volgt New Holland (14,44%) met enige afstand gevolgd door Fendt (11,97%).
Merk op dat in Frankrijk Claas en Mc Cormick hun beste resultaat behaalden in 2017.
Nederland: strijd om de derde plaats
In Nederland behaalt New Holland 20,18%, gevolgd door John Deere (17,96%) en Fendt (13,46%). Op de vierde en vijfde plaats vinden we respectievelijk Case IH (11,84%) en Massey Ferguson (10,62%) weer. Met hun resultaat is voor deze twee eigenlijk de derde plaats iets dichterbij. Zal het podium hier in de komende jaren wijzigen?
We moeten wel opmerken dat voor Nederland enkel de resultaten van 2016 beschikbaar zijn omwille van de specifieke landelijke regelgeving hieromtrent. Dit maakt het iets moeilijker om de vergelijking met andere landen te maken.
Betwiste nummer 1 plaats in Duitsland
In Duitsland grijpt John Deere de eerste plaats met 18,2% marktaandeel. De Amerikaanse gigant wordt echter zeer kort opgevolgd door een lokale fabrikant: Fendt met een marktaandeel van 17,04%. Met een grote afstand, maar toch op de derde plaats volgt Deutz-Fahr (8,85%).
Zouden de Duitse landbouwers tractoren ‘Made in Germany’ verkiezen? Deze vraag kan men zich terecht stellen daar alle voornoemde drie tractormerken beschikken over een fabriek in Duitsland.
De resultaten van Case IH (6,49%), Claas (6,39%) en New Holland (6,15%) liggen kort bij elkaar. Toch weet Kubota zich hier te onderscheiden met een marktaandeel van 8,01%. Mogelijks zit de verklaring in het feit dat in Duitsland alle verkochte tractoren samen worden geteld zonder een onderscheid te maken met de kleinere tuinbouwtractoren.
Oostenrijk verkiest lokale merken
Oostenrijkse landbouwers verkiezen zonder enige twijfel een lokaal merk, namelijk Steyr. Het behaalt een marktaandeel van 19,66%. Dit is voor Steyr de beste prestatie van 2017.
Merken we op dat op deze markt nog een ander lokaal merk actief is, Lindner. In onze tabel is dit merk wel niet opgenomen omdat het in totaal minder dan 1% marktaandeel vertegenwoordigt op Europese schaal. In Oostenrijk laat Lindner wel een uitstekend resultaat zien met 18,32% marktaandeel. Verderop in het lijstje komen we New Holland (11,27%) en Massey Ferguson (9,84%) tegen.
Fendt leider in Zwitserland
Het hert aan kop in het Verenigd Koninkrijk
Kubota nr. 1 in Portugal
In sommige Europese landen is Kubota nog maar beperkt aanwezig, maar toch wist het merk de Portugese landbouwers te verleiden. Kubota beslaat 32,74% marktaandeel en haalt de eerste plaats in Portugal. Het is hier dat de Japanse producent zijn beste resultaat van 2017 laat zien.
Lokale merken op kop in Italië
CNH bevestigt in Denemarken
Zetor op drie