Belgische voedingsproducten in steile opmars in Zuid-Korea

Zuid-Korea was in 1960 nog zo arm als sub-Sahara Afrika, maar is inmiddels een economische grootmacht.
Zuid-Korea was in 1960 nog zo arm als sub-Sahara Afrika, maar is inmiddels een economische grootmacht. - Larry Koester

Zuid-Korea is met zijn 50 miljoen inwoners en een gemiddelde koopkracht nog iets hoger dan Spanje een aantrekkelijke markt. Maar ze is ook lastig. “Zuid-Koreanen zijn traditioneel wantrouwig tegenover geïmporteerde voeding”, aldus voorzitter Jan Vander Stichele van Fevia, in het dagelijks leven ook voorman van koekjesfabrikant Lotus Bakeries. “Dat merkten we bijvoorbeeld toen ze zowel na de fipronil-crisis als na het uitbreken van de Afrikaanse varkenspest hun markt onmiddellijk afsloten.”

“We gaan daarom tijdens het staatsbezoek met ons promotiemerk “Food.be – Small country. Great food.” het imago van Belgische voeding en dranken in Zuid-Korea versterken en de groei verder stimuleren.”

De Zuid-Koreaanse markt toont veel groeipotentieel voor de Belgische voedingsindustrie, aldus FEVIA. De export kreeg de afgelopen jaren duidelijk een duwtje in de rug door het vrijhandelsakkoord tussen de EU en Zuid-Korea. Op vier jaar tijd verdubbelde de omzet op deze markt tot €155 miljoen. Dit maakt van Zuid-Korea de vierde belangrijkste overzeese afzetmarkt voor de Belgische voedingsindustrie.

Het aanbod van Belgische producten op de Koreaanse markt diversifieert ook. Naast de klassieke exportkampioenen - de Belgische bieren en chocolade - doen ook Belgische zuivelproducten, koekjes, meel en mout, verwerkte groenten en fruit en zoetwaren het goed. Vlees was tot 2018 het belangrijkste exportproduct. In reactie op de uitbraak van de Afrikaanse varkenspest, legde Zuid-Korea een importban voor Belgisch varkensvlees op. De sector zal tijdens het staatsbezoek samen met het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen contacten hebben met het oog op een heropening van deze markt.

Meest recent

Meest recent