Startpagina Edito

Edito: kansen met korte keten

Nog tot 12 mei vindt in heel Vlaanderen de ‘Week van de Korte Keten’ plaats. Lokale producenten stellen de deuren van hun bedrijf open voor het grote publiek. Men kan streekmarkten bezoeken, op de boerderij komen proeven van ter plekke gemaakte voeding, workshops volgen of na een lunch tussen de koeien een introductiecursus melken volgen. De korte keten is er één van

echte ondernemers met lef en creativiteit.

Leestijd : 2 min

De korteketenafzet groeit. Volgens de Vlaamse organisatie voor de promotie van landbouwproducten, VLAM, nam de verkoop van voedingsmiddelen vanaf de hoeve zelf in 2017 met 3% toe. De omzet van boerenmarkten nam zelfs met 43% toe. De Vlaamse consument hecht vandaag blijkbaar steeds meer belang aan verse, diverse, traceerbare en misschien ook wel authentieke kwaliteitsproducten. Men kiest daarom bewust vaker voor producten van eigen bodem. Voor landbouwers betekent de korte keten als het meezit een groter deel van de marge.

Deze week presenteerde ING Bank het boek Morgen op het Menu – de toekomst van onze voeding. In het boek worden twee hoofdtrends beschreven: ‘Bewust’ en ‘Slim’. De trends passen volgens de bank bij de ontwikkelingen in de gehele keten. Van de landbouwer via de handel en verwerker tot de distributie is men bezig met duurzaamheid en manieren om op een slimmere manier te produceren en aanbod aan te laten sluiten bij de vraag. De keten draait daarbij om. Het is niet langer een keten van grond tot mond, maar van mond tot grond.

Het korteketenconcept met als cruciaal element het directe contact tussen boer en burger sluit daar perfect bij aan. Het maakt dat landbouwers zich direct bewust worden van wat de burger wil, en andersom hoe voedsel wordt geproduceerd. Als bonus wordt het aantal voedselkilometers sterk verminderd. Denk eens aan het verschil in reisafstand tussen appels uit Sint-Truiden en appels uit Nieuw-Zeeland, die in vogelvlucht dus in de praktijk meer dan 18.700 km afleggen.

Het is goed dat de overheid de korte keten mede ondersteunt. Het onderzoek zit ook niet stil. Het Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek ILVO gaat een structurele onderzoekssamenwerking opzetten met zes Vlaamse landbouwbedrijven uit de korte keten, met als doel “het onderzoeksareaal slim uit te breiden naar landbouwmodellen die nog niet in de eigen proefboerderij van ILVO zitten.” Een belangrijke vraag die alvast beantwoord moet worden, is voor hoeveel boeren de korte keten is weggelegd. Is het voor het gros, of blijft het een niche? In elk geval lijkt de niche voorlopig nog niet uitgeput.

Jan Cees Bron

Lees ook in Edito

Edito: Vegetarische woordarmoede is tekenend

Edito Een collega-journalist gebruikte voor zijn edito steevast de mooie omschrijving ‘de hamvraag’. Het betekent letterlijk ‘de beslissende vraag’. Die hamvraag moeten producenten van vegetarische voeding zich toch stilaan stellen bij het bedenken van een aantrekkelijke naam voor hun vlees-lookalikes, niet?
Meer artikelen bekijken