Startpagina Edito

Bio moet vooral bio blijven

De vraag naar biologische producten groeit sneller dan het aanbod. Tegelijk heeft de sector nog een beperkt marktaandeel, zijn er steeds meer ‘duurzame’ kapers op de kust en blijft de Vlaamse groei achter bij de Waalse. De biosector zal zich moeten heruit-

vinden om op de langere termijn succes te blijven boeken.

Leestijd : 2 min

De biologische landbouw is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Desondanks houdt het aanbod de vraag niet bij. Bovendien beperkt de groei van bio zich de laatste tijd vooral tot Wallonië. Vlaanderen hinkt vooralsnog achterop. Ondernemerschap wordt in Vlaanderen wellicht traditioneel meer dan in Wallonië begrepen als schaalvergroting en investeringen in technologie.

Een andere belangrijke oorzaak van de beperkte groei aan aanbodzijde is de omschakelingsperiode. Die kan immers twee tot drie jaar in beslag nemen. In deze periode maakt de landbouwer hogere kosten zonder zijn producten tegen de biologische prijs - die doorgaans gevoelig hoger is - te kunnen verkopen. Dit gegeven leidt bij sommige landbouwers tot koudwatervrees.

Supermarkten grijpen uit vrees voor tekorten in. Carrefour meldt deze week op zoek te zijn naar 50 boeren, om hen te ondersteunen in de omschakeling naar bio (p.6). Colruyt Group presenteerde onlangs de eerste biologische sojaburgers, met soja van eigen bodem, geteeld door een Vlaamse akkerbouwer (p. 8). Vorig jaar al meldde Colruyt Group het aantal Bio-Planet supermarkten te willen vergroten van bijna 30 naar 50. Ook de andere supermarkten op de Belgische markt zitten niet stil, denk maar aan de inspanningen die Aldi en Lidl doen.

Supermarkten zijn echter geen filantropische instellingen. Ze zijn al jaren verwikkeld in een scherpe concurrentiestrijd en willen zich onderscheiden. Tegelijk moeten ze vasthouden aan het principe van lage prijzen, om geen klanten te verliezen aan concurrenten. De supermarktklanten zijn ook niet zo vergevingsgezind als overtuigde bio-consumenten. Een vlekje teveel zien ze niet door de vingers (p.10).

Daar komt nog bij dat consumenten ook gevoelig zijn voor andere thema’s: Is het product lokaal? Diervriendelijk? Fair Trade? Biologisch-dynamisch? Klimaatneutraal? Korte keten? Waar bio vroeger zo ongeveer het hele duurzaamheidsveld voor zich alleen had, zijn er nu kapers op de kust. Bio heeft meer en meer concurrentie.

De sectororganisatie van de biologische landbouw en voeding, BioForum Vlaanderen, is zich bewust van de uitdagingen en zette een ambitieus vijfjarenplan op (p.7). De vereniging zoekt onder meer waardering voor haar holistische benadering, waarbij duurzaamheid niet wordt teruggebracht tot enkele aspecten. Het is geen gemakkelijke opgave, maar wel een belangrijke, want duurzaamheid is complex. Belangrijk is dat bio vooral bio blijft, en dat de waarden en niet de marketing centraal staan - want daar prikt de consument vroeg of laat doorheen.

Jan Cees Bron

Lees ook in Edito

Meer artikelen bekijken