Startpagina Mechanisatie

Concepttractoren geven idee hoe tractor van de toekomst eruit kan zien

Tijdens de afgelopen editie van Agritechnica was het opmerkelijk met welke concepttractoren sommige fabrikanten uitpakten. Van autonoom tot elektrisch: men werkt aan systemen die het milieu en de doelmatigheid ten goede komen.

Leestijd : 6 min

Hoogstwaarschijnlijk zal de tractor van de toekomst er wel niet exact hetzelfde uitzien zoals het concept ervan dat nu tijdens Agritechnica is gepresenteerd. Maar ongetwijfeld vinden we er elementen van terug bij de toekomstige ontwikkeling van tractoren. Opvallend is het futuristische design van de concepttractoren dat alvast goed is om er heel wat aandacht mee te trekken.

Steyr Konzept

Een pluim voor de mensen van Steyr. Niet alleen voor de ontwikkelaars en productingenieurs, maar ook voor de mensen van de marketing en communicatiedienst. Zo wist de concepttractor van Steyr, de ‘Konzept’, heel wat aandacht te halen tijdens Agritechnica 2019. Vermoedelijk wordt hiermee ook uiting gegeven aan de veranderingen die de CNH groep doorvoerde binnen zijn merkenstrategie. Zo willen ze het tractormerk Steyr echt positioneren met een premium design, kwaliteit en prestaties.

Het Oostenrijkse bedrijf werkte voor deze projectstudie samen met dochtermaatschappij FPT Industrial om een een milieuvriendelijk, maar tegelijk efficiënt en vooral functioneel tractorconcept te bieden. Een belangrijk stuk hierbinnen is de modulaire hybride elektroaandrijving. Deze bestaat uit een verbrandingsmotor, een generator en meerdere elektromotoren. Deze laatste kunnen individueel aangestuurd worden en daardoor energie leveren aan de onderdelen die het nodig hebben. Denk hierbij aan een elektromotor per wiel en één voor de aandrijving van de hydrauliek en aftakas.

Steyr goot dit alles in een compact voertuigontwerp voor een goed overzicht en doet beroep op een 4-cilinder FPT motor.

Elektromotoren

Alle elektromotoren zijn in de Steyr Konzept zo met elkaar verbonden dat de kracht altijd daar wordt ingezet waar deze overeenkomstig de toepassing nodig is. Een eTorque-Boost, gevoed door een centrale batterij, levert bij vermogenspieken aanvullende energie. Het resultaat van dit systeem is een zeer efficiënte traploze elektroaandrijving. Een mechanische transmissie en hydraulische componenten in de aandrijflijn worden daardoor overbodig. Dit zorgt voor minder bewegende delen, een optimale energiestroom en minder kracht- en energieverliezen.

De hydrauliek en aftakas van de tractor worden elektrisch aangedreven. Dit maakt variabele toerentallen mogelijk. Een 700V en 48V aansluiting staat ter beschikking voor aangekoppelde werktuigen die een elektrische stroomvoorziening nodig hebben.

Een ander voordeel van de elektromotoren is de mogelijkheid van terugwinning en opslag van energie, bijvoorbeeld bij afdalingen. Opladen via een aansluiting met het elektriciteitsnetwerk is tevens mogelijk.

Het principe waarop de vierwielaandrijving van deze concepttractor steunt kan intelligent worden aangestuurd en zo voor een optimale vermogensoverdracht zorgen. Door de individuele aansturing per wiel is een hoge trekkracht, een nauwkeurig stuurgedrag en kleinere draaicirkel mogelijk. De vier wielnaafelektromotoren kunnen door de batterij of generator worden gevoed afhankelijk van de behoefte.

In puur elektrische modus kan de Steyr Konzept tractor aan een (nagenoeg) nul-emissie werken, zowel tot betrekking van de uitlaatgassen als de geluidsbelasting. Dit opent interessante toepassingsmogelijkheden niet enkel in de landbouw(stallen) maar ook in gemeentelijke en stedelijke inzet.

Precisielandbouw

Met de Konzept betrekt Steyr ook precisielandbouwtoepassingen. Zo denkt Steyr er aan om een drone uitgerust met plantensensoren voorop te tractor uit te sturen. De waarnemingen hiervan kunnen dan ‘live’ verwerkt worden in het digitale landbouwkantoor of de tractorcabine. De rechter zijruit van de concepttractor bevat een geïntegreerd display om aan precisielandbouw te doen.

Op de voorruit worden dan weer alle belangrijke voertuiggegevens geprojecteerd in het gezichtsveld van de bestuurder. Het nieuwe cabineconcept bevat trouwens grote glasoppervlakten en geïntegreerde camera’s voor een goed zicht rondom en zodoende meer veiligheid.

Het MF Next concept.
Het MF Next concept. - Foto: TD

MF Next Concept

Massey Ferguson liet tijdens Agritechncia ook een mooi concept zien van hoe de tractor in de toekomst eruit kan zien. Agco-merk Massey Ferguson presenteerde het concept in de stijl van een maanlanding. Dit als eerbetoon omdat het 50 jaar geleden is dat de eerste mens een voet zette op de maan. “Ook toen werkte een team om mogelijk te maken wat onmogelijk leek”, klinkt het bij Agco tijdens de persvoorstelling.

Met het MF Next concept laat de fabrikant een toekomstbeeld zien waar duidelijk het Massey Ferguson DNA in zit samen met toegankelijke tractortechnologie, gemakkelijk in gebruik én toegankelijk voor de meeste landbouwers wereldwijd.

Het technologieniveau in de landbouw zal steeds maar stijgen en de vraag voor autonome voertuigen neemt toe. MF wil deze nieuwe technologie intuïtief en gemakkelijk in gebruik maken. Het MF Next concept moet uiting geven hoe ze de toekomst denken vorm te geven. “Interactie tussen mens, machine, gewas en bodem zal nodig zijn om meer met minder te produceren volgens een duurzame wijze”, klinkt het.

Het MF Next Concept bevat on-board technologie dat het bedienen van werktuigen en de variabele dosering van inputmiddelen gemakkelijker moet maken. De variabele dosering zal volgens MF een belangrijke rol spelen in de toekomst voor de winstgevendheid en duurzaamheid van de landbouw.

Connectiviteit

De fabrikant zet met zijn toekomstconcept stevig in op ‘connectiviteit’. On-board gewasscanners zullen essentiële data leveren voor live aanpassingen en doseringen gedurende het hele groeiseizoen. Hierom zullen de motorkap en cabinedakrand voorzien worden van sensoren en camera’s om live waarnemingen in het gewas of van de bodem te doen. Denk bijvoorbeeld aan het waarnemen van het vocht- en organische stofgehalte of het opsporen van nutriëntentekorten. Hierop kunnen dan in real-time landbouwkundige beslissingen genomen worden. Variabele afgifte en sectiesturing volgen dan op de eerdere waarnemingen en verwerking van de info.

On-board waarnemingen kunnen ook gebruikt worden om andere instellingen van de tractor aan te passen. Denk hierbij aan het waarnemen van wielslip of het automatisch aanpassen van de cabine- en zetelvering naar gelang de terreinomstandigheden.

Massey Ferguson werkte voor zijn Next Concept ook samen met partner Trelleborg. Zij leveren koolstofvrije banden en luchtdrukwisselsystemen. Deze laatste kunnen de bandenspanning automatisch aan de heersende omstandigheden aanpassen. “Trelleborg’s CTIS+ Inside is het perfecte voorbeeld van real-time connectiviteitstechnologie dat het leven van gebruikers makkelijker, efficiënter en duurzamer moet maken”, klinkt het bij de bandenfabrikant.

Cabine zonder stuur

Massey Ferguson gelooft erin dat tractoren in de toekomst een gedeeltelijke en volledige autonomie moeten bieden voor het veldwerk. Autonome toepassingen voor off-road zullen volgens hen sneller toepassing vinden dan on-road toepassingen. Hierom zullen landbouwers nood blijven hebben aan een cabine op hun tractor.

In de cabine van de MF Next voorzag Massey Ferguson geen stuurwiel, maar twee joysticks. De linker joystick zal de taken van het klassieke stuurwiel over nemen. De rechter bedient dan weer de transmissie, rijsnelheid en rijrichting, net als de hydraulische ventielen om werktuigen aan te sturen.

In het veld kan ervoor gekozen worden om de tractor volledig autonoom te laten werken. Daarom zijn er drie schermen in de cabine voorzien om alle tractor- en machine-instellingen te monitoren. Telemetry oplossingen zullen alle data naar het kantoor op de boerderij of naar andere gemachtigde personen sturen. De cabine bevat geen achteruitkijkspiegels meer. Deze zijn vervangen door twee groothoek HD nachtcamera’s. Schermen in de cabine, projecteren hun beelden.

Naast de autonome bediening blijft het mogelijk om manueel de MF Next Concept te bedienen. De bestuurder beschikt hierom over een vierstijlen cabine die veel ruimte en overzicht biedt. Motorgeluid in de cabine is gereduceerd door ruimte te laten tussen de motorkap en de cabine. Tevens verbetert dit de motorkoeling.

Het begeleidende persbericht bij de MF Next Concept geeft geen info over motor of transmissie. Qua transmissie vermoeden we dat dit wel een traploze uitvoering zal zijn. Wat de motor betreft denken we dat het een oplossing uit eigen huis zal zijn met een Agco Power (Sisu) motor. We weten niet of het om een pure dieselaandrijving gaat of een hybrideconcept of nog iets anders.

De autonome, elektrische John Deere met aangekoppelde schijveneg.
De autonome, elektrische John Deere met aangekoppelde schijveneg. - Foto: TD

John Deere: autonoom en elektrisch

John Deere liet op zijn beurt een opvatting zien van de tractor van de toekomst. Dit zal volgens hen eentje zijn die autonoom en elektrisch is.

Tijdens Agritechnica liet de fabrikant een concept zien dat we misschien dienen te omschrijven als een grote robot of kleine werktuigdrager. Je moet het vooral zien om te begrijpen. Eigenlijk gaat het om een elektrische krachtbron die een totaal vermogen van 500 kW kan leveren, verstopt onder een John Deere motorkap, voorzien van banden of rupsen. Tijdens Agritechnica werd het concept gepresenteerd op Zuidberg rupsen. Een flexibele belasting van 5 tot 15 ton is mogelijk, afhankelijk van de toepassing. Nog op Agritechnica werd het concept getoond in combinatie met een getrokken schijveneg. Beide ‘delen’ werden met elkaar verbonden met een kniksysteem.

Dankzij de elektrische aandrijving worden de uitstoot van fijn stof en CO2 nagenoeg tot 0 herleid. Ook het geluidsniveau ligt zeer laag. Volgens de fabrikant gaat het concept gepaard met lage gebruikskosten.

Tim Decoster

Lees ook in Mechanisatie

Meer artikelen bekijken