Startpagina Bedrijfsnieuws

ForFarmers: minder veevoeder, meer winst

ForFarmers heeft in de eerste helft van het jaar duidelijk minder veevoeder verkocht. Mede door het versneld uitrollen van besparingsplannen is de onderliggende winst wel met 80,7% toegenomen tot 21,5 miljoen euro. Ondanks dat de impact van COVID-19 waarschijnlijk langer zal duren, verwacht ForFarmers in 2020 een ruim hogere nettowinst te realiseren dan in 2019.

Leestijd : 3 min

Het tweede kwartaal werden de resultaten van ForFarmers geraakt door de coronacrisis, die onder meer in België leidde tot minder afzet van vlees aan de horeca. Het Nederlandse bedrijf, in ons land de nummer 2 of 3 op de veevoedermarkt, werd ook geraakt door een stoppersregeling in Nederland en vogelgriep in Polen. Bovendien vaart het een scherper margebeleid. Er wordt minder ‘koste wat kost’ verkocht.

ForFarmers is Europees de grootste veevoederfabrikant. In totaal verkocht ForFarmers in de eerste helft van het jaar 4,8 miljoen ton veevoeder, wat een min van 5,6% betekent ten opzichte van 2019. Als we naar mengvoeder alleen kijken, dan daalde het volume met 4,9% tot 3,4 miljoen ton. Dat betekent dus dat de schade bij de verkoop van specialiteiten (zoals premixen en concentraten), DML, zaaigoed en ruwvoeder het grootst was.

Winstgevendheid

De brutowinst steeg met 2,5% naar 219,5 miljoen euro. Daarbij gezegd dat wordt vergeleken met een zwakke eerste helft in 2019. De cijfers werden toen gedrukt door een ongunstige inkooppositie, die het bedrijf al noopte tot een aangepast inkoopbeleid voor grondstoffen. De brutowinst steeg volgens ForFarmers ook door een betere productmix en een focus op specialiteiten, waar gemiddeld hogere marges op zitten.

Het onderliggende bedrijfsresultaat (Ebitda), volgens veel economen de beste maatstaf voor hoe een bedrijf operationeel draait, steeg met 34,6% tot ruim 48 miljoen. Het bedrijfsresultaat steeg door de hogere brutowinst maar ook doordat fors in kosten is gesneden. De onderliggende winst steeg uiteindelijk tot 21,5 miljoen euro en het werkkapitaal verbeterde jaar-op-jaar met 14,9 miljoen tot 76,5 miljoen.

CEO Yoram Knoop zegt trots te zijn op de medewerkers. Ondanks de ingestelde Covid-19-maatregelen wisten die de productie en het transport van voer zonder complicaties voor klanten voort te zetten. “De sluiting van de horecasector heeft vooral in het tweede kwartaal de afzet van onze klanten beïnvloed. Dat hebben we met name in het Verenigd Koninkrijk en in Polen gemerkt in onze volumeontwikkeling.”

Wat betreft België worden een licht krimpende varkensstapel genoemd, en wordt opgemerkt dat vleesveehouders extra getroffen worden door de sluiting van de horeca.

Regeldruk

Ook staan klanten steeds meer onder druk om de impact van hun business op het milieu te verkleinen. “Dit vertaalt zich in verschillende maatregelen in de landen waarin we actief zijn. Vooral in Nederland, waar de agrarische sector wereldwijd vooroploopt met de ontwikkeling van duurzame concepten, zorgt de discussie rondom de door de overheid te nemen maatregelen om de uitstoot van stikstof te verminderen voor onrust en onzekerheid in de sector.”

Het bedrijf wil zich onderscheiden met advies. De behoefte aan advies gestoeld op data-analyse neemt vanwege de toenemende regeldruk volgens Knoop steeds verder toe.

De coronacrisis noopt ForFarmers om de efficiëntie te verbeteren versneld uit te voeren. Hierdoor is de doelstelling 10 miljoen euro aan kosten te besparen al nagenoeg bereikt. “Dit geeft ons vertrouwen voor de toekomst. We werken bovendien aan de volgende stap om de organisatie nog efficiënter te maken. De desbetreffende plannen zullen we later dit jaar bekendmaken.”

Op 15 september aanstaande publiceert het bedrijf de strategie voor de jaren 2020-2025.

Jan Cees Bron

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken