Startpagina Onderwijs

Graduaat Productiebeheer land- en tuinbouw bij Vives Roeselare: Werkplekleren blijkt een krachtig leerinstrument

Twee jaar geleden werd het graduaat Productiebeheer land- en tuinbouw opgericht. Na 2 jaar krijgen we een mooi zicht op de sterktes van de opleiding. Wat een graduaatsopleiding het meest typeert, is het groot belang van werkplekleren en de kruisbestuiving ervan in de lessen. De startende student krijgt in het begin een uitgebreide ontdekkingsfase. Daarbij staan bezoeken aan de land- en tuinbouwsector centraal.

Leestijd : 2 min

Opleidingshoofd Joachim Kerckhove geeft meer uitleg over het werkplekleren: “Twee keer per week trekken we letterlijk de boer op om de sector in al zijn facetten te ontdekken. Dit vormt de basis voor de keuze van het individueel werkplekleren. Die keuze wordt nog versterkt tijdens het werkplekevent. Via een heuse speeddate komt de student in contact met verschillende potentiële werkplekken. Een vlotte match resulteert doorgaans ook in een mooie samenwerking. Vind je als student niet meteen een geschikte plaats, dan gaan we samen op zoek naar een waardevolle werkplek in een door de student gekozen sector”, aldus Joachim Kerckhove.

Twee dagen werkplekleren

per week

“Tijdens het werkplekleren zien we dat studenten heel wat zaken vragen, beleven en bijleren. We moedigen hen dan ook sterk aan om vragen te stellen en een actieve houding aan te nemen. Dit is een belangrijk onderdeel van de opleiding, gezien het 2 dagen per week in beslag neemt. Voor iedere student en bijhorend bedrijf gieten we alle doelstellingen in een rooster. Daarmee kan dan concreet aan de slag gegaan worden.”

Theorie en praktijk

aan elkaar linken

Joachim Kerckhove: “In de lessen leggen we heel veel linken met wat je ziet en voelt op de werkplek. Wordt de kracht van biestmelk behandeld in de les, dan brengt één van de studenten wat verse biest mee. Zo meten we dan de kwaliteit. Gaat het over de smering van de tractor, dan toont een andere student een filmpje over het winteronderhoud op zijn werkplek. Zo leggen we telkens heel concrete linken tussen de theorie en de praktijk.”

Studenten leren van elkaar

“Tijdens de les rond het planten van aardappelen, deden we samen een onderzoekje over het aantal scheuten dat ontstaat bij kieming. Onze docenten gebruiken geregeld voorbeelden in de les die gelinkt zijn aan onze werkplekken. We krijgen ook vaak de kans om onderling zaken aan te leren. We hebben dan allemaal beelden mee van op onze werkplek en vertrekken daarvan om ervaringen te delen”, vertelt studente Caroline Godderis.

Bij Vives studeren

Wil je zelf een graduaatsopleiding productiebeheer land- en tuinbouw starten bij Vives? Dan kan je nu alvast inschrijven. De opleiding omvat 120 studiepunten (2 jaar). Ga je liever voor een bachelor? Dan is het mogelijk om vanaf dag 1 te kiezen voor agro-industrie, landbouwmechanisatie of algemene landbouw. Je kan de campus bezoeken met je bubbel door een afspraak te boeken via www.vives.be/nl/studeren/

infodagen/campusbezoeken.

VIVES Roeselare

Lees ook in Onderwijs

Ondersteun duaal leren via bestaande aanbieders, niet via de RTC’s

Actueel Het takenpakket van de Regionale Technologische Centra (RTC’s) uitbreiden met het ondersteunen van duaal leren is geen goede zaak. Wend de voorziene middelen aan om de huidige aanbieders en ondersteuners van duaal leren te versterken. Dat adviseert de SALV in het kader van het voorontwerp van programmadecreet ter aanpassing van de begroting voor 2023.
Meer artikelen bekijken